تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 3, 2023
13:09 یکشنبه، 12ام آذرماه 1402
کد خبر: 153327

مدیرعامل شیپور: متهم نشان دادن پلتفرم‌ها، آدرس غلط دادن به مخاطب است

منبع: پیوست

حمیدرضا پاکروان مدیرعامل شیپور تجارت الکترونیکی در ایران را کند اما در حال رشد می‌داند، به باور او زیاده‌روی در نظارت‌ها و کنترل بیش از حد، مانع رشد پلتفرم‌های آنلاین شده و رشد تجارت الکترونیکی را سخت و کند کرده است‌‌.

حمیدرضا پاکروان مدیرعامل شیپور در رویداد Startup Grind ماهان به بیان تجربه‌های خود در حوزه مدیریت و راه‌اندازی کسب و کارها پرداخت و با اشاره‌ به نقش مهم رقبا، به تیم‌ها و استارت‌آپ‌های جدید توصیه کرد هرگز رقبای تازه‌نفس را نادیده نگیرند. او در ادامه توضیح داد: من به استارت‌آپ‌ها و افراد دارای ایده توصیه می‌کنم در ابتدای راه لزوما به دنبال سرمایه‌گذار نباشند و سعی کنند با سرمایه‌های شخصی و تسهیلات کار را پیش ببرند‌.

پاکروان، چالش‌های کسب و کاری در ایران را هم متعدد عنوان کرد و افزود: تجارت الکترونیکی در ایران موضوع پیچیده‌ای است و زیاده‌روی در نظارت‌ها و کنترل دائمی رشد پلتفرم‌های آنلاین را سخت و کند کرده است‌‌.

او در ادامه گفت: در بسیاری مواقع پلتفرم‌های آنلاین را مقصر اتفاقات و یا متهم مشکلات پیش آمده می‌دانند، در صورتی که این آدرس غلط دادن به مخاطب است و ما همیشه در تلاشیم با نهادهای قانون‌گذار همراه باشیم. برای مثال احراز هویت یکی از عواملی است که باعث می‌شود آگهی‌های فیک (ساختگی) کم شود اما اینطور نیست که بتوان تمام آنها را از بین برد. اگر از مشاوران املاک قدیمی هم بپرسید می‌گویند برخی در روزنامه همشهری آگهی ساختگی می‌دادند تا کاربران با آنها تماس بگیرند تا گزینه‌های جدید را به آنها پیشنهاد دهند.

طبق گفته پاکروان در واقع کنترل قیمت دست پلتفرم‌ها نیست و این بازار ملتهب است که می‌توان در آن تشنج ایجاد کرد و در حال حاضر که بازار راکد است، طبیعتا دلالان هم نمی‌توانند با دستکاری قیمت‌ها به هدفی برسند و این زمان و شرایط اقتصادی است که این کار را امکان‌پذیرتر می‌سازد.

رقابت دیوار و شیپور سالم‌ است

مدیرعامل شیپور در ادامه حوزه‌های فعالیت شیپور را به سه سرفصل املاک خودرو و عمومی تقسیم کرد و افزود: خوشحالیم که با دیوار در یک رقابت سالم فعالیت می‌کنیم‌ و با اینکه در برخی اوقات در رقابت تنگانگ با یگدیگر قرار می‌گیریم اما با تعامل و رفاقت مسائلمان را حل می‌کنیم‌. علاوه بر اینکه شیپور در شمال ایران در حوزه املاک سهم بیشتری از دیوار دارد.

کلاهبرداری‌های مثلثی از آنچه در تبلیغات نشان داده می‌شود کمتر است

پاکروان خرید امن را یکی از راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری‌های مثلثی دانست و گفت: در پلتفرم‌هایی مثل ما می‌خواهند فروش برخی کالاها را ممنوع کنیم، در صورتی که ما پلتفرم‌ها از قیمت‌های فروش ذینفع نیستیم و اینجاست که رگولاتور باید اجازه بدهد بازار تعیین کننده باشد.

مدیرعامل شیپور در ادامه از چالش منابع انسانی در استارت‌آپ‌ها هم صحبت کرد و افزود: در حال حاضر از مهاجرت نیروها و کمبود نیروی نخبه در رنجیم اما به نظر می‌رسد بحران در حال جدی‌تر شدن است. چون جمعیت ایران رو به پیری است و زاد و ولد هم به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است.

او همچنین در بخش پرسش و پاسخ دلیل حضور کمرنگ‌تر شیپور را ذخیره منابع و افزایش بهره‌وری عنوان کرد و از برنامه‌های آینده شیپور خبر از تغییرات جدید در حوزه املاک داد و در پاسخ به پیوست مبنی بر چگونگی انجام معاملات روی پلتفرم شیپور توضیح داد: تراکنش‌ها روی پلتفرم شیپور صورت نمی‌گیرد بلکه ما از طریق آژانس‌های املاک طرف قرارداد معاملات را انجام خواهیم داد.

او در زمینه ورود به بورس هم پاسخ داد: هیات مدیره باید در این زمینه تصمیم بگیرند و این تصمیمی با چالش‌های فراوان است که باید به شکلی منطقی بررسی شود.

استارت‌آپ گرایند چیست؟

استارت‌آپ گرایند ( Startup Grind) برنامه‌ای در جهت حمایت از کارآفرینان و بنیانگذاران کسب و کارهای نوپا و تقویت روابط کاری آنها در جامعه است که با هدف آموزش، تشویق و ارتباط سازی شکل می‌گیرد.استارت‌آپ گرایند با برگزاری رویدادهای ماهانه از موسسان موفق استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر وب و فناوری دعوت می‌کند تا طی یک مصاحبه دوستانه، کسب و کار و زندگی حرفه‌ای خود را با حاضرین سهیم شده و از چالش‌ها و موفقیت‌های خود سخن بگویند. این رویداد در مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان برگزار شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.