خبر اول

رگولاتوری

مخابرات فضایی

December 16, 2023
12:59 شنبه، 25ام آذرماه 1402
کد خبر: 154601

SpaceX اقدام رگولاتوری آمریکا در رد درخواست سوبسید روستایی را محکوم کرد

ICTna.ir – اسپیس ایکس اعلام کرد از تصمیم کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) مبنی بر عدم پرداخت یارانه های ۸۸۶ میلیون دلاری به این شرکت “ناامید و متحیر” شده است. واحد استارلینک متعلق به شرکت موشکی ایلان ماسک، در ابتدا در اواخر سال 2020 و توسط دولت قبلی آمریکا، پول نقد از صندوق فرصت دیجیتال روستایی (RDOF) -برنامه ای شبیه به USO در ایران- دریافت کرد.

بر اساس این طرح، این ارائه‌دهنده ماهواره مدار پایین زمین (LEO) قصد داشت از این پول برای گسترش پوشش پهنای باند به نزدیک به 643 هزار نقطه در 35 ایالت آمریکا استفاده کند. با این حال، پس از بررسی دقیق برنامه طولانی مدت استارلینک، FCC در اوت گذشته تصمیم خود را تغییر داد.

جسیکا روزن وورسل، رئیس FCC در آن زمان توضیح داد که فناوری استارلینک نویدهای زیادی دارد، اما رگولاتور مخابراتی آمریکا، اف سی سی، معتقد است که هنوز این طرح در حال توسعه است و این سازمان به فناوری باند پهن آزمایش شده و جواب پس داده نیاز دارد. او همچنین اشاره کرد که مشتریان استارلینک باید 600 دلار برای یک اشتراک خرج کنند.

رئیس اف سی سی گفت: ما باید بودجه محدود خدمات را به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم، زیرا به سمت آینده دیجیتالی پیش می رویم که نیازمند شبکه های قدرتمندتر و سریع تر هستیم. ما نمی توانیم به سرمایه گذاری هایی که سرعت وعده داده شده را ارائه نمی دهند یا به احتمال زیاد الزامات برنامه را برآورده نمی کنند، یارانه بدهیم.

FCC همچنین به داده‌های تست سرعت سرویس اوکلا استناد کرد که نشان می‌داد سرعت اتصال استارلینک در حال کاهش است و به‌ویژه سرعت آپلود از 20 مگابیت بر ثانیه کمتر شده است.

رگولاتور آمریکا گفت که نمی‌تواند پول مردم را برای «پیشنهادهای مخاطره‌آمیز» هزینه کند که وعده سرعت‌های سریع‌تر از آنچه می‌توانند ارائه کنند، و یا طرح‌های استقراری را پیشنهاد می‌کند که واقع بینانه نیستند یا مبتنی بر فرضیات تهاجمی هستند و پیش بینی هایشان واقع بینانه نیست.

جای تعجب نیست که اسپیس ایکس به شدت با ارزیابی FCC مخالفت کرد و درخواست تجدید نظر داد. با این حال، این هفته، کمیسیونرهای FCC با دو تا سه رای حزبی به نفع تایید تصمیم خود رای دادند.

Rosenworcel بار دیگر مسئولیت FCC را به عنوان متولی مصرف درست بودجه عمومی برای گسترش دسترسی به پهنای باند روستای و نه ایجاد رضایت در متقاضیان سرمایه‌گذاری که در برآوردن الزامات برنامه اولیه ناکام هستند، تکرار کرد.

FCC اصرار داشت که زمانی که تشخیص داد استارلینک نتوانسته نشان دهد که می تواند خدمات وعده داده شده را ارائه دهد، یک فرآیند دقیق را دنبال کرد.

کریستوفر کارداچی، معاون حقوقی اسپیس ایکس، در نامه‌ای به مارلین دورچ، دبیر FCC، احساسات کارفرمای خود را در خصوص این تحلیلها به طور رسمی منعکس کرد: تصمیم دفتر اف سی سی به طور خودسرانه اسپیس ایکس – و فقط مارا- را به دلیل رعایت الزامات سرعت RDOF سالها قبل از اینکه SpaceX هر گونه تعهدی به انجام آن داشته باشد، جریمه کرد. او نوشت. خودسری استفاده از این استاندارد اعلام نشده به طور انحصاری برای اسپیس ایکس تنها با اتکای این دفتر به تست‌های سرعت Ookla تشدید شد، بدون اینکه هیچ اطلاعی از برنامه‌ریزی برای استفاده از چنین آزمایش‌هایی داشته باشد و حتی اگر میانگین‌های سراسری شامل مناطقی باشد که نمی‌توانند انجام شوند.

SpaceX همچنین ادعا می‌کند که سایر مناقصه‌دهندگان موفق RDOF هشدار داده‌اند که نمی‌توانند به تعهدات RDOF خود عمل کنند و از کمیسیون می‌خواهند “پول بیشتر، زمان بیشتر و حتی استثناهایی برای حفاظت از مصرف‌کننده” قائل شود چراکه قضاوت در مورد یک شبکه قبل از استقرار کامل آن در زمانی که مهلت انجام این کار برای چند سال دیگر نیست، عجیب به نظر می رسد.

کمیسر برندان کار در بیانیه‌ای اشاره کرد که FCC هنوز استارلینک را مطابق با استانداردی که در پرواز ساخته شده نگه می‌دارد: من از هیچ شرایط دیگری که در آن FCC معیارهای سرعت فعلی را بررسی کرده است برای تعیین اینکه آیا برنده جایزه به طور منطقی قادر به برآورده کردن معیار سرعتی است که در سال‌های آینده به نتیجه می‌رسد اطلاعی ندارم. او گفت: در واقع، اگر FCC این استاندارد جدید تست سرعت Starlink را برای هر یک از برندگان امتیاز 2020 دیگر اعمال کند، نشان می دهد که آن نهادها به طور منطقی قادر به انجام تعهدات سال 2025 خود نیستند زیرا هنوز در این زمینه ها پیشرفت نکرده اند.

او ادعا کرد که تصمیم برای رد صلاحیت اسپیس ایکس به دلیل عقاید سیاسی ماسک و نحوه بیان آنها در شبکه اجتماعی X ، انجام شده است.

ناتان سیمینگتون، دیگر کمیسر مخالف، موافق بود: در سال 2022، بسیاری از گیرندگان RDOF هیچ سرویسی را با هیچ سرعتی در هیچ مکانی مستقر نکرده بودند، و هیچ تعهدی برای انجام این کار نداشتند. در مقابل، استارلیتک در ژوئن 2022 نیم میلیون مشترک و حدود دو میلیون در سپتامبر 2023 داشت.

این تصمیم FCC برای اسپیس ایکس سخت به نظر می رسد، به ویژه با توجه به اینکه شبکه ای در حال اجرا و کار است در حالی که سایر پیشنهاد دهندگان فقط متعهد شده اند که شبکه ها را راه اندازی کنند.

FCC نگران فناوری است، اما شرکت ها همچنین باید ثابت کنند که از نظر مالی توانایی پذیرش خطرات مربوط به استقرار شبکه را دارند، که اسپیس ایکس نیز ثابت کرده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.