5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

عنوان برگزیده

فناوری

December 25, 2023
9:13 دوشنبه، 4ام دیماه 1402
کد خبر: 155439

پیشگویی کارشناسان برای صنعت تلکام در سال 2024

ICTna.ir – طبق سنت پایان سال، تلکامز از برخی از سخنگویان و خبرگان صنعت خواسته که پیشگویی های خود را برای سال جدید به اشتراک بگذارند و بگویند که فکر می‌کنند بزرگترین موضوعات مخابراتی در سال 2024 چه خواهد بود؟

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بازار مرکز داده بریتانیا همیشه “لندن محور” بوده است. اما سال آینده، این وضعیت شروع به تغییر خواهد کرد. دسترسی به زمین و نیرو در لندن و مناطق اطراف آن به طور فزاینده ای محدود می شود. به عنوان مثال، املاک در Slough، یک نقطه محبوب برای ساخت مراکز داده، از سال 2019 تابحال حدود 44 درصد افزایش فیمت یافته است و اداره لندن بزرگ به برخی توسعه دهندگان گفته است که تا سال 2035 ظرفیت الکتریکی برای ساخت در مناطق خاصی از شهر وجود نخواهد داشت.

با این حال مراکز داده برای رشد دیجیتالی بریتانیا حیاتی هستند. خدمات حیاتی، رشد 5G و تکامل هوش مصنوعی، همه به داشتن مراکز داده با کارایی بالا و در دسترس وابستگی دارند. این امر سرمایه گذاری در تاسیسات داده جدید را تا M1 به شمال انگلستان هدایت می کند. از غرب و قطب‌های اطراف منچستر و لیورپول و به شرق در اطراف تاین‌ساید، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در منطقه و تمایل به نزدیک‌تر شدن به قطب‌های انرژی سبز در شمال اروپا. انتظار می رود سال آینده شاهد سرمایه گذاری بیشتر و بیشتری در اینجا باشیم. این برای بریتانیا برای دستیابی به جاه‌طلبی‌های دیجیتالی خود حیاتی خواهد بود.

لی مایال، مدیر عامل Neos Networks؛
5G واقعی در یک جعبه

بازار «5G در یک باکس» در آستانه رشد قابل توجهی قرار دارد و انتظار می‌رود در 24 ماه آینده سر به فلک بکشد.

پیشرفت‌های ایجاد شده در مجوز دسترسی اشتراکی، توسعه رادیو و راه‌حل‌های sat-com، آن را به گزینه‌ای بسیار در دسترس‌تر، مصرف‌کننده‌پسند و مقرون‌به‌صرفه‌تر از آنچه قبلاً در دسترس بود تبدیل کرده است. این امر با ارزش بازار جذابش یک بلیت طلایی برای سازمان هایی است که به دنبال معرفی راه حل های 5G در فعالیت خود هستند.

کسب بیشترین بهره از سرمایه گذاری اولویت شماره یک برای مشاغل خواهد بود. عملکرد 5G در یک باکس به آنها اجازه می دهد تا بدون سرمایه گذاری در راه حل های کلاس حامل گران قیمت، پای خود را در قلمرو 5G ببرند.

در حال حاضر پیشنهادهای بزرگی از اپراتورهای شبکه وجود دارد و من نمی‌بینم که سرعت آن به این زودی‌ها کاهش یابد، اما آنچه واقعاً جالب است، دیدن چگونگی توسعه فناوری است. به نظر می رسد که این راهکارها کوچکتر و سبک تر می شوند و در عین سازگاری، عملکرد و قابلیت یکپارچه سازی آنها افزایش می یابد، بنابراین من مشتاقانه منتظرم تا ببینم که در 24 ماه آینده چگونه این مسیر تکامل می یابد.

