تجارت الکترونیک

خبر اول

فناوری اطلاعات

December 4, 2023
11:43 دوشنبه، 13ام آذرماه 1402
کد خبر: 153399

وزیر ارتباطات احمدی‌نژاد: ارایه طرح مدیریت ارزی در شبکه دیجیتالی ارزی

منبع: خبرگزاری مهر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام آخرین وضعیت طرح مدیریت شبکه دیجیتالی ارز گفت:پیشنهادات طرح با بانک مرکزی مطرح می‌شود امیدواریم ان‌شاءالله عملیاتی شود چون الزاماً نیاز به قانون ندارد.

رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تدوین طرحی به نام مدیریت شبکه‌ای ارز که بر اساس آن اسکناس دلار از چرخه اقتصاد حذف و مدیریت ارزی در شبکه دیجیتالی ارزی انجام می‌شود گفت: پیشنهاد این طرح را دادیم ولی اگر قرار باشد قانونی تدوین شود، بعید است به این مجلس برسد.

رضا تقی پور به مشکلات ارزی و جلسه با بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در این جلسات و در قالب طرح تدوین‌شده ارزی به رئیس بانک مرکزی پیشنهاد دادیم که اسکناس دلار از چرخه اقتصادی حذف و همه مدیریت ارزی از جمله تحصیل، تخصیص و توزیع ارز در شبکه دیجیتالی ارزی لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح کارت ارزی به مردم داده می‌شود و ATMهای مورد نیاز در مرزهای خروجی هستند تا زمانی که افراد پاسپورت خود را دریافت و پای سفر به هواپیما ارزشان را دریافت کنند، تصریح کرد:در قالب این طرح عنوان شده اسکناس دلار حذف و گردش اسکناس ممنوع شود که این پیشنهاد امکان‌پذیر و مبتنی بر داده‌های ملی و کشور است.

تقی پور همچنین گفت: پیشنهادات در بانک مرکزی در حال مطرح شدن است که امیدواریم ان‌شاءالله عملیاتی شود چون الزاماً نیاز به قانون ندارد یعنی اگر خود بانک مرکزی هم بخواهد می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی به هدف از تدوین طرحی به نام مدیریت شبکه ارز اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد ارز کشور توسط نهادهای دولتی تولید و توزیع می‌شود هدف ما این است که بانک مرکزی این موضوع را در قالب شبکه انجام دهد که در نتیجه این کار شفاف سازی صورت می‌گیرد و به راحتی می‌تواند اسکناس را حذف کند از این طریق جلوی نوساناتی که بعضاً به صورت کاذب به بازار تزریق می‌شود، گرفته خواهد شد.

تقی پور در پایان گفت: با در نظر گرفتن گشایش‌های اقتصادی و بین‌المللی می‌توان با برخی از کشورها در زمینه بهره‌مندی از کارت‌های منطقه‌ای و جهانی صحبت کرد تا این کارت‌ها در خارج از کشور هم مورد استفاده قرار گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.