تلفن همراه

گوشی

December 1, 2023
9:52 جمعه، 10ام آذرماه 1402
کد خبر: 153209

رشد چشمگیر بازار گوشی هوشمند خاورمیانه برخلاف روند جهانی

 

واردات گوشی هوشمند به خاورمیانه (به استثنای ترکیه) طبق بررسی‌های شرکت تحقیقاتی کانالیس در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۱۲ میلیون دستگاه رسیده است. در بین کشور‌های خاورمیانه عراق با رشد چشمگیر و تمرکز بر بازار گوشی‌های ارزان (کمتر از ۱۵۰ دلار) پیشتاز است و عربستان سعودی نیز رشد ۴۶ درصدی را نسبت به سال گذشته از لحاظ تعداد گوشی‌ها تجربه کرده است.

به گزارش پیوست، داده‌های کانالیس نشان می‌دهد که با وجود رکود در بازار جهانی، خاورمیانه سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ را با رشد ۲۱ درصدی پشت سر گذاشته است. این در حالی است که تعداد مرسوله‌های گوشی هوشمند در دوره مشابه سال گذشته تنها ۸ درصد رشد داشت.

محبوبیت چشمگیر گوشی‌های ارزان قیمت در عراق
عراق بیشترین رشد را در بین کشور‌های تحت بررسی کانالیس از لحاظ تعداد گوشی‌ها تجربه کرده است. رشد ۵۷ درصدی عراق عمدتا مربوط به واردات گوشی‌های ارزان قیمت کمتر از ۱۵۰ دلار است و در نتیجه استقبال شهروندان عراقی گوشی‌های شرکت چینی ترنسیون توانسته در این سه ماهه ۴۰ درصد از بازار این کشور را به خود اختصاص دهد و رشدی ۲۳۰ درصدی را تجربه کند. همین مساله باعث شده تا سامسونگ، بزرگترین فروشنده گوشی هوشمند در جهان، بیش از ۱۸ درصد از سهم بازار خود را به رقبا واگذار کند.

با این حال در دیگر کشور‌های تحت بررسی (عربستان، امارات، عراق و کویت)، همچنان سامسونگ پیشتاز بازار است و در عربستان و امارات ۳۱ درصد و قطر و کویت نیز به ترتیب ۴۶ و ۶۲ درصد از بازار مرسوله‌های سه ماهه سوم را به خود اختصاص داده است.

اپل در امارات و عربستان جایگاه دوم را به ترتیب با ۱۶ و ۲۵ درصد در اختیار داشته و در قطر و کویت نیز شیائومی در جایگاه دوم قرار دارد.

گفتنی است که امارات و به ویژه دبی یکی از مراجع اصلی تامین گوشی‌های اپل در خاورمیانه به حساب می‌آید و از آنجایی که نمود فروش آیفون ۱۵ را در سه ماهه چهارم مشاهده می‌کنیم انتظار می‌رود که سهم اپل از بازار کشور‌های ثروتمند خلیج در سه ماهه بعدی بیشتر شود.

برند‌های نوپا پیروز اصلی بازار خاورمیانه
منیش پراوینکومار، مشاور ارشد کانالیس در دبی، می‌گوید: «در سه ماهه سوم، ارسال مدل‌های مقرون‌به‌صرفه (کمتر از ۲۰۰ دلار) افزایش چشمگیری داشت که ترنسیون، شیائومی و آنر پیشتازی آن را داشتند.» به گفته این تحلیلگر، جای پای شرکت ترنسیون در بازار این منطقه سفت‌تر شده و مدل‌های خاص این شرکت که تحت برند اینفینیکس (Infinix) و تکنو (Techno) ارائه می‌شوند سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

اینفینیکس مدل‌های اختصاصی نون (Noon) را برای بازار عربستان سعودی ارائه کرده و تکنو نیز Camon 20 را با طرح‌های حمایتی خاص در عراق عرضه می‌کند.

علاوه بر برند‌های هیچی که شیائومی و آنر نیز به عنوان یکی از فعلاان مهم آن به بازیگر مهمی در بازار منطقه تبدیل شده‌اند، شرکت موتورولا نیز در حال توسعه ردپای مصرفی و تجاری خود به ویژه در کشور‌های خلیجی است. این شرکت طی همکاری استراتژیک با شرکت ارتباطات Logicom قرار است راه‌حل‌های تجاری به روزی با ThinkPhone در این منطقه ممکن کند.

چشم‌انداز روشن خرده‌فروشی در عربستان و امارات
به گفته کانالیس، بازار خرده‌فروشی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با توجه به تحول دیجیتال در بخش‌های مختلف از جمله خرده‌فروشی، تولید، درمان و سرگرمی رشد چشمگیری را در پنج سال آینده تجربه می‌کند. با این حال فروشندگان باید برای حضور پررنگ در این منطقه هزینه هنگفتی را متحمل شوند.

از جمله پیش‌نیاز‌های اصلی از نگاه کانالیس، همکاری با نهاد‌های بومی در اولین مراحل تحول دیجیتالی است. به جای استفاده از کارکنان خارجی، شرکت‌ها باید روی تقویت و آموزش کارکنان بومی تمرکز کنند و با اینکه فروشگاه‌های فیزیکی همچنان در اولویت هستند، فروش آنلاین و بازارهای B2B نیز سهم مهمی از آینده را به خود اختصاص می‌دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.