تلفن همراه

فناوری

September 12, 2023
16:34 سه شنبه، 21ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149594

ضربه سهمگین تراشه هواوی کرین ۹۰۰۰s به کوالکام

گزارش‌ها نشان می‌دهد هواوی با تولید تراشه کرین ۹۰۰۰s می‌تواند سفارش حدود ۶۰ میلیون تراشه را از کوالکام بگیرد و ضرر مالی جبران‌ناپذیری برای این کمپانی به‌همراه داشته باشد.
 
 
طی سال‌های اخیر، کمپانی‌های چینی نظیر هواوی و شیائومی پیشرفت‌های چشمگیری در تولید گوشی‌های هوشمند داشتند که باعث شگفتی در دنیا فناوری شد. برهمین‌اساس، ایالات متحده آمریکا با اتهام جاسوسی به هواوی توانست این شرکت را در سال ۲۰۱۹ با تحریم‌های متعددی روبه‌رو کند و اجازه دسترسی به فناوری ۵G و بهره‌مندی از خدمات سرویس گوگل از آن بگیرد. باوجوداین، هواوی به فعالیت‌ در تولید گوشی‌های هوشمند ادامه داد و توانست سیستم‌عامل هارمونی او اس را برای دستگاه‌هایش ارائه کند. جالب است بدانید به‌تازگی این نرم‌افزار به‌عنوان سومین سیستم‌عامل بزرگ دنیا معرفی شده است.
 
همان‌طور که اشاره کردیم تحریم‌های آمریکا اثری روی فعالیت‌های گسترده هواوی نگذاشت و این کمپانی توانست به دستاوردهای عظیمی برسد. اخیرا غول چینی اعلام کرد تراشه کرین ۹۰۰۰S برپایه معماری ۷ نانومتری با پشتیبانی از فناوری ۵G و ارتباط ماهواره‌ای تولید شده و می‌‌‌تواند تاثیر به‌سزایی روی فروش کمپانی کوالکام بگذارد. همچنین باید یادآوری کنیم که تراشه موردبحث برای اولین‌بار در گوشی‌های سری میت ۶۰ و گوشی تاشدنی میت X5 مورد استفاده قرار گرفت و احتمالا در دستگاه‌های پرچمدار آینده هواوی به‌کار برده شود.
 
طبق تست‌ها در بنچ‌مارک‌های مختلف، تراشه کرین ۹۰۰۰S از عملکرد و توانایی سایر پردازنده‌های موجود در بازار برخوردار نیست، اما این می‌تواند نشانه‌ای برای هواوی و سایر کمپانی‌های بزرگ چینی باشد تا به خودکفایی کامل در دنیای گوشی‌های هوشمند برسند. یک تحلیل‌گر حوزه فناوری بیان کرد قطع همکاری هواوی با کوالکام برای خرید تراشه می‌تواند سالانه میلیاردها ضرر به این کمپانی آمریکایی وارد کند که قطعا برای آن‌ها نگران‌کننده خواهد بود، چراکه اگر سایر سازندگان چینی به فناوری تولید تراشه برسند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه کوالکام وارد می‌شود.
 
 
علی‌رغم تحریم‌های تجاری اعمال شده علیه هواوی، این کمپانی همچنان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان کوالکام برای خرید تراشه‌های موبایل بود. آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ هواوی حدود ۲۳ تا ۲۵ تراشه خریداری کرد و همین رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ تا ۴۲ میلیون رسید. مینگ-‌چی کو می‌گوید باتوجه‌به اینکه کمپانی چینی هواوی درسال ۲۰۲۴ به‌طور کامل از تراشه کرین استفاده می‌‌کند، احتمالا شاهد کاهش تولیدات کوالکام تا ۶۰ میلیون تراشه درسال خواهیم بود که می‌تواند چند میلیارد دلار ضررهای مالی برای آن‌ها داشته باشد.
 
به‌عبارتی دقیق‌تر، محاسبات نشان می‌دهد که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ دلار برای سازندگان گوشی‌های هوشمند هزینه دارد؛ برهمین‌اساس می‌توان گفت کوالکام سال ۲۰۲۴ با حداقل ۱۲ میلیارد دلار ضرر مواجه می‌شود؛ اگر هواوی تراشه جدیدش را به سایر برندهای چینی بفروشد ضررهای مالی کوالکام می‌تواند به مرز ۳۰ میلیارد دلار در سال‌های آتی برسد.
 
برای مبارزه با کاهش فروش و ضرر مالی، به‌نظر می‌رسد کوالکام در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ قیمت تراشه‌هایش را کم می‌کند تا سایر سازندگان چینی و سامسونگ تشویق به‌خرید تراشه از این کمپانی شوند، اما باید گفت این کاهش قیمت می‌تواند باعث کاهش سود سالانه شود. ازسوی‌دیگر، سامسونگ با توسعه تراشه‌‌های اگزینوس قصد دارد استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون را کاهش دهد و سعی می‌کند از سال ۲۰۲۵ به تولید سری گلکسی S با پردازنده‌های اگزینوس ۲۵۰۰ روی بیاورد. علاو‌ه‌براین، شایعات تایید می‌کند اپل می‌خواهد تولید مودم‌های ۵G را در دستور کار خود قرار دهد که باعث می‌شود فروش تراشه‌های کوالکام درایت بخش نیز با کاهش شدید مواجه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.