جک والند، مدیر برنامه فنی، مرکز 5G اسکاتلند؛
5G وارد مرحله تحول خود خواهد شد

واقعیت 5G این است که به طور مداوم در حال تکامل بوده است. سال‌های استقرار اولیه 5G از 2019 تا 2023 «مرحله بنیادی» آن در نظر گرفته می‌شود و مرحله بعدی تکامل «مرحله تحول» آن است که در آن مفاهیم، ​​فناوری‌ها، موارد استفاده و مدل‌های تجاری جدید در حال آزمایش و ساخت هستند. ادامه سفر 5G با 5G Advanced، تکامل فناوری و ارتباط تجاری در برنامه های سازمانی و عمودی را متعادل می کند.

با نگاهی به آینده، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که 5G Advanced به بهبود پوشش و ظرفیت، تجزیه و تحلیل داده‌ها و صرفه‌جویی در انرژی شبکه ادامه دهد و در عین حال بازارهای عمودی را گسترش دهد، مشکلات استقرار را حل کند و از تکامل دستگاه پشتیبانی کند.

Milind Kulkarni، معاون مدیرعامل و رئیس آزمایشگاه های بی سیم InterDigital؛
B2B به هسته استراتژی های CSP تبدیل خواهد شد

در سال 2024، B2B سرانجام به هسته اصلی استراتژی های CSP تبدیل خواهد شد. تا به امروز، تمرکز بر بازارهای مصرف انبوه، موفقیت CSP را خفه کرده است. در حالی که آخرین دور گزارش های درآمدهای CSP جهانی نشان می دهد که رشد B2B بهتر از B2C است. آخرین گزارش رشد درآمد سالانه TM Forum نشان داد که درآمدهای B2B سریعتر از B2C رشد می کند: 5.6% در مقابل 1.6%.

CSP ها یک لحظه افت پنی را تجربه خواهند کرد که تا حدی به دلیل فشار بیشتر برای ایجاد مسیری به سمت رشد و در عین حال نوآوری سریعتر و سرمایه گذاری سریعتر هدایت می شود. تحقق این امر به این نتیجه خواهد رسید که فرصت های ایجاد ارزش برای مشتریان در B2C بسیار محدود است. و 5G برای مصرف کننده کافی نخواهد بود. اگر ضرورت مادر اختراع است، فشار مادر اختراع مجدد است.

این تغییر در طرز فکر با همکاری بین CSP ها که به جریان اصلی تبدیل می شوند، همراه می شود. آنچه که به نظر می رسد، یک اکوسیستم متصل از مخابرات، صنعت و شرکای فناوری است که همکاری و نوآوری مشترک را برای رسیدگی به فرصت های بازار جهانی B2B ترویج و تسهیل می کند. CSP های هوشمند به دنبال راه هایی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و تسریع و بهینه سازی تجاری سازی و عرضه راه حل های B2B به بازار خواهند بود. این مدل جدید که بر ادغام ایده ها متمرکز است، شاهد بهره گیری از یک شبکه جهانی CSP به بینش ها و بهترین شیوه ها خواهد بود و با باز کردن فرصت های جدید بازار و کانال های فروش جهانی، دسترسی به راه حل های اثبات شده را افزایش می دهد.

آنگوس وارد، مدیر عامل، Beyond Now؛
Open RAN با سالی چالش برانگیز روبروست

فراتر از سوالات مداوم در مورد عملکرد آن و کشش محدود فراتر از شبکه های سبز، نگرانی فزاینده ای در مورد اینکه Open RAN واقعا چقدر باز خواهد بود وجود دارد. بدبینان صنعت به حل چالش‌های قابلیت همکاری در پشته‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار اشاره می‌کنند، پیشرفت آن را کند می‌کند و به جدول‌های زمانی پیاده‌سازی اضافه می‌کند. با این حال، جهت سفر همچنان به مجازی سازی توابع شبکه ادامه می دهد، زیرا آنها برای انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و کارایی بیشتر در عملیات شبکه اجازه می دهند.

