اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 31, 2023
9:50 سه شنبه، 9ام آبانماه 1402
کد خبر: 151102

دبیر شورای عالی فضای مجازی: اهداف و شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات بازبینی می‌شوند/ مشکلات صنعت ICT حاکی از وجود مشکل سیستمی است

ICTna.ir – دبیر شورای عالی فضای مجازی ار بازبینی اهداف و شاخص‌های اندازه‌گیری شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: هدف از این شبکه ارایه کیفیت مناسب خدمات شبکه ارتباطی است و تا پایان ماه جاری، شاخص‌ها و اهداف اعلام خواهد شد.

Aghamiri Shora.jpeg

به گزارش آژآنس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سید محمدامین آقامیری در مراسم آغاز به کار چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال از افراد خبره و فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات دعوت کرد در بازنویسی اهداف و شاخص‌ها به شورای عالی فضای مجازی کمک کنند.

او اظهار داشت:‌ از ۱۰ سال پیش به صورت جدی بحث ادبیات شبکه ملی اطلاعات آغاز شده و تا به امروز و در دوره‌های مختلف گزارش‌های مختلفی از آن ارایه شده است اما در نهایت شبکه ملی اطلاعات، برای عامه مردم و حتی برخی متخصصان مثل یک جعبه سیاه است و هنوز باز نشده است و باز نشدن آن ممکن است کلی شبهه و ابهام و پیچیدگی درباره آن ایجاد شود.

او افزود: شبکه ملی اطلاعات یک پروژه ملی است که در سطح ملی و کاربردها و خدمات در لایه‌های مختلف تعریف شده است. برخی برنامه‌ها و سیاست‌های آن مدون شده و راه افتاده و برخی هم درحال برنامه‌ریزی است.

آقامیری تصریح کرد: در اهداف شبکه ملی اطلاعات برای کیفیت و دسترسی مردم به خدمات ثابت و سیار برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است و دستورالعمل دستگاه‌ها برای پیگیری موضوع با اصلاح شاخص‌ها عوض می‌شود.

به گفته او، در آنالیز و بررسی وضعیت ارتباطات و فناوری اطلعات یک روز بحث تعرفه، یک روز نسبت ترافیک ثابت به سیار، یک روز سکوهای داخلی و خارجی و یک روز اختلال و کیفیت شبکه مطرح است که در دوره‌های مختلف این موضوعات بالا می‌آیند. همیشه یک موضوعی هست که پیگیری کنیم اما وقتی سیستمی صحنه را بررسی ‌می‌کنیم،  موضوع‌های موردی گاهی به دلیل شرایط خاصی ایجاد شده است اما اگر در یک فرایند عادی، ورودهای متعددی صورت می‌گیرد، یعنی در طراحی سیستم مشکل وجود دارد و هشدار سیستم داده نشده یا کاری باید انجام می‌شده که نشده است و خروجی آن اختلال در کیفیت خدمات و اشکال در مسیر است که باید در انتهای صحنه مدیریت کنیم.

آقامیری گفت:‌ فعالان صنعت می‌گویند این حجم از مشکل که نیاز به بررسی و اصلاح دارد، نشان دهنده این است که صحنه مشکل سیستمی دارد. در هر جلسه‌ای که اپراتورها و کاربران حضور دارند، موضوع تعرفه وجود دارد و به درستی می‌گویند که دچار مشکل شده‌اند.

او افزود:‌ حیطه‌بندی اقتصاد دیجیتال و نیازهای کشور نیز به صورت جدی روی زمین است. هوشمندسازی از اولویت‌های ما در حوزه‌های مختلف است. در سند راهبردی فضای مجازی به برخی صنایع به صورت مستقیم اشاره شده است. حوزه کشاورزی یکی از این حوزه‌ها است که در کشور بسیار گسترده است و منابع زیادی به آن اختصاص یافته است و سرمایه‌گذاری‌های کلان و جدی می‌هواند به هوشمندسازی منجر شود.

آقامیری گفت: اپراتورهای مختلف و کاربردهای مختلفی را بررسی کردیم و درآمد هنگفتی از آنها مربوط به هوشمندسازی صنایع است و این موضوع هم به لحاظ قانونی ممکن است ملاحظاتی داشته باشد که درحال بررسی آن هستیم تا الزامات و نیازمندی‌های قانونی آن را برطرف کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.