اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

November 1, 2023
11:31 چهارشنبه، 10ام آبانماه 1402
کد خبر: 151139

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول: فضای فرکانسی برای نیازهای واقعی شبکه مورد استفاده قرار بگیرد

ICTna.ir – رییس مرکز تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران بر استفاده از فضای فرکانسی کشور برای تامین نیازهای واقعی شبکه ارتباطات سیار تاکید کرد و گفت: زیرساخت ارتباطات ثابت در ایران ضعیف است و همیشه از موبایل استفاده می‌شود.

Shahmansouri.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا))، شاه‌منصوری در چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال افزود: در کشور تقریبا زیرساخت پابلیک وای‌فای نداریم درصورتی‌که در دنیا اپراتورها پابلیک وای‌فای می‌دهند و شبکه ثابت بیشترین بار ترافیکی را برعهده دارد.

او اظهار داشت: در سال ۲۰۲۳ بخش زیادی از توسعه 5G در دنیا مدیون چین است اما وندورهای چینی می‌گویند در سال ۲۰۲۴ رشد در چین متوقف می‌شود و بقیه کشورها رشد خواهند کرد.

به گفته شاه‌منصوری، انگیزه اصلی برای هر استانداردی، توجیه‌های اقتصادی و کاربردهای آن است و دلیل اصلی توسعه استاندارد 5G، تنوع سرویس‌‌ها بود بطوریکه اگر الان ۱۰۰ مگ فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز را به 5G اختصاص دهید، تا ۹۵ درصد شبکه 5G شبیه شبکه 4G می‌شود. در نتیحه از دید باند پهن، رفتن به سمت 5G توجیه اقتصادی ندارد و باید 4G را توسعه دهیم.

او، انگیره توسعه 5G را افزایش کاربردهای مختلف عنوان کرد که با کمک قابلیت‌های Core آن باعث شده سرویس‌های مختلفی را همزمان روی شبکه قرار داد.

شاه‌منصوری، کاربردهای IoT، هوشمندسازی صنایع و 5G Private Networkهای مورد نیاز صنایع را از دلایل اصلی توسعه 5G عنوان کرد و گفت: نیازمندی‌های ویدیو، بازی، AI و VR محرک‌های اقتصادی توسعه 5G هستند و تخصیص باند پهن به آن توجیه اقتصادی ندارد.

او با اشاره به اینکه بزرگت‌ترین چالش توسعه 5G، کشش بازار و توسعه تکنولوژی است، افزود: متوسط درآمد یک سایت 5G شهری روزانه پنج تا شش میلیون تومان است اما هزینه راه‌اندازی آن سایت پنج میلیارد تومان است. در نتیحه لازم است کشش بازار برای 5G ایجاد بشود و بازار و مصرف هم هم‌پای توسعه تکنولوژی، شکل بگیرد اگرنه 4G نیاز باند پهن را می‌تواند برطرف کند.

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول تصریح کرد: فناوری 5G گران است و دلیل اصلی آن هم به روز بودن آن نیست بلکه پیچیدگی بسیار بالای آن است چراکه از نظر دانشی و نیازمندی‌های شبکه، نیازمندی‌های عجیب و غریبی دارد.

او افزود: در دنیا ارایه‌کنندگان 5G، اپراتور سرویس‌ها هستند. یعنی سرویس اپراتور کشاورزی، اکوسیستم کشاورزی را می‌شناسد و می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و بازیگر دومی وجود دارد که پلتفرم را معمولا ارایه می‌کند و پلتفرم‌‌های ورتیکال این حوزه هستند و در آن حوزه سرویس می‌دهند. این الگو در کشور ما وجود نداشته و لازمه بلوغ 5G در کشور این است که سرویس اپراتورها شکل بگیرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.