باندپهن

فیبرنوری

December 11, 2023
19:12 دوشنبه، 20ام آذرماه 1402
کد خبر: 154036

 نحوه اجرای پروژه فیبر نوری کرمان صدای شورای شهر را درآورد؛ استفاده از لوله آب به جای تجهیزات مخصوص

منبع: ایرنا

انتقادها از نحوه اجرای خط فیبرنوری در شهر کرمان که از هفته گذشته در دستور کار برخی اعضای شورای اسلامی این شهر قرار گرفته بود، این هفته شدیدتر شد و حتی مطرح می‌شود به جای تجهیزات مخصوص، از لوله آب در آن به کار رفته است.

یکی از عضو شورای اسلامی کرمان گفت: به نظر می‌آید پیمانکارانی که اکنون در حال اجرای پروژه فیبر نوری در سطح شهر هستند ملاحظه هیچ امری را در ارتباط با شهر و مردم ندارند و فقط گویا به فکر منافع خود و اجرای هرچه سریع‌تر کار هستند.

اجرای شبکه فیبرنوری در تفاهم وزارت ارتباطات با شهرداری ها از چندی قبل کلید خورده و شهر کرمان هم به این پروژه مهم و زیرساختی پیوسته که انتظار می رود با اجرای آن دسترسی شهروندان و کسب و کارها به اینترنت بهتر هم از نظر کیفیت و هم قیمت میسر شود.

اما نحوه اجرای پروژه فیبر نوری در شهر کرمان یکی از پُرچالش ترین موضوعات یکصدو بیست و پنجمین نشست علنی شورای این شهر طی روز دوشنبه ۲۰ آذرماه بود؛ پروژه‌ای در اجرای نهضت ملی فیبر منازل و کسب و کارها، کرمان به عنوان یکی از شهرهای پیشرو کشور مرداد امسال به طور رسمی به آن پیوست تا با پیمانکاری شرکت “های وب” (طرف قرارداد وزارت ارتباطات) به گفته مسئولان تا قبل از ۲۲ بهمن در این شهر به افتتاح برسد و شاهد تحولات بسیار خوبی برای کسب و کارها و مشاغل خانگی باشیم.

آنطور که برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان معتقدند با وجود همه برکاتی که پروژه فیبر نوری در حوزه سرعت اینترنت و بهبود کسب و کارهای مجازی و خانگی قرار است به وجود آورد اما این روزها در کرمان در روند اجرای این پروژه مردم با مشکلاتی مواجه شده‌اند، مشکلاتی که اعضای شورا هفته گذشته نیز در نشست علنی شورا اشاره‌ای گذرا به آن داشتند و امروز هم به صورت مفصل به آن پرداختند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان شروع‌کننده انتقاد از نحوه اجرای پروژه فیبر نوری در نشست این هفته شورا بود و گفت: قرارداد ما با شرکت “های وب” در زمینه فیبر نوری، قراردادی چالشی از ابتدا بود و در نهایت شورا به علت اینکه مردم از دستاوردهای جدید در حوزه ارتباطات محروم نشوند با این قرارداد موافقت کرد.

حسین چناریان بیان کرد: در نتیجه حفاری‌های شرکت های وب برای اجرای پروژه فیبر نوری، شهر به هم ریخته است و اجراکنندگان پروژه از هر جا که خواستند حفاری را انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: در قرارداد با شرکت های وب مشخص شده بود که این شرکت مسئولیت جمع آوری این حفاری‌ها و آسفالت فضای تخریب شده را برعهده دارد اما شهرداری اکنون این اقدام را انجام می‌دهد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان تاکید کرد: حداقل باید از گوشه خیابان حفاری را انجام می‌دادند نه اینکه از وسط خیابان، خیابانی که ۲۰ روز پیش آسفالت شده این کار انجام شود؛ اکنون باید بروید و گوشه های کار را ببینید که چه وضعیتی پیدا کرده است.

شهردار کرمان امروز در نشست علنی شورا حضور نداشت و پاسخ چناریان را رامین امیر مداح معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرمان داد و خطاب به رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری گفت: با توجه به نزدیک بودن به سالگرد شهید سلیمانی، خود شهرداری اصرار داشت که شرکت های وب سرعت اجرا پروژه فیبر نوری را بالا ببرد.

