فناوری اطلاعات

September 10, 2023
11:48 یکشنبه، 19ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149517

غول کره‌ای از ترس تحریم‌های آمریکا، همکاری با هواوی را سریعاً تکذیب کرد

اس‌کی هاینیکس، غول کره‌ای صنعت تراشه، هرگونه همکاری با هواوی را تکذیب کرده؛ درحالی‌که گوشی میت ۶۰ پرو از حافظه‌ی ساخت این شرکت استفاده می‌کند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد هواوی میت ۶۰ پرو از حافظه‌ی تولیدشده توسط شرکت کره‌ای اس‌کی هاینیکس (SK Hynix) استفاده می‌کند؛ این‌ درحالی است هاینیکس هرگونه ارتباط تجاری با هواوی را تکذیب کرده است.
 
به‌گزارش بلومبرگ، اس‌کی هاینیکس تحقیقات جدیدی به راه انداخته است تا بفهمد که تراشه‌هایش چگونه به گوشی میت ۶۰ پرو راه پیدا کرده‌اند. کالبدشکافی میت ۶۰ پرو که توسط کارشناسان آمریکایی انجام شده است، حضور رم و حافظه ذخیره سازی اس‌کی هاینیکس را در این گوشی تأیید می‌کند.
 
به‌طور مشخص‌تر گفته می‌شود هواوی میت ۶۰ پرو به رم LPDDR5 و حافظه‌ی فلش NAND مجهز است. تقریبا تمامی قطعات به‌کار رفته در میت ۶۰ پرو را شرکت‌های چینی تأمین کرده‌اند و حضور سخت‌افزار اس‌کی هاینیکس در این گوشی در نوع خود عجیب است.
 
در واکنش به گزارش بلومبرگ، ارزش سهام اس‌کی هاینیکس در بازار بورس کره‌ی جنوبی افت کرد. قبل از گزارش موردبحث، سهام این شرکت روند صعودی داشت.
 
اس‌کی هاینیکس در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید که از زمان آغاز تحریم‌های ایالات متحده، ارتباط تجاری با هواوی را قطع کرده است: «اس‌کی هاینیکس قویاً از محدودیت‌های صادراتی دولت ایالات متحده تبعیت می‌کند.»
 
مشخص نیست که هواوی چگونه حافظه‌های اس‌کی هاینیکس را برای گوشی میت ۶۰ پرو تأمین کرده. کارخانه‌ی چینی اس‌کی هاینیکس حدوداً یک‌سوم تا نیمی از کل حافظه‌ی DRAM این شرکت را که در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند، تولید می‌کند. یک فرضیه این است که هواوی از حافظه‌هایی که پیش از تحریم‌های آمریکا در انبارهایش ذخیره کرده بود، استفاده کرده است.
 
در سه سال اخیر به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده، تأمین‌کنندگان بین‌المللی قطعات پیشرفته از همکاری تجاری با هواوی منع شده‌اند. دولت آمریکا، هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند و می‌گوید این شرکت ارتباطات نزدیکی با چین و ارتش این کشور دارد. هواوی این ادعاها را تکذیب کرده است.
 
هواوی میت ۶۰ پرو که هفته‌ی گذشته روانه‌ی بازار شد، جنجال زیادی به پا کرده است؛ چون این گوشی از پردازنده‌ی هفت نانومتری چینی استفاده می‌کند.
 
قیمت گوشی هواوی میت ۶۰ پرو از قیمت آیفون کمتر است تا خرید آن برای افراد بیشتری در چین امکان‌پذیر باشد. پایین‌تر‌ بودن قیمت موبایل هواوی نسبت‌به آیفون، ممکن است اپل را به دردسر بیندازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.