اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 1, 2023
9:28 جمعه، 10ام آذرماه 1402
کد خبر: 153181

گوگل سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به رسانه‌های کانادایی می‌پردازد

منبع: zoomit

گوگل در پی تصویب قانون اخبار آنلاین، پس از ۶ ماه با دولت کانادا توافق کرد تا سالانه ۱۰۰ میلیون دلار کانادا به رسانه‌های این کشور بپردازد.

به گزارش فایننشال تایمز، گوگل موافقت کرد سالانه ۱۰۰ میلیون دلار کانادا به صندوقی برای حمایت از رسانه‌های خبری این کشور به‌عنوان بخشی از توافق با دولت بپردازد و به اختلافی که منجر به تهدید برای حذف لینک‌های خبری از سرویس خود شده بود، پایان بدهد.

این معامله به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار کانادا (۷۳٫۶ میلیون دلار آمریکا) به بن‌بست ۶ ماهه‌‌ای که پس از تصویب قانون اخبار آنلاین کانادا پیش آمده بود، پایان می‌دهد. طبق این قانون، گوگل و متا موظف شدند تا بخشی از پول نقدی که از تبلیغات آنلاین به‌دست می‌آورند را انتقال دهند. این اختلاف از سال ۲۰۲۱ و بعد از تصویب قانون، به بزرگ‌ترین درگیری بین غول‌های اینترنتی و دولت کانادا تبدیل شد.

متا در اوایل سال جاری در اعتراض به این قانون، پیوند دادن به مقالات خبری در کانادا را متوقف کرد و گوگل نیز تهدید کرد که در صورت اجرایی‌شدن این قانون همین روند را پیش خواهد گرفت؛ مگر این‌که دولت تغییراتی اعمال کند.

گوگل اعلام کرد که لینک‌هایش نه تنها به رسانه‌های خبری آسیب نمی‌رسانند، بلکه ترافیک ارزشمندی را به سایت‌های خبری ارائه می‌دهند. به‌طوری که گوگل ادعا می‌کند ارزش لینک‌های خبری آن تا ۲۵۰ میلیون دلار کانادا در سال به سرویس‌های خبری کانادا می‌رسد.

گوگل همچنین به این موضوع اعتراض کرد که قانون کانادا این شرکت را در معرض مسئولیت مالی نامحدودی قرار می‌دهد؛ چرا که شرکت را موظف می‌کند با هر ناشر به‌طور جداگانه مذاکره کند.

در توافقی که روز چهارشنبه صورت گرفت، پاسکال سنت اونگه، وزیر میراث کانادا گفت که این قرارداد به نفع بخش اخبار است و پرداخت‌های گوگل به یک صندوق جمعی وارد می‌شود و نیاز به مذاکره با هر ناشر جداگانه نخواهد بود.

مقامات کانادایی در ابتدای سال تخمین زدند که این قانون، گوگل را موظف به پرداخت ۱۷۲ میلیون دلار کانادا به رسانه‌ها می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا مفاد نهایی این قانون که ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) منتشر می‌شود، همچنان پرداخت هزینه‌ی گوگل بابت انتقال پیوندها را شامل خواهد شد یا خیر.

متا می‌گوید توافق دولت کانادا با گوگل تصمیم این شرکت را برای مسدودکردن لینک‌های خبری تغییر نخواهد داد و تنها راه برای پیروی منطقی از قانون اخبار آنلاین، پایان‌دادن به دسترسی اخبار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.