وی ادامه داد: روزهای نخست شرکت‌ “های وب” اجرای پروژه فیبر نوری را از نزدیک جداول شروع کرد اما خیلی از تاسیسات زیر بود و باوجود اینکه با دستگاه‌های اجرایی هماهنگ کرده و نقشه‌ها را گرفته بودیم اما بعضی از این تاسیسات در نقشه‌های اجرایی ابلاغ شده نبودند، از این رو مجبور شدند از جداول فاصله بگیرند.

نایب رییس شورا هم گفت: با توجه به توضیحی که معاون شهردار ارائه کرد، شرکت “های وب” عملکرد خوبی را در کرمان از خود به جای نگذاشته است؛ اینکه به طور مارپیچی خیابان را بشکافند و آسفالت را خراب کنند توجیه ندارد؛ این مساله(پروژه فیبر نوری) در عین حال که نعمتی خوب برای مردم از جهت فناوری و ارتباطات است، اکنون در روند اجرا به شدت مردم را نیز اذیت کرده است.

محمدرضا کُمساری ادامه داد: شرکت های وب متعهد بود از میکرو دایکت (اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺮای ﻓﯿﺒﺮ) برای اجرای پروژه فیبر نوری استفاده کند اما «بعضا می‌بینیم از لوله آب استفاده کردند».

وی اظهارداشت: در عین حال که از مسئولان بابت اجرای پروژه فیبر نوری تشکر می‌کنیم از شهرداری می خواهیم به صورت جدی مطالبات خود و خساراتی که وارد شده است را پیگیری کند.

 

توضیح مجری فیبر نوری در کرمان درباره نحوه اجرای این پروژه
شرکت «های‌وب» مجری فیبر نوری در کرمان با انتشار جوابیه‌ای در پاسخ به انتقادهای برخی اعضای شورای اسلامی این شهر ضمن ارایه توضیح درباره نحوه اجرای این پروژه اعلام کرد: ۴۶٣ کیلومتر از این پروژه طی ۲۲ روز انجام شده و این طرح در صورت اتمام می‌تواند نیاز ۵۰ سال آینده ارتباطات کرمان را تامین کند.

به گزارش ایرنا، برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان طی ۲ هفته گذشته در ۲ نشست‌ علنی خود نسبت به اجرای پروژه فیبر نوری، حفاری، ترمیم حفاری و نوع لوله‌های به کار رفته در آن انتقاد کرده بودند که در نشست اخیر شدت انتقادها بیشتر بود و در لینک‌ زیر قابل مطالعه است:

انتقادها از نحوه اجرای فیبر نوری در شهر کرمان بالاتر گرفت
به دنبال انتشار این خبر در ایرنا شرکت های وب روز پنجشنبه توضیحاتی به این خبرگزاری ارسال کرد و ضمن تشریح نحوه اجرای این پروژه درباره نوع لوله به کار رفته و نیز برخی انتقادهای دیگر اعضای شورا نیز مطالبی بیان کرده است که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

در متن ارسالی های وب ابتدا از حساسیت و نظارت عمومی مردم در اجرای این پروژه در سطح کشور تشکر و اظهار امیدواری شد که اجرای این طرح ملی نیازهای زیرساختی منازل و کسب و کارها تا حداقل پنج دهه آینده تضمین کند.

در بخش های بعدی این اطلاعیه تصریح شده است: عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در شهر کرمان از تاریخ دوم آذر توسط اپراتور آغاز و در یک بازه زمانی ٢٢ روزه در مجموع ۴۶٣ کیلومتر حفاری و داکت گذاری مطابق برنامه‌ریزی انجام شده با موفقیت به انجام رسیده است.

توضیح مجری فیبر نوری در کرمان درباره نحوه اجرای این پروژه

«این اپراتور متعهد است مطابق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در فواصل هوایی ۳۰۰ متری هر متقاضی یکی از اِلِمان‌های شبکه خود را ایجاد کرده باشد، به‌طوری‌که از زمان درخواست خرید سرویس توسط مشترک ظرف مدت یک ماه، خدمات در خواستی به مشترک تحویل شود».