سیلویا کچیچه، تحلیلگر اصلی، OoKla؛
مقدمات بیشتر برای 5G و 5G SA

انتظار می‌رود که پذیرش جهانی 5G در یک الگوی ثابت باقی بماند، زیرا سرمایه‌گذاری‌ها با سرعت مورد انتظار پیشرفت نمی‌کنند. با این حال، ایالات متحده قرار است گام‌هایی بردارد و بر تراکم شبکه و گسترش مداوم فیبر تمرکز کند، که برای دستیابی به جاه‌طلبی‌های 5G بسیار مهم است.

همچنین به احتمال زیاد شاهد تاخیر مداوم در راه اندازی شبکه های مستقل 5G (5G SA) در نتیجه قطع امید فروشندگان سخت افزار خواهیم بود. این صنعت به مقابله با پیامدهای ادغام ادامه خواهد داد و از پنج تامین کننده اصلی تجهیزات شبکه به تنها دو یا سه شرکت تبدیل شده است.

در این محیط، میزبان‌های خنثی قرار است نقشی کلیدی در پیشبرد عرضه 5G و 5G SA ایفا کنند و در سال 2024 و اوایل سال 2025 شتاب بیشتری به دست آورند.

برندان اوریلی، مدیر عامل گروه، Boldyn؛
پیشرفت کوانتومی اما نه جهش کوانتومی

ما شاهد پذیرش رمزنگاری پس کوانتومی (PQC) – حتی قبل از استاندارد شدن آن – به عنوان یک رویکرد مبتنی بر نرم افزار خواهیم بود که با سیستم های معمولی برای محافظت از داده ها در برابر حملات کوانتومی آینده کار می کند. PQC توسط مرورگرها، سیستم عامل ها و کتابخانه ها پذیرفته می شود و نوآوران با ادغام آن در پروتکل هایی مانند SSL/TLS 1.3 که بر رمزنگاری کلاسیک حاکم است، آزمایش خواهند کرد. PQC همچنین شروع به سرازیر شدن به شرکت ها خواهد کرد زیرا هدف آنها تضمین امنیت داده ها در دنیای پسا کوانتومی است.

روند دیگر اهمیت روزافزون شبکه‌های کوانتومی است که در 4 یا 5 سال یا شاید بیشتر، رایانه‌های کوانتومی را قادر می‌سازد تا برای راه‌حل‌های کوانتومی مقیاس‌پذیرتر ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر همکاری کنند. شبکه کوانتومی از پدیده های کوانتومی مانند درهم تنیدگی و برهم نهی برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. QKD به عنوان جایگزین یا مکمل PQC بسته به سطح امنیت و عملکرد مورد نیاز، از شبکه کوانتومی نیز استفاده می کند. شبکه‌های کوانتومی شاهد تحقیقات جدید و سرمایه‌گذاری قابل توجهی توسط دولت و خدمات مالی خواهد بود که تقاضاهای بالایی برای امنیت و پردازش داده‌ها دارند.

لیز سنتونی، معاون اجرایی برنامه های کاربردی در سیسکو؛
مسیر حرکت RAN را باز کنید

این صنعت در حال پیشرفت زیادی در استقرار Open RAN در مقیاس است و سال 2024 شاهد ادامه این روند خواهیم بود. ما چرخه هایپ را با Open RAN پشت سر گذاشته‌ایم و به نقطه‌ای می‌رسد که واقعاً شتاب ایجاد می‌کند و در مقیاس به کار می‌رود. انتظارات زیادی وجود داشت که طی چند سال به اکثریت [بازار عمومی] برسد، اما آنقدر سریع نخواهد بود. کند و پایدار خواهد بود، اما این اتفاق خواهد افتاد. حمایت زیادی وجود دارد و من فکر می‌کنم انگیزه اصلی ایجاد نوآوری بوده است.

