اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 1, 2023
11:41 چهارشنبه، 10ام آبانماه 1402
کد خبر: 151144

رگولاتور: مدل اقتصادی پیشنهادی تعرفه‌های موبایل به مرکز ملی فضای مجازی ارایه شده است

ICTna.ir – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در وزارت ارتباطات سال گذشته مدل اقتصادی پیشنهادی خود برای تعرفه‌ها را به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کردیم و منتظریم به زودی نهایی شود.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سال گذشته کلیات تعرفه‌ها در مرکز ملی فضای مجازی نهایی شد و باید درمورد یکسری جزییات جمع‌بندی صورت بگیرد.

Lajevardi.png

برگزاری مزایده دو بلوک فرمانسی ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز

او اظهار داشت: مزایده باند فرکانسی ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ به صورت دو بلوک فرکانسی در دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد و این فرکانس برای 5G سطح پوشش خوبی را ایجاد می‌کند.

لاجوردی افزود: در رگولاتوری موضوع بهره‌برداری از طول موج‌های میلی‌متری هم مطرح است که از باندهای فرکانسی ۲۴ تا ۶۰ گیگاهرتز می‌توانیم برای 5G استاده کنیم اما بخاطر برد کوتاه، چالش‌های خاص خود را دارد.

به گفته او، در پروانه اپراتورهای UNSP امکان اینکه اپراتورهای ثابت هم بتوانند خدمات سیار ارایه بدهند و شبکه سیار ایجاد کنند، فراهم شده است. برای اینکه در پروژه فیبر نوری، نرخ اتصال را بالا ببریم و اپراتور بتواند نقطه نهایی را تحت پوشش قرار دهند، موضوع واگذاری فرکانس به آنها در دستور کار ما قرار دارد.

لاجوردی تصریح کرد: در مزایده باند فرکانسی 5G، اپراتورها را متعهد می‌کنیم تا انتهای سال ۱۴۰۳ باید ۱۵ درصد از جمعیت شهری را تحت پوشش قرار دهند و باید شش هزار سایت 5G در کشور راه‌اندازی شود.

درآمد فروش مزایده باند فرکانسی به صندوق توسعه شبکه ارتباطی واریز می‌شود

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: جزو اهداف شبکه ملی اطلاعات این است که تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ درصد جمعیت شهری تحت پوشش 5G قرار گیرد اما می‌توانیم زودتر این هدف را محقق کنیم و به زودی شاهد تحقق شبکه ملی اطلاعات باشیم.

او همچنین افزود: در برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی شده درآمد ناشی از فروش مزایده باند فرکانسی به صندوق توسعه شبکه ارتباطی واریز شود تا توسط اپراتورهای ارتباطی، شبکه ثابت و سیار را توسعه دهیم. در واقع شرایط طوری پیش‌بینی شده که این هزینه به حساب اپراتورها برای توسعه برگردد.

افزایش ظرفیت شبکه انتقال به ۷۰ ترابیت

به گفته لاجوردی، در تمامی لایه‌های شبکه در وزارت ارتباطات، مسوولیت‌ها تقسیم و شاخص‌ها استخراح شده و یکی از این شاخص‌ها، میزان پوشش پهن‌باند ثابت و سیار است و در حوزه پهن باند ثابت باید ۸۰ درصد خانوارهای کشور را به شبکه پرسرعت فیبر نوری متصل کنیم که الزامات و مقدمات زیادی در لایه هسته شبکه زیرساخت، لایه تجمیع و دسترسی نیاز دارد.

او گفت: در لایه هسته، اتفاق خوب امسال این است که ظرفیت شبکه انتقال تا انتهای سال نسبت به ابتدای دولت دو برابر می‌شود و به ۷۰ ترابیت بر ثانیه می‌رسد. در شبکه IP هم شاهد افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت شبکه تا پایان سال خواهیم بود و نقاط شبکه زیرساخت هم افزایش خواهد یافت.

با پدیده تحریم IP از سوی آمریکا بیش از ۳۰۰ هزار سایت و سرویس ایرانی برای کاربران ایرانی مسدود شده است

لاجوردی با اشاره به اینکه توسعه مراکز IXP هم جزو وظایفی است که در چارچوب شبکه ملی اطلاعات دیده شده است، گفت: از تجربه‌های جهانی استفاده می‌کنیم اما باید شرایط خاص کشور را در نظر بگیریم.

او افزود: الان با پدیده تحریم IP از سوی آمریکا مواجه هستیم و بیش از ۳۰۰ هزار سایت و سرویس ایرانی است که از سوی آمریکا برای کاربران ایرانی مسدود شده است و باید همچون اینترنت ماهواره‌ای، به صورت فعالانه‌ای کمک کنیم محدودیت‌های IP توسط آمریکا را به روش‌های فنی رفع کنیم.

اصلاح الگوی مصرف ترافیک دیتا در دستور کار وزارت ارتباطات

قائم مقام وزیر ارتباطات در امور ارتباطات گفت: در لایه دسترسی، اصلاح الگوی مصرف در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد و بیشتر از ۸۰ درصد ترافیک روی شبکه سیار است که بالعکس روندهای جهانی است و چالش‌های متعددی را برای ما ایجاد کرده است.

او افزود: توسعه شبکه ثابت یکی از اقداماتی است که در راستای کیفیت شبکه انجام می‌دهیم. بخشی از آن اقدامات فنی است و با کمک بخش خصوصی، توسعه دسترسی شبکه ثابت را در دستور کار داریم و تا انتهای دولت باید به ۲۰ میلیون پوشش خانه برسیم و در انتها باید الگوی مصرف کاربر را اصلاح کنیم و کاربر را به استفاده از شبکه ثابت سوق دهیم که در این راستا، گام بعدی ما اصلاح مدل تعرفه‌ای است.

لاجوردی عنوان کرد: تا انتهای دولت پوشش را فراهم می‌کنیم اما از الان برای مدل اصلاح تعرفه کار می‌کنیم که فاصله بین ارتباطات ثابت و سیار ایجاد شود و بار روی شبکه ثابت باشد. اگر در برنامه هفتم این هدف‌گذاری به ثمر بنشیند، در قالب بودجه سنواتی، سیاست‌های مختلفی را خواهیم داشت که فاصله‌ای را بین شبکه ثابت و سیار ایجاد کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.