تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

October 19, 2023
9:36 پنجشنبه، 27ام مهرماه 1402
کد خبر: 150715

کوالکام و گوگل برای تمرکز روی بازار فناوری‌های پوشیدنی RISC متحد شدند

GooglexQualcomm-520x285.jpg
 
ICTna.ir – کوالکام، تلاش‌های RISC-V خود را با توافق با گوگل برای توسعه مشترک پردازنده‌هایی برای گچت های پوشیدنی‌ که بر روی سیستم‌عامل Wear OS دومی اجرا می‌شوند، افزایش داده است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این شرکت در اطلاعیه اخیر خود چیزی در مورد محصولات خاص یا تاریخ عرضه بیان نکرده است. کوالکام در عوض آن را به‌عنوان یک «چارچوب توسعه‌یافته» معرفی کرده است که «راه را برای محصولات بیشتری در اکوسیستم هموار می‌کند تا از CPU‌های سفارشی با قدرت کم و عملکرد بالا استفاده کنند».
 
با این حال، آنچه این توسعه را قابل توجه می کند، این است که نشان دهنده تغییر کوالکام از معماری مجموعه دستورالعمل های اختصاصی RISC (ISA) Arm's در دسترس با مجوز با هزینه، به نفع منبع باز، RISC-V ISA متعلق به گوگل است. این یک مجوز همیشگی و بدون حق امتیاز است برای هر کسی که دوست دارد در ساخت یک پردازنده مشارکت داشته باشد.
 
گوگل امیدوار است با استفاده از منبع باز، توسعه طیف گسترده ای از چیپست های کم هزینه، کم مصرف و قابل تنظیم را تشویق کند که خود را به طیف گسترده ای از انواع دستگاه ها می رساند.
 
دینو بکیس، معاون رئیس و مدیر کل راه حل های پوشیدنی و سیگنال ترکیبی کوالکام در این خصوص گفت: ما هیجان زده هستیم که از RISC-V استفاده کنیم و پلت فرم Snapdragon Wear خود را به عنوان یک ارائه دهنده پیشرو برای Wear OS گسترش دهیم. نوآوری‌های پلتفرم Snapdragon Wear ما به اکوسیستم Wear OS کمک می‌کند تا به سرعت تکامل یابد و عرضه دستگاه‌های جدید در سطح جهانی را ساده‌تر کند.
 
کوالکام و گوگل گفتند که علاوه بر پردازنده‌ها، برای توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای سازگار با RISC-V با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
 
در واقع، در ماه می، کوالکام به گوگل، اینتل، انویدیا، مدیاتک، سامسونگ و دیگران پیوست تا اکوسیستم نرم افزاری RISC-V (RISE) را راه اندازی کنند، تلاشی مشترک برای تسریع توسعه برنامه ها و نرم افزارهایی که بر اساس معماری RISC-V اجرا می شوند.
 
علاوه بر تراشه‌ها و نرم‌افزارها، کوالکام اخیراً با Bosch، Infineon، Nordic Semiconductor و NXP همکاری کرده است تا یک شرکت سخت‌افزاری جدید متمرکز بر RISC-V را تأسیس کند. این شرکت مستقر در آلمان، محصولات مبتنی بر RISC-V را توسعه خواهد داد که می توانند به عنوان معماری مرجع مورد استفاده قرار گیرند. تمرکز اولیه آن بر روی صنعت خودرو است، اما به موبایل و اینترنت اشیا نیز توجه دارد.
 
زیاد اصغر، معاون مدیریت محصول در کوالکام، در ماه آگوست، گفت: ما معتقدیم مجموعه دستورالعمل منبع باز RISC-V نوآوری را افزایش می دهد و پتانسیل تغییر صنعت را دارد.
 
برای کوالکام، چارچوب توسعه‌یافته با Google نیز نشان‌دهنده یک اقدام برای رستگاری است.
 
تراشه‌های Snapdragon Wear کوالکام سال‌هاست که ساعت‌های هوشمند گوگل را نیرو می‌دهند، اما تا همین اواخر بر اساس فناوری تولید پردازنده‌های قدیمی‌تر بوده و در مقایسه با تراشه‌های پوشیدنی تولید شده توسط اپل و سامسونگ، کارآمدتر و در نتیجه رقابتی‌تر شده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.