مشکل در هر صنعتی وقتی به یک پایگاه عرضه کننده بسیار کوچک می رسید این است که نوآوری به آن سرعتی که شما می خواهید پیش نمی رود. بنابراین تمایل بر این است که آن را در درازمدت و در مقیاس در حوزه‌هایی مانند فرصت‌های سازمانی و B2B پویاتر و قوی‌تر کنیم. اکنون این یک منطقه تمرکز بزرگ برای اپراتورها خواهد بود و من فکر می‌کنم اگر به اپراتورهای خاصی نگاه کنید که زودتر حرکت کرده‌اند، می‌بینیم که آنهایی که گرین‌فیلد را انجام می‌دهند می‌توانند خیلی سریع مستقر شوند، اما پس از آن کمی بیشتر طول می‌کشد. با این حال، با نوآوری ها و سرمایه گذاری های بیشتر، براونفیلد می تواند به زودی شتاب بیشتری به دست آورد. این یک مسیر و روند آهسته است، و اپراتورهای سنتی زمان بیشتری برای حرکت خواهند داشت، اما ما شاهد حرکت هستیم.

جو بری، معاون بازاریابی، آنالوگ دیوایس؛
بحث در مورد 6G ادامه دارد

همانطور که بحث های 6G در سال 2024 در حال گسترش است، انتظار می رود موارد استفاده حول محور واقعیت های گسترده و برنامه های کاربردی متاورز، به ویژه در سرگرمی، آموزش و مراقبت های بهداشتی متمرکز شوند. همزمان، شتاب فزاینده در چشم انداز AI/ML ممکن است اهمیت موارد استفاده روزمره را تقویت کند و به طور بالقوه منجر به گسترش برنامه ها و دستگاه های مستقل، به ویژه در حمل و نقل و رباتیک شود. پیشرفت‌های AI/ML به‌منظور امکان‌پذیر ساختن فناوری شبکه‌های خودبهینه‌سازی می‌شوند، در حالی که انتظار می‌رود گسترش RedCap (دستگاه‌های با ظرفیت کاهش‌یافته) هم از نظر کاربردی و هم محبوبیت مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، ادغام ارتباطات ماهواره ای با شبکه های 6G و پیشرفته به عنوان یک عنصر محوری در پر کردن شکاف های اتصال در مناطق دور افتاده و روستایی پیش بینی شده است.

مونیکا گوپتا، معمار فنی، Amdocs؛
کمبودهای مرتبط با گوشی باید برطرف شود

زیرساخت‌های ماهواره‌ای کنونی هنگام پشتیبانی از اتصال پهنای باند بالا مورد نیاز برای سرویس‌های داده‌ای که در تلفن‌های 4G یا 5G خود به آن‌ها عادت کرده‌ایم، مقرون به صرفه نیستند. در نتیجه، ارائه‌دهندگان بر پیام‌رسانی و خدمات صوتی اضطراری تمرکز می‌کنند و در بیشتر موارد، این خدمات را بر اساس پروتکل‌های غیراستاندارد قرار می‌دهند که با اکوسیستم سلولی زمینی فعلی یکپارچه نمی‌شوند.

با این حال، من معتقدم که این تغییر در سال 2024 آغاز خواهد شد، و اپراتورهای ماهواره ای شروع به تغییر تمرکز خود از پیام رسانی به استقرار یک 5G NTN مبتنی بر استاندارد با “سرویس های پهن باند تلفن همراه پیشرفته” برای طیف وسیعی از موارد استفاده، از جمله مستقیم به -گوشی من انتظار دارم که شاهد اعلامیه‌های اپراتورهای ماهواره‌ای در مورد استقرار صورت‌های فلکی جدید LEO بر اساس استانداردهای 5G NR NTN، با تمرکز بر ارائه پوشش جهانی برای خدمات باند پهن مستقیم به گوشی و خانگی مصرف‌کننده باشم. این صورت‌های فلکی LEO بسیار نزدیک‌تر به زمین خواهند بود و امکان اتصال بهتر بین ماهواره‌ها و گوشی‌ها را فراهم می‌کنند و اتصال مستقیم به دستگاه ماهواره‌ای را به واقعیت تبدیل می‌کنند. همچنین انتظار دارم شرکت های بزرگ گوشی از خدمات 5G NR NTN در دستگاه های پرچمدار خود پشتیبانی کنند. اپل به طور سنتی در پذیرش موارد استفاده جدید در اولویت قرار دارد، اما هیئت منصفه در مورد اینکه آیا آنها در این مورد پیشقدم خواهند بود یا خیر.

