سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 20, 2023
15:29 دوشنبه، 29ام آبانماه 1402
کد خبر: 152073

پردازنده Core Ultra 7 اینتل در نسل جدید لپ‌تاپ Dell XPS 13 رؤیت شد

تراشه‌ی میتیور لیک Core Ultra 7 در مدل جدید لپ‌تاپ دل که هنوز عرضه نشده، قرار گرفته و نتایج آزمون بنچمارک آن مشخص شده است.
 
 
اینتل قرار است ۲۳ آذر، یکی از پردازنده‌‌های نسل ۱۴ لپ‌‌تاپی خود موسوم به Core Ultra 7 را که با طراحی متشکل‌ از کاشی‌های پردازشی (مشابه چیپلت ای‌ام‌دی) ساخته شده است، رونمایی کند. پیش‌تر بنچمارک‌های این پردازنده در لپ تاپ ایسوس Vivobook منتشر شد که فرکانس بوست ۴٫۸ گیگاهرتزی آن را به نمایش گذاشت.
 
اکنون نتایج بنچمارک دیگری از Core Ultra 7، یکی از اعضای ارشد خانواده‌ی میتیور لیک، فاش شده است. این بار پردازنده‌ی اینتل در لپ تاپ دل XPS 13 9340 قرار گرفت و جزئیاتش در سایت IThome منتشر شد.
 
آزمون بنچمارک CPU اینتل Core Ultra 7 155H در نرم‌افزار گیک‌بنچ ۵ انجام شده و امتیاز تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای پردازنده را به‌ترتیب ۱٬۶۸۹ و ۹٬۹۱۰ نشان می‌دهد که شبیه به نتایج عملکرد Core Ultra 9 185H در آزمون مشابه است با این تفاوت که Core Ultra 7 155H امتیاز تک‌هسته‌ای کمتری دارد.
 
تراشه‌ی Core Ultra 7 155H از ۱۶ هسته (شامل ۶ هسته‌ی پرقدرت، هشت هسته‌ی کم‌مصرف و دو هسته‌ی فوق کم‌مصرف) تشکیل شده است و گفته می‌شود که دارای فرکانس بوست ۴٫۸ گیگاهرتز برای هسته‌های P و ۳٫۸ گیگاهرتز برای هسته‌های E خواهد بود.
 
 
برای مقایسه، Core i7-1360P (نسل ۱۳ رپتور لیک) را در نظر بگیرید که ۱۲ هسته‌ و فرکانس بوست کاملاً مشابه دارد. 1360P هم در لپ‌‌تاپ دل XPS 13 9320 قرار گرفته و آزمون بنچمارک با نرم‌افزار گیک‌بنچ ۵ روی آن اجرا شده است. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، 1360P امتیاز تک‌هسته‌ای ۱٬۷۹۷ و چندهسته‌ای ۱۰٬۶۲۱ را کسب کرده که کمی بهتر از امتیازات 155H محسوب می‌شود.
 
این امتیازها با آنچه قبلاً درمورد تراشه‌های میتیور لیک دیگر دیده‌ایم، سازگار هستند. در اصل، پردازنده‌های Meteor Lake باید در مقابل تراشه‌های نسل ۱۳ رپتور لیک مانند Core i7-1360P، برتری قابل توجهی داشته باشند، اما تا به حال چنین چیزی را ندیده‌ایم. البته، اغلب مشخص نیست که شرایط این بنچمارک‌ها چگونه است، بنابراین قضاوت در مورد قابل اعتماد بودن نتایج بسیار سخت است.
 
در مورد نتیجه‌ی به‌دست‌آمده برای 155H، ممکن است برای بهینه‌شدن مصرف توان، عملکرد تراشه محدود شده باشد، بنابراین می‌توانیم کارایی بیشتری از این پردازنده انتظار داشته باشیم. به‌هرحال، بعد از رونمایی رسمی از این تراشه، با چهره‌ی واقعی آن و تأثیرش بر قیمت لپ تاپ، روبه‌رو خواهیم شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.