اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

November 29, 2023
9:11 چهارشنبه، 8ام آذرماه 1402
کد خبر: 153022

اپلیکیشن‌های اندرویدی به سیستم تشخیص اسکرین‌شات مجهز می‌شوند

طبق گزارش اندروید پلیس، اندروید ۱۴ ای‌پی‌آی (API) تشخیص اسکرین‌شات جدید را معرفی کرده است. واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی یا API مجموعه توابعی است که هر برنامه می‌تواند از برنامه‌ی دیگر فرابخواند.

واسط برنامه‌نویسی اندروید ۱۴ به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تشخیص دهند که با استفاده از روش‌های استاندارد اسکرین‌شات، چه زمانی اسکرین‌شات گرفته‌اید. با‌این‌حال، برنامه از محتوای صفحه اطلاعی ندارد.

 

اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ‌چت ایده‌ی پیام‌رسانی زودگذر را رایج کردند و پیام‌ها پس از خواندن ناپدید می‌شوند. با‌این‌حال، اگر کاربران می‌توانستند اسکرین‌شات‌های مکالمه‌ها و عکس‌ها را بدون هیچ هشدار یا عواقبی ذخیره کنند، کاربرد این ایده از بین می‌رفت.

در پاسخ، اسنپ‌چت روش تشخیص اسکرین‌شات را پیاده‌سازی کرده است که به کاربران اطلاع می‌دهد چه زمانی اسکرین‌شات از پیام‌ها و عکس‌های ارسالی آن‌ها گرفته شده است. حالا گوگل نیز چنین سیستمی را مستقیماً وارد اندروید ۱۴ کرده است. به‌تازگی برخی از برنامه‌ها از این API استفاده می‌کنند.

با استفاده از این API هنگامی‌که کاربر در برنامه با گوشی یا تبلت اندرویدی اسکرین‌شات می‌گیرد، برنامه از این اقدام مطلع می‌شود و پیامی شناور را نشان می‌دهد که برنامه‌ی اسکرین‌شات را تشخیص داده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از این سیستم برای برخی قابلیت‌ها استفاده کنند.

API به برنامه‌ها اجازه می‌دهد در فعالیت خاصی که اپلیکیشن در حال انجام آن است، متوجه گرفتن اسکرین‌شات شوند. زمانی‌که کاربر اسکرین‌شات از صفحه می‌گیرد؛ در‌حالی‌که آن فعالیت در اپلیکیشن در حال انجام است، به کاربر اطلاع داده می‌شود.

همان‌طور‌که اشاره کردیم، برنامه از عملکرد اسکرین‌شات مطلع می‌شود؛ اما از محتوای واقعی روی صفحه مطلع نمی‌شود. گوگل این مسئولیت را بر‌عهده‌ی برنامه می‌گذارد تا تشخیص دهد که هنگام گرفتن اسکرین‌شات چه چیزی روی صفحه‌نمایش کاربر قرار دارد.

توسعه‌دهنده نیز می‌تواند تصمیم بگیرد که در مرحله ی بعد چه کاری انجام دهد. به‌عنوان مثال، برنامه‌های پیام‌رسان معمولاً به طرف دیگر اطلاع می‌دهند که اسکرین‌شات گرفته شده است.

علاوه‌بر‌این، API تنها زمانی می‌تواند اسکرین‌شات را تشخیص دهد که با استفاده از ترکیب دکمه‌ی سخت‌افزاری یا سایر روش‌های استاندارد گرفته شود.

اگر توسعه‌دهنده برنامه بخواهد درباره‌ی اسکرین‌شات‌ها سخت‌گیرانه‌تر عمل کند، APIهای قدیمی‌تر به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا توانایی گرفتن اسکرین‌شات را به‌طور کامل مسدود کنند. دیده‌ شده است که برنامه‌های بانکی و پخش ویدئو این کار را برای جلوگیری از گرفتن اسکرین‌شات اجرا می‌کنند.

API رسمی اندروید به‌منظور تشخیص اسکرین‌شات برای توسعه‌دهندگان موهبت است؛ زیرا دیگر به ایجاد راه‌حل‌های متفرقه مانند اسنپ‌چت نیازی ندارند. بسیاری از کاربران ممکن است این تغییر را دوست نداشته باشند.

توصیه می‌شود هنگام گرفتن اسکرین‌شات از مکالمات و سایر محتوای حساس، کمی فکر کنید که اگر طرف مقابل در‌صورت گرفتن اسکرین‌شات دلیلی برای ناراحتی دارد، در وهله‌ی اول از گرفتن اسکرین‌شات خودداری کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.