اپلیکیشن

تلفن همراه

October 28, 2023
16:25 شنبه، 6ام آبانماه 1402
کد خبر: 151011

دیگر نگران بدافزارهای اندرویدی نباشید؛ سرویس Google Play Protect جدید برای اسکن برنامه‌های نامطمئن

با افزایش محبوبیت ساید لود و نصب برنامه‌های کرک شده در اندروید، احتمال نصب بدافزارها نیز بیشتر شده است. از این رو گوگل قصد دارد با بازنگری در سپر امنیتی خود، برنامه‌های خطرناک خارج از فروشگاه گوگل پلی را در نطفه از بین ببرد.
 
 
آوازه فروشگاه Google Play در میزبانی از انواع برنامه‌های خطرناک و مخرب بر کسی پوشیده نیست. موارد بسیاری وجود داشته که بدافزارها برای مدت طولانی در گوگل پلی حضور داشته و شناسایی نشده باقی مانده‌اند. در حالی که گوگل در تلاش است تا پلی استور را ایمن کند، ساید لود کردن برنامه‌ها کماکان خطر واقعی برای آن محسوب می‌شوند.Google Play Protect  قرار است راه حلی در این زمینه ارائه کند.
 
مسئله این است که ساید لود کردن برنامه‌ها یا به عبارتی دیگر نصب اپلیکیشن‌ها از منابع ثالث، سپر امنیتی فروشگاه Google Play را دور می‌زند. این بدان معنی است که دستگاه شما نسبت به برنامه‌هایPlay Store  در برابر برنامه‌های کرک شده یا نامعتبر، آسیب پذیرتر است. اکنون، به نقل از SamMobile گوگل تصمیم گرفته است با اصلاح سرویس Google Play Protect بر روی این عامل مخرب از برنامه‌های اندروید تمرکز کند.
 
امنیت بیشتر در اندروید با Google Play Protect
به طور کلی اندروید نسبت به iOS دست بازتری برای نصب برنامه در اختیار کاربر می‌گذارد، اما برخی از نگرانی‌های امنیتی را نیز به همراه دارد. هرچند گوگل ویژگی‌های امنیتی زیادی را به پلی استور اضافه کرده و برنامه‌های این فروشگاه عمدتاً امن هستند، کاربران با نصب نرم‌افزارهای کرک شده یا دانلود از منابع ثالث، گوشی‌های اندرویدی خود را ناخواسته به بدافزارها و ویروس‌ها آلوده می‌کنند.
 
 
 
از این رو، گوگل در حال بروزرسانی Play Protect با افزودن قابلیت اسکن هم‌زمان برنامه در سطح کد است. این یعنی هر زمان که یک برنامه از طریق یک فایل APK از خارج منابع مطمئنی همچون Play Store نصب می‌شود، ابتدا اسکن خواهد شد تا سیگنال‌های آن توسط دستگاه تفسیر شود. سپس این اطلاعات برای ارزیابی در سطح کد به بک‌اند Play Protect ارسال می‌شود.
 
جدا از تهدیدات شناخته شده، این سیستم برای شناسایی تهدیدات نوظهور طراحی شده است.
 
با این اوصاف، هنگامی که می‌خواهید یک فایل APK را نصب کنید، یک فرمان روی صفحه ظاهر می‌شود. شما می‌توانید از بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید: «برنامه اسکن شود» و «برنامه نصب نشود». پس از انجام اسکن در صورت وجود بدافزار در کدنویسی برنامه، گوگل دلیلی برای نصب نشدن آن ارائه می‌دهد.
 
آنطور که گزارش شده است، گوگل پلی هر روز بیش از 125 میلیارد برنامه را اسکن می‌کند و زمانی که برنامه‌ها خطرناک تلقی شوند، می‌تواند آن را به طور کامل غیرفعال کند. این ویژگی امنیتی جدید اکنون در هند در حال اجراست و به تدریج در سایر کشورها نیز منتشر خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.