امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 3, 2023
16:08 جمعه، 12ام آبانماه 1402
کد خبر: 151190

آمازون پنهانی از مشتریانش سوءاستفاده می‌کرد

طبق اسناد جدید کمیسیون فدرال تجارت آمریکا که به دادگاه ارائه شده، آمازون از استراتژی‌های غیرقانونی برای افزایش سودآوری در کسب‌وکار خرده فروشی آنلاین خود استفاده کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یکی از این موارد سوءاستفاده الگوریتمی است که قیمت‌ها را برای خانوارهای آمریکایی بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد.
 
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی شکایتی علیه آمازون ثبت کرد اما بسیاری از جزئیات آن تا پنجشنبه مشخص نشد. روز گذشته یک نسخه از شکایت در دادگاه منطقه سیاتل به طور عمومی منتشر شد.
 
به گفته این آژانس فدرال آمازون که بیش از یک میلیارد کالا در ابر فروشگاه خود دارد، یک الگوریتم مخفیانه ابداع کرده که داخل شرکت به نام پروژه Nessie خوانده می‌شود. این الگوریتم برای شناسایی محصولات خاصی به کار رفت که پیش‌بینی می‌شد فروشگاه‌های آنلاین دیگر هنگام قیمت گذاری از افزایش بهای کالا در آمازون پیروی خواهند کرد.
 
آمازون از پروژه Nessie برای استخراج مستقیم بیش از یک میلیارد دلار از جیب آمریکایی‌ها استفاده کرد.
 
تام دویل سخنگوی آمازون اعلام کرد کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ابزار قیمت گذاری شرکت را به اشتباه توصیف کرده و شرکت سال‌ها قبل چنین روندی را متوقف کرده است. او در این باره افزود: Nessie برای متوقف کردن عواقب ناخواسته تطابق قیمت‌ها استفاده می‌شد. یکی از این عواقب ناخواسته چنین وضعیتی، این است که قیمت‌ها چنان کاهش می‌یابند که بی ثبات می‌شوند.
 
در شکایت ذکر شده، آمازون آزمایش الگوریتم‌های قیمت گذاری را در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز کرد تا دریابد آیا خرده فروشان آنلاین دیگر قیمت محصولات آن را ردیابی می‌کنند یا خیر و بهای محصولاتی را بالا ببرد که احتمالاً توسط رقبا ردیابی می‌شوند.
 
پس از آنکه خرده فرودشان دیگر کالاهایشان را به قیمت یکسان می‌فروختند یا آن را افزایش می‌دادند، آمازون همان محصول را با قیمتی با تورم بالا می‌فروخت و همین امر سبب شد شرکت به یک میلیارد دلار سود بیشتر دست یابد.
 
آمازون این الگوریتم را در رویدادهای فروش پرایم دی و فصل خرید برای تعطیلات متوقف می‌کرد زیرا در این بازه رسانه و مشتریان بیش از پیش به عملکرد خرده فروش آنلاین توجه می‌کردند.
 
در شکایت آمده است: پس از آنکه توجه مردم به سمت دیگری معطوف می‌شد، آمازون پروژه خود را دوباره از سر می‌گرفت و آن را به طور گسترده‌تر اجرا می‌کرد.
 
آمازون در آوریل ۲۰۱۸ میلادی از این روش برای تنظیم قیمت‌های بیش از ۸ میلیون آیتم خریداری شده توسط مشتریان به کار برد که به طور کلی ۱۹۴ میلیون هزینه داشتند. این الگوریتم در ۲۰۱۹ میلادی متوقف شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.