5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

November 3, 2023
15:28 جمعه، 12ام آبانماه 1402
کد خبر: 151177

رگولاتور: 5G شاخص‌های کیفی ارتباطات سیار را افزایش خواهد داد

 

امیر لاجوردی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران دیجیتال عنوان کرد که توسعه فناوری نسل پنجم منجر به ارتقا شاخص‌های کیفی شبکه سیار خواهد شد، برای مثال نسبت به نسل چهارم شاهد کاهش ۵۰٪ نرخ تاخیر خواهیم بود.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛ رئیس رگولاتوری در حاشیه این بازدید و در جمع تعدادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه و فعالان صنعت عنوان کرد: هر سایت ۵G امکان پاسخ دهی به یک میلیون دستگاه را دارد، همین موضوع این فناوری را برای استفاده در اینترنت اشیا بسیار مناسب می‌نماید.
وی در ادامه افزود: فناوری نسل پنجم در شاخص‌های دیگر شبکه هم موثر خواهد بود، برای مثال منجر به کاهش نرخ تاخیر شبکه از حدود ۲۵ میلی ثانیه به ۱۲,۱۳ ثانیه خواهد شد.
 
جانشین وزیر در امور ارتباطات تصریح کرد: موضوع دیگر در فناوری نسل پنجم، موضوع فرکانس است، فرکانس‌های زیر ۱۰۰۰ مگاهرتز امکان پاسخگویی بیش از سرعت ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را ندارند اما سرعت این فناوری در فرکانس‌های بالای هزار مگاهرتز بسیار افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به راحتی به هزار مگابیت بر ثانیه برسد.
 
رئیس رگولاتوری خاطرنشان کرد: برهمین اساس ما در حال تلاش هستیم که MidBand را با کمک اپراتورها فعال کنیم و اکنون فرایند واگذاری فرکانس‌های ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ بر همین اساس در جریان است و این کار علاوه بر سرعت، ضریب نفوذ جغرافیایی نسل پنجم را هم افزایش می‌دهد.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد: ما اکنون اپراتورهایی در کشور داریم که فناوری نسل پنجم ارائه می‌دهند، در حال حاضر در کشور حدود ۱۰۰۰ سایت داریم.
 
لاجوردی در ادامه عنوان کرد: شاخصی هم در معماری شبکه ملی اطلاعات وجود دارد که براساس آن باید دستکم ده درصد جمعیت کشور به وسیله این فناوری به شبکه وصل شوند، برای این مهم نیاز به ۴ هزار سایت ۵G نیاز داریم که امیدواریم تا پایان دولت به این مهم دست پیدا کنیم.
 
وی در ادامه افزود: البته موضوع توسعه فناوری نسل پنجم فقط به اپراتورهای همراه بر نمی‌گردد، واردکنندگان و تجار تلفن همراه نیز باید دقت کنند که گوشی‌هایی به بازار ارائه دهند که این فناوری را پوشش دهند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب پروانه‌های UNSP این امکان را هم فراهم کرده است که اپراتورهای ثابت هم امکان فعالیت در عرصه ارائه خدمات سیار را پیدا کنند.
 
جانشین وزیر در خاتمه گفت: در موضوع محتوا هم انشالله با ورود شورای عالی فضای مجازی و تقسیم کار ملی که صورت می‌پذیرد، برنامه ریزی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.