فناوری اطلاعات

December 18, 2023
10:00 دوشنبه، 27ام آذرماه 1402
کد خبر: 154770

طرح ایلان ماسک برای احداث مدرسه و دانشگاه

 

مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس در تازه‌ترین اکتشاف خود به سراغ سیستم آموزشی رفته است. ماسک قرار است یک دانشگاه جدید در شهر آستین ایالت تگزاس راه‌اندازی کند. این طرح که ابتدا با یک مدرسه ابتدایی و راهنمایی کار خود را آغاز می‌کند در نهایت آموزش عالی را نیز در اختیار متقاضیان می‌گذارد. ماسک همچنین به دنبال ساخت یک شهر کوچک در ایالات تگزاس است و قرار است خانه‌های این شهرک با قیمت پایین به کارکنان شرکت‌های او اجاره داده شود.

به گزارش پیوست، بنیاد خیریه The Foundation که یکی از خیریه‌های تحت مالکیت ثروتمندترین مرد جهان است می‌خواهد با هدیه ۱۰۰ میلیون دلاری ماسک یک مدرسه جدید با تمرکز بر علوم، تکنولوژی مهندسی و ریاضیات (STEM)، احداث کند.

فست‌کامپانی می‌گوید مستندات مالیاتی این بنیاد خیریه نشان می‌دهد پس از آغاز به کار مدرسه ابتدایی و راهنمایی، این مرکز آموزشی تمرکز خود را روی ساخت یک دانشگاه می‌گذارد. هنوز مشخص نیست که نام این مرکز آموزشی چه خواهد بود و در مستندات مالیاتی از آن با عنوان «the School» یاد شده است.

طبق مستندات، دانشگاه نیز برروی رشته‌های STEM تمرکز می‌کند و شامل «یادگیری براساس تجربه حضوری، از جمله شبیه‌سازی، مطالعه، پروژه‌های ساخت/طراحی و آزمایشگاه‌ها» خواهد بود. این پروژه که در مراحل اولیه قرار دارد در حال حاضر به دنبال یک مدیر اجرایی و معلمان و مدیران باتجربه است.

مدرسه خصوصی ابتدایی و راهنمایی در ابتدا کار خود را با ثبت نام از ۵۰ دانش‌آموز آغاز می‌کند و تعداد آنها رفته رفته بیشتر می‌شود. در مراحل اولیه هزینه‌های مدرسه از مبالغ اهدایی خیریه و شهریه دانش‌آموزان تامین می‌شود اما در صورت لزوم کمک مالی نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

مستندات ارائه شده تصریح می‌کند: «این مدرسه برای رسیدگی به نیاز افرادی که پتانسیل اثبات شده علمی و دانشگاهی دارند و می‌توانند در سیستم تحصیلی پروژه‌محور و سخت پیشرفت کنند طراحی می‌شود. مدرسه پس از ارزیابی کامل، متقاضیانی که کنجکاوی و نظم، استقلال و نوآوری آکادمیک دارند را انتخاب می‌کند.»

خبر ساخت این مدرسه در حالی منتشر شده است که شایعاتی از تلاش ماسک برای ساخت یک شهر در ۳۵ مایلی شرق آستین می‌گویند. احتمالا کارکنان شرکت‌های ماسک در این محله کوچک که به Snailbrook معروف شده است ساکن می‌شوند.

گزارشی از وال‌استریت ژورنال می‌گوید که ماسک در تلاش است تا با قیمتی بسیار کمتر از میانگین منطقه خانه‌های این شهرک را به کارکنان خود اجاره دهد. در حالی که اجاره یک خانه دو یا سه تخته در نزدیکی این منطقه حدود ۲۲۰۰ دلار است، اما در یکی از تبلیغات این شهرک اجاره ماهانه واحدی مشابه حدود ۸۰۰ دلار عنوان شده است.

براساس قوانین تگزاس، برای شکل‌گیری این شهرک حداقل به ۲۰۱ سکنه نیاز است. براساس طرحی که وال‌استریت ژورنال گزارش کرده است، ماسک به دنبال ساخت بیش از ۱۱۰ خانه در محله Snailbrook است.

طی سه سال گذشته نهاد‌های مرتبط به ماسک حداقل ۱۴۰۰ هکتار زمین در آستین خریداری کرده‌اند و درنتیجه ماسک کنترل بیش از ۲۴۰۰ هکتار زمین در این منطقه را در اختیار دارد.

البته که این اولین بار نیست که ماسک برای راه‌اندازی یک مرکز آموزشی اقدام می‌کند. ۹ سال پیش او مرکزی به نام Ad Astra، یک مدرسه ویژه را در کمپ اسپیس‌اکس برای پسران خودش و چند عضو دیگر راه‌اندازی کرد. همانند مدرسه‌ای که امروز در حال ساخت است، این مدرسه نیز بر علوم و تکنولوژی تمرکز داشت و موضوعاتی مثل زبان، ورزش و موسیقی نادیده گرفته شدند.

ماسک در سال ۲۰۱۵ طی مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی چین، در این رابطه گفت: «از نگاه من مدارس معمولی آن چیزهایی که به نظر من باید انجام می‌شد را انجام نمی‌دادند. پس به این فکر کردم که چه می‌توان کرد. خب شاید ساخت یک مدرسه بهتر باشد.»

این مرکز آموزشی در نهایت تعطیل و به یک مدرسه آنلاین به نام Astra Nova تبدیل شد که برروی کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال تمرکز می‌کند و همچنان نیز فعال است.

در وبسایت این مدرسه آمده است: «تنها راهنمایی ماسک به ما این بود که یک چیز عالی بسازید و از دل ترس و فرصت‌های همین مسیر Astra Nova متولد شد.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.