کاهش 43 میلیارد دلاری ارزش بازار تنسنت به دلیل قوانین جدید بازیهای آنلاین چین
پس از اینکه مقامات چینی مجموعه قوانین جدیدی را با هدف محدودکردن بازیها و صرف هزینه در آنها پیشنهاد کردند، تنسنت (Tencent) حدود 43.5 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.
براساس گزارش اینسایدر، قانونگذاران چینی محدودیتهای جدیدی را برای صنعت بازیهای ویدیویی آنلاین پیشنهاد کردهاند و همین امر باعث شده است تا ارزش سهام تنسنت 12 درصد کاهش پیدا کند و غول چینی با بزرگترین افت یک روزه خود از سال 2008 مواجه شود. سهام Netease نیز 25 درصد سقوط کرده است و بههمینترتیب شاخص فناوری Hang Seng نیز 4.37 درصد کاهش یافت.
در ایالاتمتحده نیز ارزش سهام شرکتهای بازیسازی الکترونیک آرتز (EA) و Take-Two (مالک راکستار، سازنده بازیهای GTA) نیز بیش از 1 درصد کاهش یافته است. سهام مایکروسافت نیز با کاهش 0.13 درصدی روبهرو شده. سهام استودیوی فرانسوی سازنده بازیهای Assassin’s Creed، یعنی یوبیسافت نیز بیش از 3 درصد کاهش داشته است.
قوانین جدید چین و واکنش تنسنت نسبت به آنها
براساس گزارش رویترز، با وجود این قوانین، بازیهای آنلاین دیگر برای ورود روزانه به حساب، پرداخت اولین هزینه یا چندینبار پرداخت متوالی در بازیها، به بازیکنان پاداشی ارائه نمیکنند.
علاوهبراین، بازیکنان دیگر نمیتوانند در بازیهای آنلاین کیفپولهای خود را به میزان دلخواهی شارژ کنند و طبق این قوانین جدید، محدودیتهایی برای آن تعریف خواهد شد. بااینوجود، بهنظر میرسد که چین یکی از صریحترین قوانین خود برای محدودکردن پرداختهای درون بازی را پیشنهاد کرده است.
بازیها همچنین با وجود این قانون دیگر نمیتوانند به بازیکنان خود شانسهای مبتنی بر قرعهکشی ارائه کنند و از امکان حراج آیتمهای مجازی بازیها نیز منع شدهاند. این قوانین همچنین نگرانیهای چین در مورد دادههای کاربران خود را نشان میدهد و ناشران بازیها را وادار میکند تا اطلاعات خود را در سرورهای چین ذخیره کنند.
«ویگو ژانگ»، نایبرئیس تنسنت گیمز، درباره این قوانین میگوید: «این اقدامات جدید اساساً مدل کسبوکار و عملیات بازی آنلاین را تغییر نمیدهد. [درعوض] حمایت مقامات از صنعت بازیهای آنلاین را روشن میکند و راهنماییهای آموزندهای را ارائه میکند که باعث افزایش نوآوری در بازیهای با کیفیت بالا میشود.»
در سال 2021 نیز رگولاتورهای چینی قوانین مشابهی را تنظیم کرده بودند که به موجب آن محدودیت جدیدی برای کودکان خردسال ارائه شد تا در طول هفته زمان کمتری را صرف بازیهای ویدیویی کنند. در سال 2022، چین پس از ایالاتمتحده، دومین بازار بزرگ بازیهای ویدیویی جهان از نظر فروش بوده است.