باندپهن

مخابرات فضایی

December 15, 2023
13:58 جمعه، 24ام آذرماه 1402
کد خبر: 154392

راکت بلو اوریجین هفته آینده پرتاب می‌شود

منبع: دیجیاتو

پس از پرتاب ناموفق در سپتامبر 2022، اداره هوانوردی فدرال (FAA) به‌تحقیق درباره دلایل حادثه و تعیین اصلاحیات موردنیاز پرداخت. طبق گزارش‌های FAA، خرابی نازل موتور به‌دلیل گرمای بیش‌ازحد آن موجب شد تا نیو شپرد اندکی پس از بلندشدن سقوط کند؛ بااین‌حال آسیبی به کپسول حامل آزمایش‌های تحقیقاتی وارد نشد. نازل‌ها بخشی از موتور هستند که گاز پرفشار ناشی از احتراق سوخت را با سرعت بسیار و فشاری نزدیک به‌فشار اتمسفر به‌بیرون می‌رانند.

FAA در این باره گفت: «در طول این حادثه، ناهنجاری به‌وجودآمده توسط سیستم‌های پرتاب شناسایی شدند. همچنین این سیستم‌ها، کپسول تحقیقاتی را از ماژول پیشران جدا کردند و موتور را به‌حالت غیرفعال درآوردند.» اقدام سیستم برای جداکردن کپسول تحقیقاتی مثبت تلقی می‌شود؛ زیرا می‌توان حدس زد که درصورت وجود سرنشینان نیز چنین عملکردی برای تأمین امنیت آن‌ها صورت می‌گرفت.

با پایان تحقیقات، بلو اوریجین باید 21 ایراد تعیین‌شده از سوی FAA را قبل از انجام پرتاب جدید خود برطرف می‌کرد. اکنون به‌ گفته یکی از سخنگویان بلو اوریجین، آن‌ها با انجام اصلاحات، منتظر دریافت تأییدیه از سوی این اداره هستتند.

از پرتاب‌های موفق نیو شپرد می‌توان به‌پرتاب «ویلیام شنتر»، بازیگر سریال Star Trek همراه با سه غیرنظامی دیگر در سال 2021 اشاره کرد. تاکنون بلو اوریجین 6 پرتاب موفق را پشت سر گذاشته و سرنشینان این پروازها معمولاً به‌عنوان مهمان و یا با پرداخت هزینه در پروژه‌ها حضور یافته‌اند. همچنین طبق توییت این شرکت آمریکایی در ایکس، نیو شپرد 33 محموله علمی و تحقیقاتی، ازجمله 38 هزار کارت پستال را در پرتاب دوشنبه هفته بعد به‌همراه دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.