سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 14, 2023
12:01 سه شنبه، 23ام آبانماه 1402
کد خبر: 151722

حتی هوش مصنوعی هم به داد مایکروسافت بینگ نرسید

مایکروسافت با ادغام بینگ و ChatGPT قصد داشت سلطه‌ی گوگل را در بازار جست‌وجو از بین ببرد؛ اما هنوز تا تحقق این رؤیا فاصله‌ی زیادی دارد.
 
 
اگرچه مایکروسافت انتظار داشت کاربران هنگام جست‌وجو با لپ تاپ و گوشی خود بینگ را به‌عنوان نخستین انتخاب در نظر بگیرند، اکنون به‌نظر می‌رسد گوگل با وجود مشکلاتی مانند مناقشات حریم خصوصی و قوانین ضدانحصار که گریبانش را گرفته‌اند، همچنان محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی جهان است و برتری مثال‌زدنی‌ دربرابر رقبایش دارد.
 
طبق گزارش StatCounter، تا اکتبر (مهر و آبان) سال جاری این شرکت در ایالات متحده ۸۸٫۰۷ درصد سهم بازار را در‌اختیار داشته که درمقایسه‌با سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته است. پس از گوگل، بینگ با سهم ۶٫۸۹ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و یاهو و داک‌داک‌گو نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
در مقیاس جهانی وضعیت بینگ بدتر می‌شود. گوگل ۹۱٫۵۵ درصد از سهم بازار جهانی را در‌اختیار دارد؛ درحالی‌که بینگ با کاهش درخورتوجه درمقایسه‌با سال گذشته، توانسته است تنها ۳٫۱۱ درصد را ازآنِ خود کند.
 
مایکروسافت با ادغام هوش مصنوعی ChatGPT و جست‌وجوگر بینگ، رؤیایی دست‌نیافتنی را در سر می‌پروراند. این شرکت قصد داشت به سلطه‌ی بی‌چون‌وچرای گوگل در دو دهه‌ی گذشته پایان دهد؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد. اگرچه در ابتدا مشارکت مایکروسافت و OpenAI شوک نسبتاً زیادی را به گوگل وارد کرد و سهم آن را تحت‌تأثیر قرار داد، این تأثیر دوام چندانی نیافت.
 
از زمان انتشار عمومی چت‌بات ChatGPT در سال گذشته، مایکروسافت آن را در بسیاری از محصولات خود ادغام کرده است. مایکروسافت اخیراً قابلیت ویندوز کوپایلت را معرفی کرد که در نوار وظیفه‌ی ویندوز ۱۱ قرار دارد و کاربران می‌توانند با کلیک روی آن، بینگ‌چت را فعال و سؤالات خود را مطرح کنند.
 
به‌نظر می‌رسد واقعیتِ مایکروسافت با آنچه این شرکت دوست دارد باشد، بسیار متفاوت است. باتوجه‌به شرایط کنونی بینگ، بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند در آینده‌ی نزدیک با گوگل رقابت کند. همچنین، گوگل انتظار دارد با چت‌بات بارد به‌زودی به جایگاه ChatGPT دست یابد؛ بنابراین، مایکروسافت تا رسیدن به هدف خود همچنان راه زیادی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.