بازی

فناوری اطلاعات

December 23, 2023
15:25 شنبه، 2ام دیماه 1402
کد خبر: 155297

کاهش 43 میلیارد دلاری ارزش بازار تنسنت به دلیل قوانین جدید بازی‌های آنلاین چین

منبع: دیجیاتو

پس از اینکه مقامات چینی مجموعه قوانین جدیدی را با هدف محدودکردن بازی‌ها و صرف هزینه در آن‌ها پیشنهاد کردند، تنسنت (Tencent) حدود 43.5 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.

براساس گزارش اینسایدر، قانون‌گذاران چینی محدودیت‌های جدیدی را برای صنعت بازی‌های ویدیویی آنلاین پیشنهاد کرده‌اند و همین امر باعث شده است تا ارزش سهام تنسنت 12 درصد کاهش پیدا کند و غول چینی با بزرگ‌ترین افت یک روزه خود از سال 2008 مواجه شود. سهام Netease نیز 25 درصد سقوط کرده است و به‌همین‌ترتیب شاخص فناوری Hang Seng نیز 4.37 درصد کاهش یافت.

در ایالات‌متحده نیز ارزش سهام شرکت‌های بازی‌سازی الکترونیک آرتز (EA) و Take-Two (مالک راکستار، سازنده بازی‌های GTA) نیز بیش از 1 درصد کاهش یافته است. سهام مایکروسافت نیز با کاهش 0.13 درصدی روبه‌رو شده. سهام استودیوی فرانسوی سازنده بازی‌های Assassin’s Creed، یعنی یوبیسافت نیز بیش از 3 درصد کاهش داشته است.

قوانین جدید چین و واکنش تنسنت نسبت به آن‌ها

براساس گزارش رویترز، با وجود این قوانین، بازی‌های آنلاین دیگر برای ورود روزانه به حساب، پرداخت اولین هزینه یا چندین‌بار پرداخت متوالی در بازی‌ها، به بازیکنان پاداشی ارائه نمی‌کنند.

علاوه‌براین، بازیکنان دیگر نمی‌توانند در بازی‌های آنلاین کیف‌پول‌های خود را به میزان دلخواهی شارژ کنند و طبق این قوانین جدید، محدودیت‌هایی برای آن تعریف خواهد شد. بااین‌وجود، به‌نظر می‌رسد که چین یکی از صریح‌ترین قوانین خود برای محدود‌کردن پرداخت‌های درون بازی را پیشنهاد کرده است.

بازی‌ها همچنین با وجود این قانون دیگر نمی‌توانند به بازیکنان خود شانس‌های مبتنی بر قرعه‌کشی ارائه کنند و از امکان حراج آیتم‌های مجازی بازی‌ها نیز منع شده‌اند. این قوانین همچنین نگرانی‌های چین در مورد داده‌های کاربران خود را نشان می‌دهد و ناشران بازی‌ها را وادار می‌کند تا اطلاعات خود را در سرورهای چین ذخیره کنند.

«ویگو ژانگ»، نایب‌رئیس تنسنت گیمز، درباره این قوانین می‌گوید: «این اقدامات جدید اساساً مدل کسب‌و‌کار و عملیات بازی آنلاین را تغییر نمی‌دهد. [درعوض] حمایت مقامات از صنعت بازی‌های آنلاین را روشن می‌کند و راهنمایی‌های آموزنده‌ای را ارائه می‌کند که باعث افزایش نوآوری در بازی‌های با کیفیت بالا می‌شود.»

در سال 2021 نیز رگولاتورهای چینی قوانین مشابهی را تنظیم کرده بودند که به موجب آن محدودیت جدیدی برای کودکان خردسال ارائه شد تا در طول هفته زمان کمتری را صرف بازی‌های ویدیویی کنند. در سال 2022، چین پس از ایالات‌متحده، دومین بازار بزرگ بازی‌های ویدیویی جهان از نظر فروش بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.