بازی

فناوری اطلاعات

November 20, 2023
12:53 دوشنبه، 29ام آبانماه 1402
کد خبر: 152051

خیز ایکس‌ باکس برای عبور از پلی استیشن در بازار کنسول‌ها

پیش‌بینی‌های مربوط به درآمد شرکت اکتیویژن، نشان می‌دهد که مایکروسافت احتمالاً در بخش بازی از سونی پیشی خواهد گرفت.
 
 
بر اساس گزارشی تحلیلی از شرکت Newzoo، اکنون مایکروسافت این توانایی را دارد که پلی‌ استیشن را پشت سر بگذارد و برای اولین بار در تاریخ صنعت بازی به جایگاه دوم پس از تنسنت برسد.
 
مایکروسافت از مدت‌ها پیش می‌خواهد بازیگرِ بزرگ‌تری در صنعت بازی باشد و برای دستیابی به این هدف به‌جای پیروی از رویکرد پلی‌ استیشن یا نینتندو، توجهش معطوف شرکت‌های دیگری مانند اپل و تنسنت بوده است.
 
برترین بازیگرِ این صنعت یعنی هلدینگ تنسنت، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در شرکت‌هایی مانند اپیک‌ گیمز (مالک فورتنایت) انجام داده است و به‌طور کلی جایگاه مسلطی در بخش خدمات کامپیوتر شخصی و بازی‌های موبایل در بازارهای غرب و شرق دارد.
 
مایکروسافت پس از تصاحب اکتیویژن، اکنون در صنعت بازی‌های ویدئویی گزینه‌های متنوعی پیشِ روی کاربران می‌گذارد. آن‌ها به لطف اکتیویژن حضور پررنگی در صنعت بازی‌های موبایل و بازار کنسول بازی در غرب خواهند داشت. مایکروسافت چشم‌انداز گسترده‌ای برای سرویس گیم‌پس در سر دارد.
 
گام‌های نوآورانه‌ی سونی در راستای توسعه لوازم جانبی پلی استیشن ۵ مانند PSVR2 و پلی استیشن پورتال یا توسعه‌ی فناوری پیشرفته‌ی هپتیک در دسته بازی، در تضاد با رویکرد مایکروسافت است که تنوع زیادی در وسایل جانبی کنسول خود ندارد. از سویی دیگر با وجود تقاضای بازار برای محصولاتی مانند استیم‌ دک و ASUS ROG Ally، به نظر نمی‌رسد مایکروسافت علاقه‌ای به توسعه کنسولِ دستی داشته باشد.
 
بااین‌حال، چالش‌های پیشین مایکروسافت همچنان ادامه دارد. فروش کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس نسبت به سال گذشته و حتی از ایکس‌ باکس وان نیز کمتر بوده است و این کاهش فروش را می‌توان به رویکرد مایکروسافت در انتشار همزمان بازی‌ها برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها نسبت داد که شاید بر میزان کاربران ایکس باکس تأثیر گذاشته باشد.
 
با وجود این چالش‌ها، آینده‌ی ایکس‌ باکس مطمئن به نظر می‌رسد. مجموعه‌ی بزرگ این شرکت که اکنون با خریدهای اکتیویژن-بلیزارد و زنی‌مکس تقویت شده است، جایگاه روبه‌رشد آن‌ها را در صنعت بازی‌ تضمین خواهد کرد. انتظار می‌رود ایکس باکس با گذر از وضعیت کنونی و انتشار آثار بزرگ دیگری مانند Starfield، طرفداران را همچنان به استراتژی‌های مایکروسافت امیدوارتر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.