تلفن همراه

خبر اول

فناوری

December 5, 2023
13:08 سه شنبه، 14ام آذرماه 1402
کد خبر: 153488

اتحادیه اروپا برای توسعه 5G و پروژه‌های زیرساختی آن ۲۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

ICTna.ir – اتحادیه اروپا برای توسعه 5G و پروژه‌های زیرساخت دیحیتالی آن تحت عنوان برنامه ارتباطات برون مرزی ۲۶۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اتحادیه از ۶۹ برنامه دریافت شده طی دومین فراخوان برنامه تسهیل ارتباطات اروپا (CEF) ۴۲ پروژه را برگزید.

در یک نگاه کلی، اتحادیه اروپا در فاز دوم CEF و در دوره ۲۰۱۷-۲۰۲۱ قرار دارد. بخش CEF Digital این برنامه از بودجه ۱.۶ میلیارد یورویی برخوردار است و تعهدی برای حمایت و تسریع سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اتصال دیجیتال با منافع مشترک اروپا را دارد.

تقریبا نیمی از این بودجه برای تعداد وسیعی از پروژه‌های اتصال دیجیتال بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده، درحالی که حدودا یک چهارم به بهبود پوشش 5G در امتداد کریدورهای حمل‌ونقل در همان دوره اختصاص داده شده است.

دومین فراخوان تخصیص بودجه این پروژه تنها بخش کوچکی از بودجه کلی را نشان می‌دهد اما با این وجود قابل توجه است.

بودجه اختصاص داده شده مشروط به اینکه آژانس اجرایی دیجیتال و سلامت اروپا (HaDEA) پای امضای پروژه بیاید، به مجموعه‌ای از طرف‌های مختلف از جمله اپراتورهای مخابراتی، شرکت‌های زیرساختی، شرکت‌های حمل و نقل و نهادهای عمومی و تحقیقاتی اعطا می‌شود.

از ۴۲ پروژه پذیرفته شده در این دوره، در مجموع ۱۷۹ بازیگر از ۱۸ کشور حضور دارند.

اتحادیه اروپا تصریح کرده است که پروژه‌های برنده شده در این دوره برای استقرار زیرساخت‌های 5G، پشتوانه دیجیتال ایمن و پایدار با کارایی بالا، این بودجه را دریافت خواهند کرد.

این پروژه‌‌ها از استقرار زیرساخت‌های 5G برای جوامع محلی و در امتداد کریدورهای حمل و نقل اصلی اروپا تا استقرار کابل‌های زیردریایی در داخل و به اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رود، سیستم‌های کابلی و گیت‌وی‌ها بیشترین بودجه این برنامه را به خود جذب کردند. بزرگترین کمک مالی به مبلغ ۴۰.۵ میلیون یورو به شرکت Infraestruturas de Portugal برای پروژه Atlantic CAM تعلق می‌گیرد که یک سیستم کابلی است که هم برای ارتباطات و هم قابلیت‌های حسگرها طراحی شده است و سرزمین اصلی پرتغال را به آزور و مادیرا متصل می‌کند.

اتحادیه اروپا سومین فراخوان این پروژه  را در اواخر اکتبر منتشر کرد و تا ۲۰ فوریه سال آینده ادامه خواهد داشت.

HaDEA پروژه‌های مشترک اروپا را از ۵۱ تا ۱۰۰ میلیون یورو در سه حوزه اصلی پوشش 5G در امتداد کریدورهای حمل و نقل، یعنی جاده‌ها، راه‌آهن و آبراه‌ها، 5G و Edge Cloud برای جوامع هوشمند و اتصال زیرساخت‌ها برای گیت‌وی‌های جهانی دیجیتال از جمله کابل‌های زیردریایی و زیرساخت‌های زمینی ماهواره‌ای تامین مالی خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.