امنیت

اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 29, 2023
11:41 چهارشنبه، 8ام آذرماه 1402
کد خبر: 153072

محمود فرجود: تحول دیجیتالی بانک‌ها نباید به تغییرات فناوری محدود شود

منبع: way2pay

 

از مسئولیت‌های اصلی‌ هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها برقراری فضای تفاهم و تقویت اکوسیستم است و نباید به تغییرات فناوری محدود شوند.

محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا در نشست «بانکداری آینده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه» گفت: «تحول دیجیتالی مقوله‌ای بیش از فناوری است؛ فناوری شرط لازم برای تحول دیجیتالی است، اما صرفاً با مجهز شدن به ابزارها و روش‌های فناورانه به تحول دیجیتالی دست پیدا نخواهیم کرد. اینکه بانک‌ها برای تحول باید به ابزارهای فناورانه مجهز شوند و بدون این فناوری‌ها اساساً تحول دیجیتالی برایشان رخ نمی‌دهد کاملاً واضح است، اما بررسی تجارب موفق و ناموفق دنیا نشان می‌دهد علاوه بر فناوری به مقولات دیگری نیاز است که یکی از مهم‌ترین آنها، رهبری باورمند به‌ ضرورت تحول دیجیتالی و اقتضائات آن است.»

او افزود: «تردیدی نیست که دیجیتالی‌شدن یک فرایند است و نمی‌توان با زدن یک دکمه یا انجام تغییر از پارادایم سنتی به پارادایم دیجیتالی وارد شد! اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز شروع این فرایند، وجود باور به ضرورت تحول و به همان اندازه هم تن‌دادن و پذیرفتن اقتضائات دیجیتالی‌شدن است. این باور می‌تواند فرایند تحول دیجیتالی را کلید بزند تا در ادامه سایر اقتضائات هم فراهم شود.»

فرجود با اشاره به اینکه صنعت بانکی یکی از حوزه‌های پیشرو در فناوری در کشور ما بوده‌ و شروع بسیاری از تحولات و نوآوری‌ها در ایران با این صنعت بوده است، گفت: «در مورد تحول دیجیتالی نیز همین انتظار وجود دارد و بر اساس آن هم شاهد نخستین تکاپوها در نظام بانکی کشور بوده‌ایم.»

مدیرعامل هلدینگ تفتا افزود: «مسلماً پررنگ‌ترین انتظار کاربران از بانک‌ها این است که سرویس‌ها و خدمات خود را بر بسترهای دیجیتالی تعریف و ارائه کنند. نکته مهم این است که ارائه محصولات و خدمات در بستر دیجیتالی از سوی یک بانک نیازمند تعریف فرایند و تغییر فرایندهای عملیاتی بر پایه سازوکارهای دیجیتالی است؛ یعنی نمی‌توان با مدل پردازش و سازوکارهای سنتی، سرویس‌های دیجیتالی ارائه داد.»

این کارشناس بانکداری و پرداخت نوین گفت: «پازل تحول دیجیتال، قطعه مهم دیگری هم دارد که بدون آن این پازل تکمیل نخواهد شد و آن هم مدل کسب‌وکاری مبتنی بر پارادایم دیجیتالی است. بانک‌های آینده دیگر نمی‌توانند از روش‌ها و خدماتی که اکنون منبع درآمد آنهاست ارتزاق کنند و باید با سرویس‌ها و شیوه‌هایی مدل‌های کسب‌وکار خود را متحول کنند که با دو قطعه دیگر یعنی سازوکارهای عملیات و پردازش و محصولات دیجیتالی هم‌خوانی داشته باشد.»

فرجود گفت: «بدون شک تحول از پارادایم سنتی به دیجیتالی با توصیفاتی که بیان شد نیازمند تعیین تکلیف با برخی از مقولات است؛ یکی از کلیدی‌ترین این مقولات «داده» است. بانک‌ها باید رویکرد و برنامه روشنی در استفاده از داده‌ها داشته باشند. طی یک دهه گذشته صنعت بانکی کشور به یمن بهره‌مندی از زیرساخت‌های الکترونیکی و بانکداری متمرکز به انبوهی از داده از مشتریانش دسترسی دارد؛ ولی اکنون و در شرایطی که از تحول دیجیتالی صحبت می‌کنیم باید مشخص شود تعامل بانک‌ها با این داده‌ها چگونه است؟ چقدر این داده‌ها را می‌شناسند؟ چقدر به صحت این داده‌ها می‌توان اطمینان داشت؟ چقدر در طراحی محصولات و سرویس‌ها از این داده‌ها استفاده می‌کنند و خلاصه اینکه راهبردشان نسبت به داده چیست.»

او ادامه داد: «ما در تفتا با درکی که از ضرورت استفاده بهینه از داده داشتیم مجموعه‌ جدیدی در گروه شرکت‌های خود با نام «داتا» ایجاد کردیم که مسئولیت اصلی آن تجمیع، تحلیل و استفاده از داده‌های بانکی با کمک فناوری‌های نوین مانند کلان‌داده و هوش مصنوعی است.»

مدیرعامل تفتا در پاسخ به این پرسش که برای گذار به بانکداری هوشمند چه باید کرد، گفت: «مهم‌ترین کار به نظر من تلاش برای ترویج و پذیرش برخی پارادایم‌هاست. مؤثرترین کار هم در این مسیر ایجاد درک مشترک و کمک به یکسان‌سازی برداشت‌های میان کسب‌وکارهای موجود و کسب‌وکارهای جدید است. بانکی که چند دهه قدمت دارد، به‌راحتی و در زمان کوتاه قابل تحول نیست. هر بانک فرایندها، ضوابط و فرهنگ خود را دارد که طی سال‌ها شکل‌ گرفته و تک‌تک آدم‌هایی که در آن کار کرده و می‌کنند، در تمام سطوح از آن فرهنگ متأثر هستند و بر آن تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین برای تغییر پارادایم باید تلاش کرد. در این مسیر درس‌گرفتن از دنیا مفید است، استفاده از فناوری مؤثر است و ایجاد حلقه واسط برای تسریع و تسهیل دیالوگ میان نظم سنتی و رویکردهای نوین، بسیار اثربخش خواهد بود.»

فرجود ادامه داد: «به عقیده من، یکی از مسئولیت‌های اصلی‌ هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها برقراری همین فضای تفاهم و پل زدن میان بانک‌ها و بازیگران نوآور در اکوسیستم به‌ویژه فین‌تک‌هاست. این مجموعه‌ها می‌توانند و باید ارتباط لازم را میان بانک و سایر بازیگران فعال در این اکوسیستم به وجود آورند و نقش تسهیلگری خود را در تحول دیجیتالی نظام بانکی ایفا کنند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.