پیتر کیبوتو، رهبر فناوری پیشرفته – NTNs، TTP؛
سال 2024 شروع مسابقه 6G است

سال 2024 آغاز رسمی مسابقه 6G است زیرا WRC-23 (کنفرانس رادیویی جهانی) ITU باندهای فرکانسی طیفی را برای استقرار شبکه 6G مشخص می کند. دانشگاه ها، فروشندگان مخابراتی و ارائه دهندگان خدمات مخابراتی قبلاً بررسی فناوری های 6G را آغاز کرده اند. با این حال، سال 2024 سال مهمی برای استانداردسازی و معرفی تجاری بعدی خواهد بود، که Omdia انتظار دارد در سال های 2028 تا 2030 باشد.

داریو تالمزیو، مدیر تحقیقات، Omdia؛
هوش مصنوعی مولد هزینه های نوسازی را کاهش می دهد

بلوغ مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) فرصتی را برای CIOها فراهم می‌کند تا مکانیسم‌های معتبر و مورد انتظار را برای مدرن‌سازی برنامه‌های تجاری قدیمی به شیوه‌ای مقرون‌به‌صرفه پیدا کنند. CIOها می توانند واحدهای تست اختصاصی را برای آزمایش خروجی تولید شده توسط GenAI LLM ایجاد کنند، در حالی که فرآیندهای مدیریت تغییر و ارتقاء مهارت را ایجاد می کنند تا نیروی کار را قادر سازد تا بهره وری را در طول چرخه مدرنیزاسیون به حداکثر برساند.

داریل پلامر، معاون تحلیلگر برجسته در گارتنر؛
Extended Reality از خلبان های اولیه پیش خواهد رفت

چندین سال است که بازار در مورد XR و واقعیت افزوده (AR) به عنوان یک “برنامه قاتل” بالقوه برای 5G صحبت می کند. در سال 2024، این صحبت ها به واقعیت تبدیل می شود. به لطف ترکیبی از تقاضای فزاینده مشتریان و دستگاه‌های XR جدید و قابلیت‌های شبکه، به دنبال موجی از برنامه‌های XR جدید باشید تا وارد بازار شوند.

در سمت تقاضا، آسیاپک در ابتدا در استقرار XR پیشرو خواهد بود. این تا حدودی به دلیل صنعت بزرگ بازی در آنجا است، اما ابتکارات مهم دولتی در منطقه همچنین XR را برای کاربردهای نظامی و صنعتی تحت فشار قرار می دهد. بقیه دنیا هم خیلی عقب نخواهند بود، زیرا برنامه های XR به تدریج در سال های 2024 و 2025 به سایر بازارها گسترش یافت.

استفان داگلاس، رئیس استراتژی بازار، Spirent؛
Telcos شروع به آزمایش با LLM های خاص صنعت خواهند کرد

تقریباً در هر مکالمه ای که با شرکت های مخابراتی دارم، موضوع هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد مورد بحث قرار می گیرد. تعداد بسیار کمی در مورد هوش مصنوعی مولد تجربه عملی خود را دارند، اما برخی ابتکارات اولیه وجود دارد. اتحاد جهانی مخابرات، از جمله Deutsche Telekom، SK Telekom و دیگران در مراحل اولیه آموزش یک مدل زبان بزرگ خاص مخابراتی (LLM) برای دستیاران دیجیتال در خدمات مشتریان هستند. LLM های موجود به سادگی بیش از حد عمومی هستند که ارزش کافی برای ساختن یک «چت بات» مرتبط و واقعاً هوشمند را ندارند.

