5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 14, 2023
9:07 شنبه، 22ام مهرماه 1402
کد خبر: 150429

کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا به دنبال ایده اپراتور واحد اروپاست!

Breton-Euractive-TV-screen-770x285.jpg
 
ICTna.ir – کمیسر بازار داخلی کمیسیون اروپا این هفته یک پست طولانی در لینکدین به اشتراک گذاشت تا با انتشار نتایج مشاوره اتحادیه اروپا در مورد آینده اتصال و زیرساخت در اروپا همراه شود. عنصر فناوری بزرگ در مقابل مخابرات در محتوای این مشاوره، بیشتر سرفصل‌های مرتبط را در طول یک سال گذشته به خود اختصاص داده است. از جمله اوایل این هفته ، زمانی که مشخص شد بعید است آقای برتون استراتژی خود را در این زمینه در آینده نزدیک ارائه کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما جدای از اشاره ای گذرا به ایده وادار کردن غول های اینترنتی برای کمک مالی به توسعه شبکه های فیبر و 5G در اروپا، آقای برتون تا حد زیادی آن را نادیده گرفت و به جای آن بر یکی دیگر از دلایل مورد علاقه خود یعنی ایده "ایجاد یک مخابرات واحد و یک بازار واحد" تاکید کرد.
 
برتون که دو پاراگراف پست لینکدینی خود را با عباراتی مانند هوش مصنوعی، محاسبات ابری و کوانتومی و متاورس آغاز کرده بود، نوشت: اپراتورهای مخابراتی برای انطباق با این انقلاب فناوری به مقیاس و چابکی نیاز دارند، اما تکه تکه شدن بازار آنها را متوقف می‌کند. موانع نظارتی بسیار زیادی بر سر راه یک بازار واحد مخابراتی واقعی، در زمینه کسب طیف، تجمیع، شبکه های قدیمی، امنیت و غیره هنوز وجود دارد. این یافته واضحی از رایزنی است که نتایج آن را امروز منتشر کردیم. بازده کم سرمایه‌گذاری، دوره‌های بازپرداخت طولانی و عدم اطمینان بازار، به نوبه خود، جذابیت بخش مخابرات را برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند پول خود را در ساخت شبکه‌های آینده صرف کنند، به جای فشرده کردن شبکه‌های مسی قدیمی، کاهش می‌دهد. در بلندمدت، این می‌تواند این بخش را تضعیف کند و آن را با وجود ماهیت بحرانی دارایی‌هایش در معرض تصرفات خصمانه قرار دهد.
 
آیا این آخرین نکته به جنجال در حال انجام موضوع خرید 9.9 درصد سهام شرکت تلفنیکای اسپانیا توسط مخابرات عربستان اشاره دارد یا خیر؟ در هر صورت، او کلمات خود را در آنجا و در سراسر پست بسیار با دقت انتخاب کرد.
 
برتون با اصرار بر اینکه بازار واحد باعث رشد و نوآوری می شود، توجه خود را به لایه زیرساختی مورد نیاز برای تحقق آن معطوف کرد.
 
برتون گفت: اتحادیه اروپا باید اوپریشن فرامرزی و ایجاد اپراتورهای زیرساختی پان‌اروپایی واقعی را با مقیاسی برای بهره‌برداری از پتانسیل کامل یک بازار مخابراتی در سراسر اتحادیه اروپا تسهیل کند. عملیات پان اروپایی شبکه‌های اصلی و بخش‌های شبکه راه‌حل فنی است که امروزه فناوری برای تحقق آن ارائه می‌کند. او اعتراف کرد که تعدادی از مسائل در مورد امنیت، حفظ داده ها و غیره باید مورد توجه قرار گیرد. او گفت: هیچ اتصال امن بدون اپراتورهای مخابراتی سالم با ظرفیت سرمایه گذاری کافی وجود ندارد.
 
"برخی از ارائه دهندگان ECN (شبکه های ارتباط الکترونیکی) نشان دادند که به دلیل کارآیی ناکافی که ادغام فرامرزی می تواند به دست آورد، هیچ مانعی برای ادغام فرامرزی وجود ندارد، به جز فقدان یک کیس تجاری و توجیه اقتصادی!
علاوه بر این، ارائه‌دهندگان ECN و انجمن‌های تجاری آن‌ها خاطرنشان کردند که ادغام فرامرزی اپراتورها هم‌افزایی مشابه ادغام درون بازار را به همراه ندارد.
 
این سند در ادامه توضیح می دهد که اپراتورها پس از بهبود وضعیت مالی آنها در سطح ملی، یکپارچگی فرامرزی را بعنوان یک امکان در نظر می گیرند، اما کاملاً واضح است که علیرغم تلاش های بروکسل، اهداف اتحادیه اروپا واقعاً با اهداف شرکت های مخابراتی همسو نیست.
 
به عنوان مثال، کمیسیون در پیام‌های کلیدی خود از این مشاوره اشاره می‌کند: «در میان نمونه‌های ارائه‌شده، نشان داده شده است که توانایی کار بر اساس یک شبکه 5G واحد در سراسر اتحادیه اروپا، منجر به مزایایی در طیف وسیعی و صرفه جویی نا 200 تا 300 میلیون یورو طی پنج سال آینده میشود. با این حال، در خود سند، کمیسیون خاطرنشان می کند که این تخمینی است که توسط یکی از پاسخ دهندگان ارائه شده است و الزاما قطعیت ندارد.
 
در سند مشاوره آمده است: ارائه دهندگان ECN ادغام اپراتورها در سطح درون بازار را به عنوان اولین گام پیشنهاد کردند و خواستار بازنگری در سیاست کنترل ادغام اروپا شدند.
 
برتون در پست لینکدین خود به این موضوع اذعان کرد، اما گفت: موضوع ادغام بازار باید برای عملیات در یک کشور عضو و در عین حال حفظ منافع مصرف‌کننده و نوآوری مورد توجه قرار گیرد.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.