سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 29, 2023
0:19 چهارشنبه، 8ام آذرماه 1402
کد خبر: 152996

آمازون احراز هویت با اسکن کف دست را به سازمان‌ها می‌آورد

منبع: Digiato

فناوری «آمازون وان» که در فروشگاه‌های بدون صندوق‌دار آمازون راه‌اندازی شد، حالا به سازمان‌ها و اماکن مختلف راه پیدا می‌کند.

سرویس جدید آمازون به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا افراد هنگام ورود به اماکن فیزیکی با کف دست احراز هویت شوند. این فناوری که آمازون وان (Amazon One) نامیده می‌شود از سال 2020 به عنوان پرداخت بیومتریک در فروشگاه‌های بدون صندوق‌دار آمازون راه‌اندازی شده بود. با کمک این فناوری، خریداران می‌توانند تنها با کف دست خود وارد فروشگاه شوند و مبلغ خرید را پرداخت کنند. اکنون شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از این فناوری برای کنترل ورود و خروج افراد بهره‌مند شوند.

سرویس جدید آمازون به‌عنوان بخشی از تلاش‌های AWS (سرویس وب آمازون) در همایش Re:Invent رونمایی شد. درحالی که این فناوری نگرانی‌هایی را در مورد نحوه مدیریت و پردازش داده‌های بیومتریک توسط آمازون ایجاد کرده است، این شرکت در سال‌های اخیر، آمازون وان را بیشتر گسترش داده و مشوق مشتریان بیشتری برای ثبت‌ کف دست خود بوده است. آمازون همچنین این فناوری را به فروشگاه‌های مختلفی در ایالات متحده و خرده‌فروشان شخص ثالث صادر کرده است.

آمازون وان به سازمان‌ها راه می‌یابد
با توجه به نقش آمازون در ساخت نرم‌افزارهای سازمانی و تسلط بر بازار زیرساخت ابری، طبیعی است که فناوری آمازون وان نیز به سازمان‌ها راه پیدا کند. به‌رغم گسترش دورکاری در این سال‌ها، شرکت‌ها همچنان کارمندان خود را حداقل در برخی مواقع در محل دفتر حاضر می‌خواهند. با سرویس سازمانی آمازون وان، حالا شرکت‌ها می‌توانند دستگاه‌های احراز هویت بدون تماس را در ورودی بخش‌ها راه‌اندازی کنند؛ این فناوری می‌تواند در سرسرای اداره‌ها، دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و هرجایی که کنترل عبور و مرور مردم لازم است، نصب شود.

علاوه‌براین، آمازون می‌گوید این فناوری همچنین می‌تواند برای کنترل دسترسی به برخی نرم‌افزارهای حساس مثلاً در واحدهای مالی یا منابع انسانی استفاده شود. آمازون وان سازمانی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای دیگر وسیله‌های شناسایی و احراز هویت، مثل تشخیص چهره یا اثر انگشت مورد استفاده قرار گیرد.

آمازون همچنین می‌گوید که اطلاعات کف دست و شناسه کاربران را در سیستم‌های ابری AWS ذخیره می‌کند و اگر کاربران به مدت دو سال با دستگاه آمازون وان تعامل نداشته باشند، به طور خودکار داده‌های آن‌ها حذف می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.