ادامه این متن می‌افزاید: در این میان اپراتور موظف است در زمان حفاری و داکت گذاری به صورتی اقدام کند که اجازه بهره برداری ٢ مسیر از هفت مسیر میکرو داکت های احداثی در مسیرهای اصلی و ٢ مسیر از چهار مسیر میکرو داکت های احداثی در مسیرهای فرعی را مطابق نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار سایر دارندگان پروانه قرار دهد.

«این پروژه تنظیم‌گر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف جلوگیری از انحصار و ایجاد رقابت در ارائه سرویس با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر است، همچنین از اجرای عملیات های عمرانی در زمان کوتاه و سرمایه گذاری موازی غیرضروری جلوگیری می‌کند».

«در زمان اجرای طرح، مدیریت شهری کرمان بخشی از نیاز خود را که با نیاز اپراتور متعهد در طرح ایجاد شبکه فیبر نوری شهری منازل و کسب کارها مشترک نبوده با توافق با این شرکت به طرح اضافه کرده است».

ادامه اطلاعیه های وب افزوده است:از سوی دیگر در این پروژه، اقدام به اضافه کردن بخش هایی از شهر (مضاف بر طرح اجرایی اولیه اپراتور در این مقطع زمانی)، شده، به‌طوری‌که در آخرین نسخه طرح اجرایی، عملیات حفاری به بیش از ۴۸۵ کیلومتر رسیده است.

«تا این تاریخ در طول ٢٢ روز گذشته، نزدیک به ۴۶٣ کیلومتر از طرح یاد شده شامل عملیات حفاری و داکت‌گذاری پایان یافته است و پیش بینی می‌شود تا پایان هفته عملیات حفاری در شهر کرمان پایان یابد».

«در مسیرهای اجرا شده تا این تاریخ حدودا یکهزار و ۲۵۰ کیلومتر داکت‌گذاری انجام پذیرفته که به صورت تقریبی ۴۳۰ کیلومتر از آن با استفاده از میکرو داکت های ۲۵.۷ و چهار کاناله و حدود ۸۲۰ کیلومتر از آن با استفاده از داکت یک کاناله، انجام شده است».

ادامه این اطلاعیه تصریح دارد:, اپراتور با هدف کاهش قیمت تمام شده و افزایش سرعت در اتصال مشترکان اقدام به کاهش فاصله بین نقاط حضور شبکه احداثی با مشترک نهایی تا فاصله ۱۵۰ متری کرده که این موضوع فراتر از تعهد اپراتور بوده، به‌طوری که در طراحی انجام شده توسط اپراتور نیاز به استفاده از میکروداکت و داکت‌های بیشتر از یک کانال نبوده است.

شرکت های وب در ادامه با ارایه توضیح درباره لوله‌های به کار رفته در این طرح توضیح داده است: استفاده از لوله‌های پلی اتیلن در بخش ارتباطات و در محیط‌های شهری و با در نظر گرفتن عمق حفاری به‌کار گرفته شده می‌بایست تحمل فشار تا پنج بار که ناشی از فشار خاک و مواد پرکننده کانال است را دارا باشد.

«در زمانی که اپراتور از روش بلوئینگ برای فیبرگذاری در کانال‌های احداثی استفاده کند، نیاز به تحمل فشار بیشتری از حالت معمول ایجاد می‌شود، بنابراین اپراتور با صرف هزینه بیشتر از داکت پلی‌اتیلن با تحمل فشار بیش از ۱۶ بار که برای خدمات آبرسانی به کار گرفته می‌شوند، استفاده کرده است».

های وب در ادامه با تاکید براینکه این موضوع از نقطه نظر فنی بدون هرگونه اشکال است و چه بسا که برای استفاده در حوزه ارتباطات که فاقد هر گونه فشار ناشی از حرکت سیال (آب و موارد مشابه) که دارای فشار دائمی در مسیر های احداثی است، گزینه مناسب‌تر و فراتر از حد نیاز نیز است ، می‌افزاید:لذا با توجه به توان تولید انبوه لوله‌های پلی اتیلن استفاده از این روش مغایرتی با استانداردهای پیشنهادی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ندارد.

در بخش پایانی این اطلاعیه نیز قید شده است: جنس تمام میکروداکت ها یا داکت‌های مخابراتی و همچنین لوله های آبرسانی در ایجاد این شبکه از جنس پلی اتیلن و نوع PE۸۰ یا
PE۱۰۰ است و تنها در ۲ عامل اصلی میزان تحمل فشار و قطر آن با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.