چتبات هوش مصنوعی «آمازون Q» برای استفادههای سازمانی معرفی شد
کسبوکار خدمات ابری آمازون در رویداد re:Invent از چتبات هوش مصنوعی Q پرده برداشت که برای سازمانها ساخته شده است.
کسبوکار خدمات ابری آمازون موسوم به AWS در رویداد re:Invent از چتبات هوش مصنوعی جدیدی شبیه به ChatGPT پرده برداشت. این چتبات با نام «آمازون Q» برای سازمانها ساخته شده است و میتواند به سؤالاتی درباره شرکتها پاسخ دهد.
به گزارش ورج، «آدام سلیپسکی»، مدیرعامل AWS، در رویداد re:Invent اعلام کرد که آمازون Q شبیه به یک دستیار هوش مصنوعی کار میکند که کاربران میتوانند سؤالات خود را درباره یک شرکت از آن بپرسند. برای مثال، کارمندان یک شرکت میتوانند از این چتبات بپرسند که جدیدترین دستورالعملهای سازمان درباره استفاده از لوگوی شرکت چیست. Q درواقع میتواند بهجای کاربر میان اسناد مختلف شرکت بگردد و سریعتر پاسخ او را پیدا کند.
کاربران میتوانند از طریق AWS Management Console یا سرویسهای اختصاصی هر شرکت یا اسلک و دیگر اپهای شخص ثالث به Amazon Q دسترسی پیدا کنند. سلیپسکی میگوید سؤالاتی که کاربران از آمازون Q میپرسند، برای آموزش هیچیک از مدلهای مبنایی این شرکت استفاده نخواهد شد.
چتبات هوش مصنوعی آمازون Q همچنین میتواند با همه مدلهای موجود در سرویس Amazon Bedrock نظیر Llama 2 و Claude 2 کار کند. این شرکت مدعی است که خود سازمانها میتوانند تصمیم بگیرند که کدام مدل برای کاربرد آنها مناسبتر است.
AWS میگوید دستیار Q با دادههای مربوط به 17 سال دانش بهدستآمده توسط بخش خدمات ابری آمازون آموزش داده شده است و میتوانید درباره AWS هم از آن سؤال کنید. این چتبات درواقع میتواند بهترین خدمات AWS موجود برای یک پروژه را هم به شما پیشنهاد کند.
آمازون Q درحالحاضر تنها برای کاربران سرویس Amazon Connect در دسترس است. اما در آینده برای کاربران سایر سرویسها ازجمله Amazon Supply Chain و Amazon QuickSight هم در دسترس قرار خواهد گرفت. گفته شده است که این چتبات هوش مصنوعی در هر سرویس ظاهراً اندکی با دیگری تفاوت خواهد داشت. هزینه استفاده از چتبات Amazon Q از ماهانه 40 دلار شروع میشود.