رگولاتوری

October 31, 2023
11:57 سه شنبه، 9ام آبانماه 1402
کد خبر: 151112

معاون راهبردی رگولاتوری خبر داد: تدوین پیش‌نویس ضدانحصار اپراتورها در پروژه FTTH

ICTna.ir – معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین پیش‌نویس ضدانحصار اپراتورها در توسعه پروژه فیبر نوری در شهرهای مختلف خبر داد.
 
rouhne.jpg
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مهدی روحانی‌نژاد در مراسم آغاز به کار چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال با اعلام این خبر افزود: در بحث عمده‌فروشی یک مساله‌ای وجود دارد و ما به عنوان رگولاتور نمی‌خواهیم وارد فرایند جزییات اپراتورها شویم اما موضوع رقابت برای ما مهم است.
 
او اظهار داشت:‌ برخی سوال می‌کنند آیا با حفاری یک اپراتور در یک استان یا شهر انحصار مخابرات دوباره تکرار نمی‌شود؟ ما در رگولاتوری روی این مساله کار می‌کنیم و درحال آماده‌سازی پیش‌نویس‌های آن هستیم اما اپراتورها هم باید نظرات خود را بگویند تا در نهایت انحصاری در FTTH شکل نگیرد و مردم حق انتخاب داشته باشند.
 
به گفته روحانی‌نژاد، این موضوع در تعریف SMP هم قرار می‌گیرد و به ویژه با رویکرد جغرافیایی باید تغییر کند. این مساله در سیاست‌گذاری رقابت و روش تعیین SMP در جلسه آخر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مشخص خواهد شد.
 
او با اشاره به اینکه ارتباطات ثابت و موبایل درهم تنیده شده و شاید لازم باشد بازارهای مرتبط را تغییر دهیم، گفت: خیلی وقت‌ها دنبال مسایل سلبی بودیم اما الان باید دنبال سرویس بهتر با قیمت مناسب‌تر باشیم.
 
به گفته او، درحال حاضر چهار میلیون پوشش فیبرنوری بدون شرکت مخابران ایران وجود دارد و با صدور پروانه مخابرات در آینده نزدیک، میزان پوشش تا انتهای سال به هشت میلیون و تا پایان دولت به ۲۰ میلیون پوشش خواهد رسید.
 
روحانی‌نژاد افزود: تا الان نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومان از حساب دولت، ۴۰۰ میلیون تومان ایرانسل و سایر اپراتورها از محل سه و هشت درصد تسهیم درآمد خود روی پروژه شبکه فیبر نوری سرمایه‌گذاری کردند و تاکنون جمعا یک همت به این پروژه تزریق شده و تا پایان سال دو همت تزریق خواهد شد.
 
معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: طبیعتا دغدغه پوشش شبکه فیبر را تا یکی دو سال آینده نخواهیم داشت اما بحث اتصال موضوع جدی و چالشی هست. برای آن هدف‌گذاری کردیم اما اینکه به آن برسیم دغدغه جدی است.
 
او افزود: برای اینکه سرویس‌های جدید بدهیم و مردم را به پرداخت هزینه‌ها ترغیب کنیم، به نظر می‌رسد موضوع تعرفه چالش جدی خواهد بود. اگر نتوانیم برای شبکه‌های ثابت و موبایل تعرفه معنادار ایجاد کنیم و مردم را به استفاده از حوزه ثابت ترغیب نکنیم، مشکل خواهیم داشت و باید فکر اساسی برای آن بشود.
 
روحانی‌نژاد تصریح کرد: در رگولاتوری سعی کردیم تصمیم‌گیران را برای تغییر تعرفه متقاعد کنیم اما باید در جاهای دیگر هم حمایت‌هایی صورت بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.