اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

October 11, 2023
15:11 چهارشنبه، 19ام مهرماه 1402
کد خبر: 150346

فشار اروپا به شرکت‌های فناوری برای تامین مالی توسعه 5G موقتا متوقف شد

ICTna.ir – فشار اپراتورهای مخابراتی اروپا به شرکت‌های بزرگ فناوری برای کمک هزینه توسعه شبکه 5G و باند پهن فعلا متوقف شده است تا کمیسیون اروپا کمیسیون در جلسه بعدی خود درباره تعیین قوانینی در این باره تصمیم بگیرد.

EU.png

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شرکت‌های مخابراتی می‌گویند گوگل، متا، فیسبوک، نتفلیکس، مایکروسافت و آمازون باید بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی شبکه‌های ارتباطی جدید را برعهده بگیرند زیرا بخش اعظمی از ترافیک اینترنت توسط آنها ایجاد می‌شود.

درحالی اپراتورهای دویچه تلکام، اورنج، تلفونیکا و تلکام ایتالیا این سرمایه‌گذاری را منصفانه می‌دانند که شرکت‌های بزرگ فناوری آن را معادل مالیات اینترنت توصیف می‌کنند.

انتظار می‌رفت تیری برتون، رئیس بخش صنعت اتحادیه اروپا، پس از دریافت نظرات هر دو طرف ماجرا در مورد آنچه شکاف سرمایه‌گذاری 200 میلیارد یورویی توصیف می‌شود، قانونی را پیشنهاد کند.

یک کمیسر فرانسوی و مدیر اجرایی سابق فرانس تلکام که حامی فشار وارد آمده از سوی اپراتورها است، با واکنش برخی از همکاران خود و همچنین برخی کشورهای اتحادیه اروپا مواجه شد.

برخی می‌گویند احتمالا برتون در مورد این موضوع یک استراتژی را در سال آینده ارایه خواهد داد و تصمیم‌گیری در مورد قانون پیشنهادی را به گروه بعدی اعضای کمیسیون واگذار خواهد کرد. دوره پنج ساله کمیسیون فعلی در نوامبر سال آینده به پایان می‌رسد.

یکی از منابع مطلع در این باره به رویترز گفته است که هیچ تصمیم نهایی در این باره وجود ندارد و یک پیشنهاد قانونی در مورد موضوع بودجه همچنان می‌تواند در برنامه کاری کمیسیون که در ۱۸ اکتبر اعلام می‌شود و اهداف بلندمدت اجرایی اتحادیه اروپا را مشخص می‌کند، وجود داشته باشد.

در این میان، برتون در یک پست وبلاگی در روز سه‌شنبه قوانین گسترده‌تری را برای بازار تلکام پیشنهاد کرد و نوشت: ما اعلام کرده‌ایم که اروپا «هر کاری که لازم باشد» برای حفظ مزیت رقابتی خود انجام خواهد داد و به دنبال توصیه‌های ملموس و بلندپروازانه در مورد آینده بازار واحد هستیم.

او افزود: در اینجا یک مورد وجود دارد: کار روی یک قانون جسورانه، آینده محور و متحول‌کننده بازی برای شبکه‌های اجتماعی به منظور بازتعریف DNA مقررات مخابراتی. برای درست کردن آن نیاز به بینش، جسارت و زمان است اما ما باید از هم اکنون گام‌های ملموسی برداریم.

برتون گفت: بازخوردهای دریافت شده از ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات، پخش‌کننده‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات ابری، انجمن‌های تجاری، سازمان‌های مصرف‌کننده و مردم اروپا بر رفع موانع نظارتی فراوانی برای بازار واحد مخابراتی اروپا تاکید دارند.

پیش‌بینی می‌شود احتمالا برتون در نشست ۲۳ تا ۲۴ اکتبر کمیسیون اروپا در شهر لئون اسپانیا، نگرانی‌های خود را در مورد خرید اخیر سهام مخابراتی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقل و شرکت‌های خصوصی به وزرای مخابراتی اتحادیه اروپا اعلام کند.

چنین نگرانی‌هایی پس از آن به وجود آمد که STC، گروه مخابراتی عربستان سعودی، به تازگی ۹.۹ درصد از سهام تلفونیکا را به دست آورد و به بزرگترین سهامدار این اپراتور تبدیل شد. اقدامی که دولت اسپانیا اکنون درحال بررسی دقیق آن است تا از حفظ منافع استراتژیک خود اطمینان حاصل کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.