بازار سرمایه

خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

December 16, 2023
12:09 شنبه، 25ام آذرماه 1402
کد خبر: 154562

بررسی عملکرد ۶‏‌ماهه ابرآروان نشان دهنده رشد چهار برابری درآمد عملیاتی با وجود تحریم‏‌هاست

دنیای‌اقتصاد: بر اساس صورت‌های مالی ۶ماهه منتشر شده شرکت ابر آروان در سامانه کدال، این شرکت توانسته است با وجود تحریم‌‌های آمریکا و اتحادیه اروپا رشد چهار برابری درآمد عملیاتی‌‌ را تجربه کند.با توجه به صورت‌های مالی، درآمد عملیاتی این شرکت از ۳۷ میلیارد تومان (در مدت مشابه سال قبل) به ۱۶۲ میلیارد تومان رسیده است.

علاوه بر آن، سود خالص ابر آروان ۶۰ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۰ برابری دارد. این گزارش ‌‌شش‌‌ماهه شامل آمارهای عملکردی ابرآروان تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲ است. این شرکت که خدمات ابری ارائه می‌کند، در مدت‌‌زمان یادشده حدود ۱۶۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، رشد چهار برابری دارد. نکته حائز اهمیت درباره این شرکت حوزه ابری، دستیابی به چنین آماری با وجود اعمال تحریم‌‌های جهانی علیه این شرکت است. ابر آروان طی یک سال گذشته با اعمال تحریم‌‌هایی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌‌رو شد. ۲۳ آبان‌‌ماه سال گذشته و زمانی که شاهد فیلترینگ گسترده بودیم، اتحادیه اروپا ابر آروان را در فهرست تحریم‌‌های خود قرار داد.

اواسط خردادماه امسال نیز وزارت خزانه‌‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌‌ای، اعلام کرد که تحریم‌‌هایی را علیه دو شرکت نویان ابر آروان با نام تجاری ابر آروان و همچنین شرکت آروان گلوبال مستقر در دبی، به اتهام تسهیل سانسور اینترنتی اعمال کرده است. ابر آروان نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرده که این اتهامات را رد می‌کند. در این میان سود خالص ابر آروان ۶۰ میلیارد تومان گزارش شده است که رشد ۵۰ برابری آن نسبت به مدت مشابه سال قبل، قابل‌‌توجه است. در بخش دیگری از این صورت مالی، مسیرهای درآمدی ابر آروان به تفکیک اعلام شده است. بخش اعظم درآمدهای این شرکت از زیرساخت ابری (laas) و ارائه سرویس‌‌های ابری و توزیع محتوا (CDN) حاصل می‌شود. این شرکت در شش ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۲، از زیرساخت ابری بالغ بر ۸۹ میلیارد تومان درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، رشد حدودا ۴ برابری دارد. درآمد ابر آروان از CDN نیز با رشد قابل‌‌توجه ۶ برابری، به ۶۱ میلیارد تومان رسیده است. تنها حدود سه‌درصد از درآمد عملیاتی ابر آروان از طریق شرکت‌های وابسته به بانک پاسارگاد تامین می‌شود که پرداخت الکترونیک پاسارگاد اصلی‌‌ترین مشتری در این بخش است. ۷۳‌درصد از درآمد عملیاتی ابر آروان از مشتریان آنلاین حاصل شده و همراه کسب و کارهای هوشمند و پارس فیلم‌‌نت بیشترین پرداختی را به این شرکت داشته‌‌اند. همچنین این شرکت توانسته وابستگی درآمد خود را به شرکت‌های زیرمجموعه شرکت فناپ به ۳درصد کاهش دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.