مارتین تیدل، مشاور ارشد صنعت مخابرات EMEA در Teradata؛
FWA و FTTH چشم انداز اتصال مصرف کننده را متزلزل خواهند کرد

دسترسی بی‌سیم ثابت و فیبر به خانه (FTTH) قرار است در مرکز توجه قرار گیرند و نقاط اتصال 5G به طور فزاینده‌ای جایگزین اتصالات کابلی سنتی به خانه‌ها می‌شوند. این تغییر منجر به افزایش جایگاه اپراتورهای بی سیم در ارائه دهندگان کابل می شود و باعث افزایش تقاضا برای راه حل های بک هال بی سیم می شود. علاوه بر این، انتظار می رود ارائه دهندگان FTTH بر ارائه دهندگان سنتی فشار وارد کنند که منجر به رشد استارتاپ ها و گسترش اتصال با پهنای باند بالا به بازارهای بیشتر شود.

آرون ورلی، معاون فناوری در Zayo؛
اکوسیستم های اینترنت اشیا، پذیرش P5G و Edge را تقویت خواهند کرد

ترکیب اینترنت اشیا، 5G خصوصی و محاسبات لبه به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا بینش‌های بی‌درنگ به دست آورند و تصمیمات بهتری بگیرند. با تسریع تلاش‌های دیجیتالی توسط شرکت‌ها، با ادامه دیجیتالی کردن محیط‌های فیزیکی شرکت‌ها، به اتصال بیشتر و حتی دستگاه‌های بیشتری نیاز است.

اهمیت این لبه به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت زیرا شرکت‌ها برای تغذیه پلتفرم‌های تحلیلی مجهز به AI/ML به داده‌ها نیاز دارند. افزایش اتوماسیون به دلیل کمبود نیروی کار، بینایی کامپیوتر و دوقلوهای دیجیتال موارد استفاده کلیدی خواهد بود که نیاز به قابلیت های لبه قوی را افزایش می دهد.

دوین یانگ، معاون ارشد، محصولات و خدمات اینترنت اشیای گروه سازمانی، NTT؛
عصر دستگاه های متصل

رشد اینترنت اشیا (IoT) همچنان به تعریف مجدد چشم انداز ارتباطات راه دور ادامه می دهد. با 5G و محاسبات لبه‌ای، انتظار داریم در سال 2024 شاهد افزایش کاربردهای اینترنت اشیا باشیم. پتانسیل اینترنت اشیا برای اتصال دستگاه‌ها، از خانه‌های هوشمند گرفته تا ماشین‌آلات صنعتی، فرصت‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کند و هوش مصنوعی در محوریت هوش هدایت در بسیاری از فرآیندها و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. ، انتظار می رود شاهد افزایش بی سابقه ای در این زمینه باشیم. اینترنت اشیا جمع آوری داده ها در زمان واقعی، ساده سازی عملیات، نگهداری پیش بینی شده و افزایش تجارب مشتری را امکان پذیر می کند.

Hitesh Morar، مدیر ارشد محصول، Tecnotree؛
هر کسی می تواند یک “نئو تلکام” شود

همانطور که ما منتظر صنعت موبایل در سال 2024 هستیم، چندین تغییر مورد توجه قرار می گیرد. در خط مقدم این تکامل، کاهش چشمگیر هزینه ورود اپراتورهای شبکه مجازی موبایل (MVNO) است. اساساً هر برندی که می‌خواهد مخابراتی یا «نئو تله‌کام» باشد، اکنون می‌تواند راحت‌تر این کار را انجام دهد. این چشم‌انداز دستخوش تغییرات قابل‌توجهی است، که توسط پیشرفت‌ها در سیستم‌های پشتیبانی کسب‌وکار (BSS)، نرخ‌های عمده فروشی مطلوب، و مقررات ساده‌سازی شده است.

