تلفن همراه

فناوری

October 18, 2023
10:06 چهارشنبه، 26ام مهرماه 1402
کد خبر: 150671

گوگل و کوالکام، معماری RISC-V را به گجت‌های پوشیدنی می‌آورند

استفاده از معماری متن‌باز RISC-V می‌تواند در کاهش هزینه‌ی تولید تراشه‌های محصولات پوشیدنی به گوگل و کوالکام کمک کند.
 
 
کوالکام و گوگل با همکاری یکدیگر، پلتفرم Snapdragon Wear را براساس معماری RSIC-V (ISA) برای نسل بعدی محصولات پوشیدنی هوشمند مجهز به سیستم‌عامل Wear OS طراحی کرده‌اند. این خبر نقطه‌ی عطف بسیار مهمی محسوب می‌شود زیرا نشان از گسترش استفاده از راهکارهای سفارشی مبتنی‌بر RISC-V در اکوسیستم کوالکام و پلتفرم Wear OS گوگل دارد.
 
TomsHardware می‌نویسد، همکاری گوگل و کوالکام یعنی شرکت تراشه‌ساز روی سخت‌افزار مبتنی‌بر RISC-V برای دستگاه‌های پوشیدنی کار خواهد کرد درحالی‌که غول جستجوی اینترنت، نرم‌افزار این برنامه‌ها را توسعه خواهد داد. به‌طور کلی دو شرکت درحال ساخت پلتفرم RISC-V برای دستگاه‌های پوشیدنی هستند که ابتدا برای ساعت‌ هوشمند و سپس برای محصولات دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
بیورن کیلبرن، مدیرکل Wear OS در گوگل گفت:
 
تکنولوژی‌ کوالکام ستونی از اکوسیستم Wear OS بوده و سیستم‌های با کارایی بالا و کم‌مصرف را برای بسیاری از شرکای ما ارائه می‌دهد. هیجان‌زده‌ هستیم که همکاری خود را با کوالکام گسترش دهیم و راهکار مبتنی‌بر RISC-V را به بازار بیاوریم.
– بیورن کیلبرن، گوگل
 
درحالی‌که ساخت سیستم‌های مخصوص دستگاه‌های پوشیدنی ازنظر برخی افراد ساده تلقی می‌شود، اما همیشه این‌طور نیست. علاوه‌بر پردازنده اصلی که قابلیت‌های محاسباتی را برای کل دستگاه ارائه می‌دهد، قابلیت‌های متعددی مثل ذخیره‌سازی و پیشتیبانی از حسگرها نیز اهمیت زیادی دارند. این ویژگی‌ها برپایه‌ی هسته‌های ISA که ARM آن‌ها را توسعه داده کار می‌کنند و ازجمله می‌توان به هسته‌های سری Cortex A برای محاسبات اصلی و سری Cortex M برای میکروکنترلرها اشاره کرد.
 
توسعه‌ی هسته‌های Cortex هزینه‌هایی دارد و جایگزینی معماری ساخت این هسته‌ها با RSIC-V هزینه‌های مربوط به ARM را کاهش خواهد داد یا حتی به‌طور کامل حذف خواهد کرد.
 
 
اطلاعیه‌ی همکاری گوگل و کوالکام جزئیات زیادی ارائه نمی‌دهد و مثلاً نمی‌دانیم آیا پلتفرم‌ Snapdragon Wear کوالکام با RISC-V ISA جایگزین همه‌ی هسته‌های ARM خواهد شد یا این تغییر فقط برای هسته‌های منتخب خواهد بود. البته گوگل به مشارکت دو شرکت در پروژه‌ی مذکور و دامنه‌ و اهمیت آن تأکید زیادی دارد.
 
دینو بکیس، معاون و مدیرکل بخش پوشیدنی‌های کوالکام گفت:
 
ما هیجان‌زده هستیم که از RISC-V استفاده کنیم و پلتفرم Snapdragon Wear را به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی تراشه‌های پیشرو برای Wear OS گسترش دهیم. نوآوری‌های پلتفرم Snapdragon Wear ما به اکوسیستم Wear OS کمک می‌کند به‌سرعت تکامل یابد و راه‌اندازی دستگاه‌های جدید را آسان‌تر خواهد کرد.
– دینو بکیس، کوالکام
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.