تحلیل بازار

تلفن همراه

October 14, 2023
17:00 شنبه، 22ام مهرماه 1402
کد خبر: 150500

افت تقاضا برای گوشی، عامل اخراج ۱۲۰۰ نفر از کارمندان کوالکام

کاهش تقاضا برای خرید گوشی و اقدام هواوی برای ساخت تراشه ازجمله دلایلی است که باعث شده کوالکام تصمیم به اخراج بخشی از نیروی کار خود بگیرد.
 
 
کوالکام بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی موبایل در جهان، در واکنش به تقاضای ضعیف برای محصولاتش، تعدادی از کارکنان خود را اخراج می‌کند. این شرکت تصمیم دارد از تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر ۱۴۰۲) ۱۲۵۸ کارمند خود را در سن‌دیگو و سانتا کلارا کالیفرنیا اخراج کند.
 
کوالکام با اخراج کارمندان خود حدود ۲٫۵ درصد از نیروی‌کارش را ازدست خواهد داد. بیش‌از ۷۵۰ موقعیت شغلی در این شرکت تعدیل خواهند شد که تاکنون در نقش مهندس، مدیر و تکنیسین فعالیت می‌کردند.
 
کوالکام اعلام کرد اخراج کارمندان برای ادامه‌ی سرمایه‌گذاری در فرصت‌های کلیدی در محیط نامطمئن اقتصاد کلان، ضروری است.
 
باوجود تلاش‌های کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام برای تنوع‌ بخشیدن به محصولات، انتظار می‌رود روند درآمدزایی این شرکت در سال مالی جاری ۱۹ درصد کاهش یابد.
 
گزارش ماه گذشته حاکی از آن بود هواوی درحال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی پردازنده‌ جدید Kirin در سال ۲۰۲۴ است و این اقدام بیشترین آسیب را به کوالکام وارد می‌کند.
 
براساس اعلام مینگ چی کو، با توجه به اقدام هواوی برای ساخت تراشه‌های جدید Kirin، نه‌تنها سفارشات شرکت چینی به کوالکام از سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد بلکه خطر کاهش عرضه‌ی تراشه به مشتریان چینی غیر از هواوی نیز وجود دارد. باید اشاره کنیم هواوی در سال‌ ۲۰۲۲ بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون و در سال ۲۰۲۳ بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تراشه‌ی موبایل از کوالکام خریداری کرده است.
 
همان‌طور که TheInformation اشاره می‌کند، کوالکام همچنین با رقابت سنگین سامسونگ و اپل مواجه است؛ زیرا این دو غول فناوری درحال توسعه‌ی تراشه‌های موبایلی اختصاصی خود هستند.
 
اخراج کارکنان کوالکام، جدیدترین نشانه‌ی کاهش سرعت رشد در حوزه‌ی فناوری است. طی ماه‌های اخیر غول‌های فناوری دیگری مثل متا و توییتر نیز اخراج‌های دسته‌جمعی انجام داده‌اند. این کندی به عواملی مثل افزایش تورم و اختلالات زنجیره‌ی تأمین ارتباط دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.