ترتیبات اشتراک شبکه و راه‌حل‌های وایت لیبل به MVNOها امکان می‌دهد با کسری از هزینه‌های قبلی کار کنند و زمینه مناسبی را برای تازه واردان ایجاد کنند. eSIM این کار را بیشتر تسریع می کند. این عوامل دگرگون کننده در حال همگرایی هستند تا زمینه را برای انفجار بی سابقه برندهای MVNO فراهم کنند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سال 2024 شاهد انبوهی از برندها باشیم که معاملات فقط سیم‌کارت را به‌عنوان توسعه دهنده ی خطوط تولید موجود خود ارائه می‌کنند، که با کاهش شدید ساختار هزینه و انعطاف‌پذیری ارائه شده توسط فناوری eSIM امکان‌پذیر است.

کلوین چافر، مدیر عامل Lifecycle Software؛
ابزارهای جدید برای شرکت ها

شرکت‌ها گام‌های مدرن‌سازی شبکه‌های خود را به منظور اتخاذ فناوری‌های جدید نوآورانه، از جمله راه‌حل‌های امنیتی تعبیه‌شده در شبکه برای محافظت بهتر از داده‌ها، و ابزارهای تحلیل هوش مصنوعی برای کمک به اجرای مدل‌ها، تسریع خواهند کرد. از آنجایی که شرکت‌ها در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای دیجیتالی شده‌اند – و با افزایش توزیع نیروی کار از طریق دورکاری – تقاضا برای شبکه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از آنجایی که شرکت ها به دنبال مدیریت و بهبود عملکرد شبکه های خود هستند، ابزارها و راه حل های جدید می توانند نقش مهمی ایفا کنند. به عنوان مثال، AIOps می‌تواند قدرت بسیار زیادی را در تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای شناسایی پیشگیرانه مشکلات قبل از تأثیرگذاری بر سلامت کسب‌وکار فراهم کند.

پل ساویل، کیندریل؛
اوپریشن میدانی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی

داده ها منجر به تصمیم گیری بهتر می شود، اما دریافت داده های مناسب در زمان مناسب چالش برانگیز است. یکی از موارد اصلی استفاده از هوش مصنوعی این است که بتوان به سرعت و با دقت داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری های بزرگ و استراتژیک در مورد برنامه ریزی و مهندسی شبکه را جمع آوری کرد. اما یکی از مواردی که نادیده گرفته می شود، انجام این کار برای پاسخ های لحظه ای و در میدان است.

این در سال 2024 تغییر خواهد کرد. اگر درختی بیفتد و برج خدماتی را بیاندازد، شما این هشدار را دارید، اما اطلاعات اضافی مورد نیاز برای تصمیم گیری در مراحل بعدی را از دست می دهید. آیا خدمه برج را می‌فرستید که می‌دانند چگونه برج‌ها را بلند و پایین بیاورند؟ آیا به تیمی نیاز دارید که بتواند رادیوهای شما را راه اندازی کند؟ آیا کسی را می فرستید تا درخت را قطع کند؟ اگر به خدمات جغرافیایی و مبتنی بر مکان و تصویربرداری ماهواره ای همراه با LLM نگاه کنید، لازم نیست 20 کامیون و 30 نفر بفرستید – شما می توانید کامیون مناسب را در لحظه مناسب ارسال کنید و ترتیب عملیات مورد نیاز را تکمیل کنید. به سریع ترین و کارآمدترین راه ممکن

فیل کیپن، مدیر صنعت در Snowflake؛
سالی که ارائه دهندگان کوچکتر مخابراتی غالب می شوند

مانند دیوید و جالوت، سال 2024 سالی خواهد بود که ارائه‌دهندگان کوچک‌تر مخابراتی با بسته‌های محصول نوآورانه‌ای که موجی از مشتریان جدید را جذب می‌کنند، غلبه کنند. ما قبلاً شاهد بودیم که اتصال تلفن همراه با خدمات تاکسی، اشتراک تحویل غذا و سایر برنامه‌های نیازهای روزانه همراه شده است. داده های نامحدود برای برنامه های رسانه های اجتماعی نیز یک انتخاب محبوب است، زیرا صدای قدیمی و پیامک همچنان رو به کاهش است. از آنجایی که شرکت‌های مخابراتی بزرگ به دلیل عرضه فیبر به محل (FTTP)، افزایش فشارهای نظارتی و تهدیدات امنیتی، زمان مناسبی برای ارائه‌دهندگان غیرسنتی است که روابط طولانی و قوی با خدمات جدید مخرب خود ایجاد کنند.

