امینت

تلفن همراه

October 14, 2023
9:45 شنبه، 22ام مهرماه 1402
کد خبر: 150446

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

میترا جلیلی – روزنامه ایران: امروزه مردم بیشتر اطلاعات خود را روی گوشی هوشمند یا سایر وسایل دیجیتالی خود ذخیره می‌کنند. با وجودی که این کار باعث می‌شود تا همه اطلاعات مورد نیاز ازجمله اطلاعات شخصی، پولی و بانکی و همچنین اطلاعات حساس شغلی کاملاً در دسترس باشد ولی درعین حال می‌تواند مشکلات متعددی هم ایجاد کند. مجرمان سایبری و هکرها بی‌وقفه به دنبال اطلاعات و داده‌های مختلف کاربران هستند و درصورت دسترسی به آنها می‌توانند دردسر زیادی ایجاد کنند یا موجب ضرر و زیان کاربران شوند. هکرها دائم به دنبال استخراج داده‌ها هستند به همین دلیل هم کاربران باید برای حفظ حریم خصوصی و محافظت از داده‌های حساس خود هوشیار باشند. هکرها گاه آنقدر بی‌سرو صدا به گوشی یا سایر وسایل دیجیتال کاربران ورود می‌کنند که شاید تا زمان از دست رفتن اطلاعات، کاربر متوجه موضوع نشود. هکرها با نشاندن بدافزارها و باج‌افزارها روی گوشی شما در فرصت مناسب دست به کار می‌شوند که البته در آن زمان، دیگر کاری از دستتان برنمی‌آید. اما اگر هوشیار باشید، برخی نشانه‌ها کمک می‌کند تا متوجه شوید که گوشی‌تان هک شده و باید فکری برای مقابله با هکرها بکنید.اما این نشانه‌ها کدامند؟
 
1. پاپ آپ‌های نامناسب
اگر بتازگی متوجه شده‌اید که درحال بمباران شدن با تبلیغات و پنجره‌های بازشوی نامناسب در تلفن هوشمند خود هستید بهتر است شاخک‌هایتان برای یافتن هکرها و مجرمان سایبری فعال شود چراکه این موضوع، نشانه واضحی است که نشان می‌دهد احتمالاً گوشی شما در معرض خطر هک قرار گرفته است.
 
2. تماس‌ها یا پیام‌های ناخواسته
در صورت افزایش تماس‌ها و پیام‌های ناشناس به گوشی‌تان حتماً هوشیارتر از قبل شوید و آن را به منزله یک آژیر خطر بدانید چراکه ممکن است امنیت دستگاه شما نقض شده باشد و هکرها مشغول پیدا کردن یک رخنه برای استخراج اطلاعات‌تان باشند.
 
3. استفاده بیش از حد از اینترنت همراه
اگر تغییری در میزان استفاده شما از اینترنت رخ نداده ولی شاهد افزایش ناگهانی میزان صورتحساب خود هستید بهتر است کاملاً به این موضوع حساس شوید. افزایش استفاده از داده‌ها بدون افزایش فعالیت‌های آنلاین شما می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک هکر از داده‌های دستگاه‌تان برای اجرای برنامه‌های پس‌زمینه استفاده می‌کند. درصورت مواجهه با چنین مشکلی، راحت از کنار آن عبور نکنید.
 
4. تخلیه سریع باتری
با اینکه کاهش عمر باتری گوشی در طول زمان طبیعی است، اما اگر در مدت زمان کوتاهی شاهد تخلیه سریع باتری گوشی هوشمند خود هستید بهتر است به حضور هکرها شک کنید. اگر از سلامت دستگاه خود اطمینان حاصل کردید، موضوع را جدی بگیرید چراکه تخلیه سریع باتری می‌تواند نشانه فعالیت مداوم یک بدافزار باشد.
 
5. عملکرد ضعیف
گاهی کاربران از عملکرد ضعیف گوشی خود شکایت دارند و معتقدند بسیار کند شده است. هرچند عدم به روزرسانی نرم‌افزارها و سیستم عامل گوشی و همچنین قدیمی بودن مدل تلفن همراه می‌تواند دلیلی برای این موضوع باشد ولی اگر با حل کردن این موارد بازهم یک گوشی کند دارید، به رخنه هکرها شک کنید. درصورتی که گوشی شما عملکرد ضعیفی دارد و مواردی مانند راه‌اندازی مجدد غیرمنتظره گوشی، هنگ کردن گوشی و فریز شدن برنامه‌ها شما را اذیت می‌کند، این موضوع می‌تواند نشان دهنده یک نقض امنیتی باشد.
 
6. برنامه‌های ناشناخته
اگر هنگام کار با دستگاه خود برنامه‌ای را مشاهده کردید که هرگز آن را دانلود نکرده‌اید، بهتر است بدانید که این موضوع می‌تواند ناشی از نفوذ یک هکر به سیستم شما باشد. بنابراین قبل از اینکه اطلاعات‌تان از دست برود دست به کار شوید و با آنتی ویروس‌ها شروع به شناسایی بدافزار و ازبین بردن آن کنید.
 
7. اختلال در ارتباط
گاه ممکن است در شرایطی به دلیل آنتن‌دهی نامناسب یا موارد دیگر تماس‌های شما کیفیت مناسبی نداشته باشد یا از قطع شدن ناگهانی آن شاکی شوید که این موضوع امری طبیعی است. ولی اگر این اتفاق به صورت مداوم رخ بدهد و تماس‌ها و پیام‌های شما به طور ناگهانی قطع شود، احتمال می‌رود سیم کارت شما توسط یک هکر از طریق ارائه دهنده خدمات‌تان شبیه‌سازی شده باشد.
به طور کلی با اینکه اپل امنیت قوی‌تری را برای کاربران iOS فراهم کرده، ولی هیچ دستگاهی کاملاً در برابر هک مصون نیست و کاربران آیفون هم باید مراقب باشند. با توجه به میزان امنیت دستگاه‌ها کاربران اندروید باید هوشیارتر باشند زیرا گزارش‌ها حاکی از افزایش بدافزارهای از پیش نصب‌شده و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم هستند که برای سرقت داده‌ها طراحی شده‌اند. برای محافظت از حریم خصوصی خود، بسیار مهم است که عملکرد گوشی هوشمندتان را به طور منظم زیر نظر داشته باشید و در صورت مشکوک شدن به موارد نقض امنیتی، بسرعت برای رفع این موارد اقدام کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.