سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 4, 2023
12:43 چهارشنبه، 12ام مهرماه 1402
کد خبر: 150091

مدیرعامل مایکروسافت: بینگ حتی با هوش مصنوعی مولد در برابر گوگل شانسی ندارد

مدیرعامل مایکروسافت در دادگاه گوگل حاضر شد و گفت سلطه رقیب آن‌ها بر بازار موتورهای جستجو باعث شده بینگ شانس زیادی برای موفقیت نداشته باشد.
 
«ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، با حضور در دادگاه گوگل، درباره وضعیت بازار موتورهای جستجو حرف‌های جالبی را مطرح کرد. او گفت سلطه گوگل بر این بازار به بینگ صدمه می‌زند و به‌نظر نمی‌رسد که حتی هوش مصنوعی مولد هم بتواند این سلطه را از بین ببرد.
 
به گزارش وال استریت ژورنال، مدیرعامل مایکروسافت در دادگاه حاضر شد و به نفع مدعی این پرونده که وزارت دادگستری آمریکاست، ادعا کرد گوگل از تاکتیک‌های غیرمنصفانه – به‌ویژه عقد قراردادهای انحصاری – استفاده کرده است تا موتورهای جستجوی رقیب ازجمله بینگ را از گردونه رقابت خارج کند.
 
ساتیا نادلا ظاهراً در دادگاه حرف‌های زیادی را مطرح کرده است. او گفت امروز همه کاربران وقتی از خواب بیدار می‌شوند، دندان‌های خود را مسواک می‌زنند و بعد به‌سراغ جستجو در گوگل می‌روند. مدیرعامل مایکروسافت باور دارد که با چنین سطحی از شکل‌گیری عادت‌ها، تنها راهی که برای تغییر باقی می‌ماند، از مسیر تغییر گزینه‌های پیش‌فرض می‌گذرد.
 
اشاره نادلا به مسئله قراردادهای گوگل با شرکت‌های مختلف ازجمله اپل است که موجب می‌شود موتور جستجوی این شرکت، موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌هایی مثل آیفون باشد. مدیرعامل مایکروسافت معتقد است که درحال‌حاضر چرخه‌ای معیوب به‌وجود آمده است که اجازه نمی‌دهد بینگ همپای گوگل پیش برود. پیش‌تر یکی از مدیران اپل با حضور در همین دادگاه دراین‌باره صحبت کرده بود.
 
مایکروسافت بینگ احتمالاً نمی‌تواند سهم بازار گوگل را کاهش دهد
نادلا در دادگاه اذعان کرد که حتی گام‌های بزرگ مایکروسافت در‌زمینه هوش مصنوعی مولد و همکاری با OpenAI نیز احتمالاً به بینگ اجازه نخواهد داد تا شرایط بازار موتورهای جستجو را چندان تغییر دهد.
 
بااین‌حال، وکیل گوگل معتقد است که عدم توفیق بینگ نه به‌خاطر سلطه گوگل در بازار، بلکه به‌خاطر قدم‌های اشتباه مایکروسافت در بازار موتورهای جستجو بوده است. نادلا در پاسخ به این ادعا اعلام کرد حتی ChatGPT هم در بازار موتورهای جستجو شانسی برای رقابت با گوگل ندارد، چون اکثر کاربران به‌طور خودکار به‌سراغ موتور جستجوی غول ماونتین ویو می‌روند.
 
در این جلسه، قاضی «آمیت مهتا» نیز سؤالی را از نادلا پرسید تا ببیند آیا امروز استارتاپ‌ها شانسی برای رقابت با گوگل دارند یا خیر. مدیرعامل مایکروسافت گفت کار برای استارتاپ‌ها بسیار دشوار است، چون مایکروسافت سرمایه‌گذاری‌های خیلی زیادی در این زمینه داشته و هنوز راه به جایی نبرده است.
 
دادگاه گوگل همچنان تا چندین هفته دیگر ادامه خواهد داشت و احتمالاً ماه‌ها طول می‌کشد تا نتیجه آن مشخص شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.