فناوری اطلاعات

November 20, 2023
10:11 دوشنبه، 29ام آبانماه 1402
کد خبر: 152034

متا تیم توسعه مسئولانه هوش مصنوعی را منحل کرد

متا با وجود گذشته‌ی نه‌چندان درخشان خود، تیم مسئول جلوگیری از ایجاد مسائل اخلاقی با هوش مصنوعی را منحل کرد.
 
 
متا، شرکت مادر پلتفرم‌هایی چون فیسبوک و اینستاگرام، پس از تعدیل نیرو در ابتدای امسال، حالا به طور‌کلی تیم هوش مصنوعی مسئولانه‌ (RAI) خود را منحل و اعضای آن را به دیگر گروه‌ها منتقل کرد. این تغییر ساختاری در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت با هدف رقابت با شرکت‌هایی نظیر گوگل و مایکروسافت، منابع بیشتری را به توسعه‌ی هوش مصنوعی مولد اختصاص می‌دهد.
 
طبق گزارش اینفورمیشن، بسیاری از اعضای تیم RAI به تیم محصولات هوش مصنوعی مولد متا می‌پیوندند و بقیه روی زیرساخت‌های هوش مصنوعی کار خواهند کرد. به‌گفته‌ی سخن‌گوی متا، با وجود منحل‌شدن تیم، این شرکت بر توسعه‌ی مسئولانه‌ی هوش مصنوعی متعهد باقی می‌ماند. باوجوداین، منتقدان می‌گویند که رفتارهای اخیر شرکت مارک زاکربرگ، خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.
 
اعضای تیم RAI که سال ۲۰۱۹ ایجاد شد، وظیفه داشتند تا از آموزشِ اخلاقی هوش مصنوعی متا مطمئن شوند و با رسیدگی به مسائلی مانند سوگیری‌های مختلف، از ایجاد مشکل در پلتفرم‌های این شرکت جلوگیری کنند. با‌این‌حال، پیش‌تر گزارش شده بود که این اعضای این تیم از حداقل استقلال‌ها برخوردار بودند و انجام هرگونه ابتکار، نیازمند فرایند‌های بسیار طولانی بود.
 
این تغییر رویه از آن‌جا بحث‌برانگیز است که سیستم‌های خودکار و مبتنی‌بر هوش مصنوعی متا، پیش از این بارها باعث ایجاد مشکلاتی جدی شده‌اند. سال ۲۰۱۷، ترجمه‌ی اشتباه در فیسبوک به دستگیر‌شدن اشتباه فردی منجر شد. همچنین، دادن ورودی‌های خاص به استیکر‌ساز مبتنی‌بر هوش مصنوعی واتساپ نیز باعث ایجاد نتایجی نامناسب می‌شد. در نمونه‌ای دیگر، الگوریتم‌های اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوای سوءاستفاده از کودکان را تسهیل کرده بودند.
 
این اولین‌بار نیست که غول‌های فناوری توسعه‌ی مسئولانه‌ی هوش مصنوعی را فدای سوداگری‌های تجاری خود می‌کنند؛ زیرا اوایل سال جاری میلادی، مایکروسافت در اقدامی مشابه متا، تیم ناظر بر رعایت اخلاق در توسعه‌ی هوش مصنوعی خود را منحل کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.