سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 3, 2023
18:37 سه شنبه، 11ام مهرماه 1402
کد خبر: 150070

کمک اپل به شکست بینگ مایکروسافت از گوگل

مدیرعامل مایکروسافت فاش کرد این شرکت نرم افزاری حاضر شد برند «بینگ» موتور جستجوی خود را در دستگاه‌های اپل حذف کند تا بتواند موافقت سازنده آیفون را برای کنار گذاشتن گوگل جلب کند، اما موفق نشد.
 
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در دادگاه ضد انحصارطلبی وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل، به عنوان شاهد حاضر شد و توصیف کرد شرکتش برای این که موقعیت موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه‌های اپل را به دست آورد، تا کجا پیش رفت. مایکروسافت به اپل پیشنهاد کرده بود برند «بینگ» از این موتور جستجو برداشته شود و سازنده آیفون را تشویق کرده بود به فناوری این شرکت به شکل مستقل از برند «بینگ» نگاه کند.
 
توافق گوگل با اپل، موضوع اصلی این محاکمه است. گوگل سالانه، میلیاردها دلار به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه‌های این شرکت باشد و مایکروسافت تلاش کرد، اما موفق نشد قرارداد جذاب‌تری را پیشنهاد کند. دولت آمریکا در این محاکمه می‌خواهد اثبات کند که گوگل یک انحصارطلبی غیرقانونی را در بازار جستجو حفظ کرده است.
 
مایکروسافت در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ که اپل تصمیم گرفت گوگل را به عنوان موتور جستجوی مورد استفاده در سیری تغییر دهد، وارد عمل شد. با این حال، اپل هرگز گوگل را در مرورگر وب سافاری تغییر نداد و چند سال بعد، در بخش‌های دیگر هم به گوگل بازگشت.
 
مذاکرات درباره حذف برند «بینگ» در سال ۲۰۱۸ انجام شد و اگر به نتیجه می‌رسید، نتایج جستجو در سافاری توسط «بینگ» اما تحت برند دیگری ارائه می‌شد.
 
نادلا گفت: وی از سال ۲۰۱۴ که مدیرعامل مایکروسافت شد، هر سال تلاش کرده است گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه‌های اپل کنار بزند اما اپل، از تلاش مایکروسافت برای بالا بردن قیمتی استفاده کرده است که گوگل را مجبور می‌کند پرداخت کند.
 
اِدی کیو، مدیر خدمات اپل گفت: این شرکت با گوگل همکاری کرده است زیرا این شرکت بهترین نتایج جستجو را فراهم می‌کند. سازنده آیفون سالانه حدود هشت میلیارد دلار از توافق گوگل، درآمد کسب می‌کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، مایکروسافت حتی در سال ۲۰۲۰، فروش موتور جستجوی «بینگ» را به اپل پیشنهاد کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.