5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

فناوری

فیبرنوری

October 29, 2023
9:25 یکشنبه، 7ام آبانماه 1402
کد خبر: 151027

چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال برگزار می‌شود/ بررسی مدل اقتصادی توسعه شبکه فیبر و چشم‌انداز توسعه 5G

ICTna.ir – چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال با هدف بررسی و تحلیل روندهای کلیدی بخش ارتباطات کشور شامل مدل اقتصادی توسعه شبکه ارتباطات، واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و چشم‌انداز توسه 5G و هوشمندسازی مصرف انرژی از ۹ تا ۱۱ آبان ماه در بوستان گفت و گوی تهران برگزار می‌شود.

Iran Digital copy.jpg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمد کشوری، دبیر رویداد هفته ایران دیجیتال با اعلام این خبر گفت: باتوجه به برنامه وزارت ارتباطات برای اتصال خانوارها به فیبر براساس اسناد بالادستی شورای عالی فضای مجازی، موضوع مدل اقتصادی توسعه شبکه ارتباطات از سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه فیبر نوری و سیاست‌های انتقال و تبادل داده تا مدل درآمدزایی از خدمات پایه و کاربردی مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود:‌ با حمایت دولت و توسعه شبکه و ایجاد پوشش شبکه فیبر با حد پوشش ۳۰۰ متر تا منازل، شبکه ایجاد شده باید به اتصال کاربر تبدیل شود اما باید بررسی شود با چه منطق اقتصادی کاربر باید برای دریافت سرویس مقرون به صرفه مراجعه کند تا در ابعاد میلیونی نیاز به فیبر شکل بگیرد. درحالی‌که ارایه سرویس فیبر با قیمت مناسب برای سرویس موبایل، اشتیاق دریافت سرویس جدیدی را برای کاربر ایجاد نخواهد کرد.

کشوری با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ترافیک دنیا، ویدیو است اما در ایران به واسطه برخی محدودیت‌ها سهم‌مان از پلتفرم‌ها کاهش یافته و اشتیاق استفاده از ویدیو کاهش یافته است، اظهار داشت:‌ در دنیا فرکانس گران قیمت است و به همین دلیل هم چهار پنجم ترافیک روی شبکه ارتباطی ثابت است اما در ایران یک سوم ترافیک روی شبکه ثابت و دو سوم ترافیک روی شبکه موبایل است.

به گفته او، اصل توسعه اینترنت موبایل درست است اما نباید از اینترنت ثابت غافل بمانیم و باتوجه به اینکه تمرکز عمده دولت روی اپراتورهای دیگری به جز مخابرات است و اپراتورها هم به واسطه دریافت یارانه از FTTx ترغیب به سرمایه‌گذاری شده‌اند، باید بررسی شود با چه مدل اقتصادی می‌توان این حجم عظیم سرمایه‌گذاری را به پورت فعال تبدیل کرد.

دبیر رویداد هفته ایران دیجیتال با اشاره به انتقاد کاربران از کیفیت اینترنت گفت: در ساعاتی از شبانه‌روز اینترنت موبایل سرعت خوبی دارد اما در همه زمان‌ها و برای همه سایت‌ها و پلتفرم‌ها مصداق ندارد که بخشی از این مساله به سیاست‌های ترافیک بین‌الملل و انتقال داخلی برمی‌گردد.

او افزود: بنابر سیاست انتقال داخلی براساس مصوبه شرکت ارتباطات زیرساخت، کشور به پنج منطقه تقسیم می‌شود و هزینه انتقال بین مناطق چند برابر انتقال منطقه‌ای خواهد بود. این ایده خوبی است اما در طولانی مدت این ظرفیت وجود ندارد و زمانی به افزایش کیفیت منجر می‌شود که در IXP و CDN نیز برای ایجاد نزدیک‌ترین نقطه تحویل به کاربر سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. ضمن اینکه این سیاست برای اینترنت بین‌الملل قابل اجرا است و در نهایت هم برای سایت‌های فیلتر شده منجر به افزایش کیفیت نمی‌شود.

کشوری با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده ۶۸ درصد کاربران اینترنت کشور از فیلترشکن تاکید کرد: فیلترینگ حکم الهی نیست که قابل بحث نباشد و باید راجع به این مسایل صحبت شود و هیچ جایی بهتر از جمع فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.

او همچنین با اشاره به بررسی موضوع هوشمندسازی مصرف انرژی در چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال گفت: خیلی از کاربردها را در کشور می‌توان با اتصال شبکه به اینترنت اشیا، پردازش داده و سهمی از هوش مصنوعی توسعه داد که کاربردهای خلاقانه‌ای خواهند بود که منجر به صرفه‌جویی در خدمات عمومی می‌شود.

او افزود: با کنترل لحظه‌ای و دسترسی به آمار مصرف مشترک، مزیتی برای مدیریت برق و گاز در کشور فراهم خواهد شد که می‌هوان ساعت‌های پیک مصرف را مدیریت کرد و با شبکه هوشمند می‌توان متناسب با آمار موجود و لحظه‌ای، نسبت به مدیریت تامین انرژی نیز اقدام کرد.

کشوری همچنین با اشاره به مسایلی که برای توسعه 5G در کشور وجود دارد،‌ اظهار داشت: خیلی‌ها معتقدند باید شبکه ثابت را توسعه دهیم اما این تصمیم در درازمدت درست نیست. تاخیر کم و سرعت بالای اینترنت روی فناوری 5G مزیت فراوانی برای صنایع دارد.

او افزود: ایجاد پوشش شبکه 5G طول می‌کشد و همزمان با توسعه شبکه ثابت در کشور باید نسبت به توسعه شبکه نسل پنجم تلفن همراه نیز اقدام شود. ضمن اینکه وزارت ارتباطات هنوز فرکانس ۳۵۰۰ را به اپراتورها واگذار نکرده و شبکه 5G فعلی پایلوت است. مقدمات واگذاری فرکانس فراهم شده اما فرکانسی به اپراتورها واگذار نشده است.

کشوری تصریح کرد: فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای توسعه 5G هنوز در دست صدا و سیما است و درحال حاضر با همسویی دولت و صدا و سیما، زمانی خوبی برای تعیین تکلیف آن است.

او افزود: اگر این فرکانس سال‌های قبل واگذار می‌شد، درحال حاضر پوشش بهتری برای توسعه شبکه 5G ایجاد می‌شد اما درحال حاضر نه برای توسعه شبکه موبایل استفاده می‌شود و نه کاربردی برای تلویزیون دارد، درحالی‌که در اختیار شبکه‌های موبایل نیز قرار نمی‌گیرد.

گفتنی است، چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال ۱۴۰۲ روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ آبان ماه در محل نمایشگاهی بوستان گفت و گوی تهران با حضور نمایندگانی از دولت، حاکمیت، اپراتورها، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و عرضه‌کننده خدمات و پلتفرم‌ها حاضر خواهند بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.