سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 27, 2023
14:18 دوشنبه، 6ام آذرماه 1402
کد خبر: 152776

چگونه فایل‌های اضافی ویندوز را پاک کنیم؟

منبع: روزنامه ایران

اگر کامپیوتر شما عمری چندساله دارد، احتمالاً متوجه کند شدن دستگاه خود شده‌اید. کند شدن کامپیوتر و کاهش سرعت اجرای فایل‌های مختلف، به دلیل وجود فایل‌های غیر ضروری و بدون کاربرد در سیستم شماست. هرچند کامپیوترهای مک مشکلات بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های ویندوزی دارند ولی این بدان معنا نیست که این کامپیوترها دچار کاهش سرعت نمی‌شوند.
یکی از مشکلات اغلب سیستم‌‌های عامل‌، انباشته شدن فایل‌های غیرضروری و بدون کاربرد با گذشت زمان و نصب برنامه‌های مختلف است. ویندوز برای تغییر فایل‌های سیستمی، نسبت به سایر سیستم‌های عامل، دسترسی بیشتری به کاربر می‌دهد و اگر بتوان از آن به خوبی استفاده کرد انجام بسیاری از امور نسبت به مک ساده‌تر خواهد بود. یکی از قابلیت‌های جذاب ویندوز، سادگی پاک‌ کردن فایل‌های تمپلیت(Template) است. فایل‌های تمپلیت از نصب برنامه‌های متعدد در ویندوز ناشی می‌شوند و به مرور زمان حجم آنها افزایش پیدا می‌کند. پاک کردن این فایل‌ها علاوه بر آزادسازی درایوی که روی آن ویندوز نصب کرده‌اید، کمک شایان توجهی به بهبود سرعت کامپیوترتان می‌کند.

برای پاک کردن فایل‌های اضافی و غیر ضروری برنامه‌های ویندوز در ابتدا باید دکمه ویندوز را نگه داشته و دکمه R را فشار دهید تا برنامه Run اجرا شود. سپس عبارت %temp% را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید. حالا پنجره‌ای برایتان باز می‌شود که تمام محتویاتی را که توسط برنامه‌های نصب شده ایجاد شده و هیچ کاربردی ندارند به شما نمایش می‌دهد. گزینه تمام فایل‌ها (Select All) را انتخاب کنید و سپس دکمه Shift را نگه داشته و دکمه Delete را بزنید. در انتها گزینه پاک‌ کردن اطلاعات پیغام File in use برایتان نمایش داده می‌شود که باید روی دکمه Skip کلیک کنید تا هیچ یک از فایل‌های اصلی سیستم شما یا فایل‌هایی که به آن نیاز دارید حذف نشود. گفتنی است که این روش با همه نسخه‌های ویندوز سازگار است و اطمینان داشته باشید که این کار هیچ صدمه‌ای به ویندوز و اطلاعات درون کامپیوتر شما نمی‌زند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.