سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 4, 2023
11:23 چهارشنبه، 12ام مهرماه 1402
کد خبر: 150086

مدیرعامل مایکروسافت اعتراف کرد: گوگل از بینگ بهتر است

موتور جست‌وجوی بینگ به خوبیِ گوگل نیست. این حقیتی است که حتی ساتیا نادلا هم نمی‌تواند انکارش کند.
 
 
در‌ادامه‌ی پرونده‌ی دولت آمریکا علیه رفتار‌های انحصارگرایانه‌ی گوگل، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در اقدامی غیرمنتظره به‌وضوح به برتری موتور جست‌وجوی گوگل بر بینگ اعتراف کرد.
 
نادلا در توضیح انگیزه‌ی مایکروسافت برای تلاش با گوگل گفت: «حوزه‌ی جست‌وجو را به‌عنوان بزرگ‌ترین دسته‌ی نرم‌افزاری می‌بینم.» او در‌ادامه اذعان کرد که تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل می‌تواند با ارائه‌ی داده‌های لازم برای بهبود بینگ، سرنوشت آن‌ را عوض کند.
 
به‌گزارش ورج، مایکروسافت تلاش کرده بود تا با پرداخت میلیارد‌ها دلار به کوپرتینویی‌ها، بینگ را به جست‌وجوگر پیش‌فرض دستگاه‌های این شرکت تبدیل کند؛ اما اپل به‌‌دلیل قرارداد با گوگل و ترسِ از‌دست‌‌دادن سرویس‌های اساسی نظیر یوتیوب حاضر نشد با شرکت نادلا همکاری کند. گزارش‌های ضد‌و‌نقیض از پرداخت ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلاری گوگل به اپل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون و آیپد خبر می‌دهند.
 
گوگل: ضعف بینگ نه به‌‌دلیل قلدری گوگل، بلکه نتیجه‌ی مدیریت اشتباه ردموندی‌ها در مدت تقریباً دو دهه است
 
وقتی از نادلا درباره‌ی تأثیر هوش‌ مصنوعی بر بازار موتور‌های جست‌وجو سؤال شد، سکاندار مایکروسافت ضمن قبول احتمال این موضوع، تأکید کرد که قرارداد‌های انحصاری گوگل با ناشران برای دسترسی به محتوا، فقط دامنه‌ی سلطه‌ی این شرکت را گسترش می‌دهند.
 
در‌این‌بین، وکیل گوگل با اشاره به گذشته‌ی پر از شکست مایکروسافت در دنیای جست‌وجو و موبایل مثل MSN Search و ویندوزفون و اینترنت اکسپلورر، ضعف بینگ را نه به‌‌دلیل قلدری گوگل، بلکه نتیجه‌ی مدیریت اشتباه ردموندی‌ها در مدت تقریباً دو دهه دانست.
 
نادلا در‌ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که تبدیل‌شدن گوگل به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌هایی مانند موبایل، امکان رقابت بینگ با آن‌‌ را تقریباً غیر‌ممکن می‌کند. وی با اشاره به اهمیت پیش‌فرض‌ها افزود: «تنها مشکل من [با تعویض ساده‌ی موتور جست‌وجو] این است که کاربران تعویض نمی‌کنند.»
 
هدف نهایی دادگاه مشخص‌کردن این موضوع است که آیا موفقیت گوگل فقط به‌‌دلیل نوآوری و ساخت بهترین محصول است یا سنگ‌اندازی غیرقانونی جلوِ رقبا. با اینکه مایکروسافت دومین دلیل را باور دارد، گوگل می‌گوید که ساخت بهترین موتور جست‌وجو نباید غیر‌قانونی باشد و این تنها کاری است که آن‌ها کرده‌اند.
 
گفته‌های ساتیا نادلا درباره‌ی شرکتی که در عین داشتن پیش‌فرض‌ها در ویندوز نمی‌تواند در بازار‌های موبایل رقابت کند، جالب است. همچنین، اعتراف او به ضعف بینگ در‌برابر گوگل غیر‌منتظره بود؛ چراکه رهبر شرکتی بسیار بزرگ هیچ‌وقت علناً به ناکامی در بازار اعتراف نمی‌کند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا دادگاه با قبول صحبت‌های نادلا، گوگل را به رقابت ناعادلانه محکوم می‌کند یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.