تلفن همراه

گوشی

September 26, 2023
9:57 سه شنبه، 4ام مهرماه 1402
کد خبر: 149873

مچ‌اندازی آیفون ۱۵ پرو و گلکسی S23 اولترا در بنچمارک‌های مقدماتی

عملکرد آیفون ۱۵ پرو درزمینه‌ی قدرت پردازشی CPU و GPU و سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دربرابر گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس چگونه است؟
 
 
آیفون ۱۵ پرو مکس شاخص‌ترین گوشی اپل در حداقل سه سال اخیر است. باارزش‌ترین برند دنیا سراغ تولید محصولی رفته است که در بدنه‌اش از ترکیب آلومینیوم و شیشه و تیانیوم استفاده ‌می‌کند. درحالی‌که مقاومت تیتانیوم در روزهای اخیر بحث‌برانگیز شده است، بنچمارک‌های مقدماتی زومیت نشان می‌دهد که CPU پرچم‌دار جدید اپل قدرت پردازشی بسیار زیادی دارد.
 
بر‌اساس آزمون‌ها، گوشی آیفون ۱۵ پرو با پردازنده‌ سه‌نانومتری A17 Pro امتیاز ۲٬۹۳۵ را در بخش تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ ۶ کسب می‌کند. بر‌اساس این امتیاز، آیفون ۱۵ پرو در بخش تک‌هسته‌ای حدوداً ۳۱ درصد بهتر از پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy در گوشی گلکسی S23 اولترا عمل می‌کند.
 
گلکسی S23 اولترا در بخش CPU ضعیف‌تر از آیفون ۱۵ پرو است، اما در بخش GPU بهتر عمل می‌کند
 
پیشرفت نسلی آیفون ۱۵ پرو نیز در نوع خود جالب است. اپل هنگام رونمایی آیفون ۱۵ پرو اعلام کرد که پردازنده‌ی مرکزی این گوشی ۱۰ درصد بهتر از نسل قبل عمل می‌کند. آزمون تک‌هسته‌ای زومیت ادعاهای اپل را تأیید می‌کند؛ اما تفاوت بین پردازنده‌ی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در حالت تک‌هسته‌ای حدوداً ۱۰ تا ۱۱ درصد است.
 
بنچمارک زومیت ادعای اپل را تأیید کرد: آیفون ۱۵ پرو ۱۰ درصد بهتر از نسل قبل است
 
آیفون ۱۵ پرو به اولین پردازنده‌ی سه‌نانومتری دنیا مجهز است. توقع داشتیم تفاوت نسلی این گوشی با آیفون ۱۴ پرو مکس بیشتر از این باشد؛ با‌این‌حال، وقتی جزئیات کامل پردازنده‌ی A17 Pro را فهمیدیم، چندان متعجب نشدیم. این پردازنده‌ی جدید از لیتوگرافی N3B استفاده می‌کند که اولین نسخه‌ی لیتوگرافی سه‌نانومتری TSMC است.
 
اپل می‌توانست مهاجرت به پردازنده‌ی سه‌نانومتری را برای سال آینده کنار بگذارد؛ اما درزمینه‌ی لیتوگرافی پردازنده، اولین‌بودن را ترجیح داد. در‌حال‌حاضر، پردازنده‌ی هیچ‌یک از گوشی‌های اندرویدی از نوع سه‌نانومتری نیست.
 
 

عملکرد پردازشی آیفون ۱۵ پرو مکس

نام محصول

تراشه

GeekBench 6 (Single/Multi)

GFXBench Aztec Ruins High Tier Off-screen

آیفون ۱۵ پرو

Apple A17 Pro

۲۹۳۵

۷۲۹۸

۵۷٫۹ فریم‌برثانیه

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۲۱۲۷

۵۵۴۰

۷۰ فریم‌برثانیه

آیفون ۱۴ پرو مکس

Apple A16 Bionic

۲۶۳۵

۶۷۸۲

۴۰٫۱ فریم‌برثانیه

 
در بخش چند‌هسته‌ای، تفاوت بین آیفون ۱۵ پرو و گلکسی S23 اولترا کمتر به‌چشم می‌آید و تفاوت بیشتر در عملکرد تک‌هسته‌ای، برتری معماری پردازنده‌ی اپل را به‌رخ می‌کشد. پرچم‌دار اپل در پردازش‌های چند‌هسته‌ای تا ۲۷ درصد بهتر است؛ اما وقتی با آیفون ۱۴ پرو مقایسه می‌شود، اختلاف عملکرد چند‌هسته‌ای به حدود ۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.
 
در بخش عملکرد گرافیک، نتایج درخورتأمل هستند؛ اما ما را متعجب نمی‌کنند. آیفون ۱۵ پرو در آزمون GFXBench Aztec Ruins High Tier Off-Screen توانست ۵۷٫۹ فریم‌برثانیه ثبت کند؛ اما عملکرد گلکسی S23 اولترا در همین آزمون ۷۰ فریم‌برثانیه بود (تفاوت ۱۹ درصدی).
 
اپل می‌گوید تراشه‌ی گرافیکی A17 Pro بزرگ‌ترین بازطراحی تاریخ گرافیک آیفون را تجربه کرده است. براساس آزمون‌های زومیت، این تراشه پیشرفت چشمگیر ۳۶ درصدی را درمقایسه‌با تراشه‌ی گرافیکی موجود در A16 Bionic تجربه کرده است.
 

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیفون ۱۵ پرو مکس

نام محصول

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

آیفون ۱۵ پرو

۱۶۵۲ مگابایت‌برثانیه

۱۳۴۴ مگابایت‌برثانیه

آیفون ۱۴ پرو مکس

۱۶۵۷ مگابایت‌برثانیه

۱۲۴۷ مگابایت‌برثانیه

 
در آزمون سرعت حافظه‌ ذخیره سازی، شاهد نتایج جالبی بودیم. طبق بررسی‌های زومیت، نرخ خواندن داده‌ها در حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیفون ۱۵ پرو ۱۶۵۲ مگابایت‌برثانیه و نرخ نوشتن ۱۳۴۴ مگابایت‌برثانیه است. امکان مقایسه‌ی مستقیم این اعداد با گلکسی S23 اولترا وجود ندارد؛ چون هنگام بررسی پرچم‌دار سامسونگ از بنچمارک متفاوتی استفاده کرده بودیم.
 
سرعت خواندن حافظه‌ی آیفون ۱۵ پرو درمقایسه‌با نسل قبل تغییر نکرده است؛ البته بنابر بررسی زومیت، آیفون ۱۴ پرو مکس اندکی سریع‌تر نیز عمل می‌کند (تفاوت محسوس نیست). در نرخ نوشتن،‌ سرعت حافظه‌‌ی آیفون ۱۵ پرو نزدیک‌ به ۷٫۵ درصد بهتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.