هری دوگال، مدیر مالی و یکی از بنیانگذاران Sagacity؛
تجربه مشتری و هوش مصنوعی

ما به سال انتخاباتی می رویم و با عدم اطمینان اقتصادی بیشتری روبرو هستیم که برای مصرف کنندگان نگران کننده است و فقط چشم انداز رقابتی پیش روی صنعت را افزایش می دهد.

سرعت ظهور فناوری جدید بسیاری را غافلگیر کرده است و امسال شاهد بودیم که قابلیت‌های هوش مصنوعی در بخش پشتیبان بسیاری از خدمات مخابراتی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، بهبود جستجوها و ارائه کمک جامع‌تر از دستیارهای دیجیتال و چت‌بات‌ها گنجانده شده است.

با این حال، معتقدم در سال 2024 ما شاهد تاثیر کامل هوش مصنوعی مولد و رابط ChatGPT OpenAI خواهیم بود که در 6 نوامبر اعلام کردند که به هر کسی اجازه می‌دهند نسخه خود را از ChatGPT ایجاد کنند. این فناوری یک تغییر بازی برای تجدید نظر در تجربه مشتری را ثابت خواهد کرد. نحوه برقراری ارتباط با مسائل با پهنای باند، نحوه کاهش ناامیدی های ارتباطی، ایجاد روابط شخصی با مشتری جدید و فعلی، به مشتریان اجازه می دهد تا برنامه های خود را تغییر دهند و در نهایت نرخ ریزش را کاهش دهند.

Keith Gait MBA CCXP، مدیر عامل در بنیاد تجربه مشتری؛
سال 2024 کارایی رادیکال و هوش مصنوعی نوآورانه را آغاز خواهد کرد

اقتصاد مخابرات اجتناب ناپذیر است زیرا درآمد جادویی برای همیشه پنج سال دیگر باقی می ماند. سال 2024 زمانی است که شاهد شکاف بین آن دسته از اپراتورهایی خواهیم بود که به دنبال بردهای سریع از طریق فروش دارایی یا کاهش تعداد کارکنان هستند، و اپراتورهایی که با تغییر مدل عملیاتی اساسی به دنبال افزایش بهره وری هستند و افراد را با نرم افزاری که کارهای تکراری را خودکار می کند، تقویت می کند. حتی با درآمدهای دور از خدمات، نرم افزار با حذف فرآیندهای غیر ضروری و ادغام داده ها برای تقویت تجزیه و تحلیل های پیشرفته برای بهبود هزینه های اقتصادی واحد، نتیجه نهایی را بهبود می بخشد. این یک انحراف از مدل ذهنی است که تنها انتخاب برای بهره‌مندی از جهش‌های اقتصادی و نسلی است که یک دهه در یک زمان انجام شده است.

به موازات آن، برخی از شرکت‌ها از Gen AI برای بهینه‌سازی خلاقانه گردش کار و بهبود کارایی استفاده می‌کنند و پتانسیل نیروی کار را برای یافتن راه‌های جدید و بهتر برای کار آزاد می‌کنند و احتمالاً از نتایج به‌دست‌آمده مبهوت می‌شوند. هر جایی که اسناد قابل خواندن انسان برای پیشرفت لازم باشد، اکنون کاندیدای تقویت هوش مصنوعی است. از پشتیبانی تا عیب‌یابی، مقایسه انتشار تا تولید کد برای اسکریپت‌های اتوماسیون و فراتر از آن. سال 2024 سالی است که هوش مصنوعی از کلمه کلیدی به تغییر دهنده بازی تبدیل می شود، اما فقط برای کسانی است که می خواهند فوراً از مزایای استفاده کنند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.