فناوری

فناوری اطلاعات

December 25, 2023
8:51 دوشنبه، 4ام دیماه 1402
کد خبر: 155556

«آکادمی مهندسی چین» ۱۰ پیشرفت مهم مهندسی را انتخاب کرد

فهرست ۱۰ پیشرفت برتر حوزه مهندسی که به انتخاب «آکادمی مهندسی چین» تهیه شده است، دستاوردهای بزرگ ۵ سال اخیر را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، «آکادمی مهندسی چین»(CAE) ۱۰ پیشرفت برتر حوزه مهندسی با اهمیت جهانی را معرفی کرده است که در پنج سال گذشته انجام شده‌اند. در میان این فهرست، نام ایستگاه فضایی چین، سیستم عامل «هارمونی‌اواس»(HarmonyOS) توسعه‌یافته توسط شرکت چینی «هوآوی»(Huawei) و چت‌بات «ChatGPT» به چشم می‌خورد.

این فهرست از پیشرفت‌های صورت‌گرفته در سراسر جهان گردآوری شد و براساس توصیه‌ کارشناسان، نظرسنجی‌های عمومی و بررسی مشاوران به مرحله نهایی رسید.

آکادمی مهندسی چین گفت که این فهرست عمدتا بر نتایج نوآورانه عمده در حوزه مهندسی و فناوری از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ متمرکز شده است که به طور مشترک یا مستقل تکمیل و تأیید شده‌اند و اهمیت جهانی دارند. این فهرست شامل پروژه‌های بزرگ مهندسی، تجهیزات کلیدی حوزه فناوری و نوآوری‌های اصلی در مهندسی و فناوری است.

چین سه نوآوری در این فهرست داشته است که عبارتند از ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong)، نیروگاه برق‌آبی «بایهتان»(Baihetan) در امتداد «رودخانه جینشا»(Jinsha River) در جنوب غربی چین و سیستم عامل هارمونی‌اواس شرکت هوآوی.

آکادمی مهندسی چین خاطرنشان کرد که ایستگاه فضایی چین آماده است تا چشم‌اندازها و فرصت‌های گسترده‌تری را برای اکتشاف و توسعه فضایی انسانی فراهم کند.

این اکادمی، سیستم عامل هارمونی‌اواس را که توسط هوآوی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، به عنوان یک راه حل برای برقراری ارتباط بین افراد و دستگاه‌ها توصیف کرد که نشان‌دهنده یک نوآوری فناورانه برای عصر هوشمند در سناریوهای گوناگون است.

آمریکا چهار نوآوری را در این فهرست دارد که عبارتند از ChatGPT، ابررایانه «فرانتیر»(Frontier)، «آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه» یا «دارت»(DART) ناسا و دو ربات «اسپات»(Spot) و «اطلس»(Atlas) شرکت «بوستون داینامیکس»(Boston Dynamics).

آکادمی مهندسی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد ChatGPT که شرکت آمریکایی «OpenAI» آن را توسعه بخشیده، به یکی از موفق‌ترین محصولات در دستیابی به قابلیت‌های هوش مصنوعی از طریق تعامل زبان طبیعی تبدیل شده و الگویی را برای بشریت در دستیابی به هوش مصنوعی عمومی فراهم کرده است.

در این گزارش آمده است: ابررایانه فرانتیر اولین رایانه جهان در نظر گرفته می‌شود که سد اگزامقیاس را می‌شکند و می‌تواند بیش از یک کوئینتیلیون محاسبات را در ثانیه انجام دهد. انتظار می‌رود ابررایانه فرانتیر، ظرفیت محاسباتی قوی‌تری را برای مقابله با چالش‌برانگیزترین مسائل علمی جهان مانند پیش‌بینی دقیق آب و هوا، شبیه‌سازی هم‌جوشی هسته‌ای و توسعه مواد و داروهای جدید ارائه دهد.

سه فناوری پیشرفته دیگر در این فهرست عبارتند از واکسن «RTS, S/AS۰۱» برای مالاریا، باتری‌های لیتیوم یونی و پهپادها.

آکادمی مهندسی چین گفت: توسعه موفقیت‌آمیز واکسن مالاریا که استفاده گسترده از آن در میان کودکان جنوب صحرای آفریقا توسط «سازمان جهانی بهداشت»(WHO) در سال ۲۰۲۱ توصیه شده بود، یک نقطه عطف در تاریخ تلاش‌های بشر علیه مالاریا به شمار می‌رود.

در این بیانیه آمده است که باتری‌های لیتیوم یونی به عنوان یک فناوری جدید ذخیره‌سازی انرژی، کاربردهای گسترده‌ای را در خودروهای الکتریکی، خودروهای الکتریکی سبک، تجهیزات الکتریکی، هوافضا و سایر زمینه‌ها پیدا کرده‌اند. این در حالی است که پهپادها کاربردهای قابل توجهی را در حوزه‌های گوناگون نظامی و غیر نظامی از خود نشان داده‌اند.

از نظر آکادمی مهندسی چین، این ۱۰ دستاورد نشان‌دهنده پیشرفته‌ترین سطوح فناوری در یک یا چند حوزه مهندسی و فناوری هستند که می‌توانند پیشرفت‌های آینده فناوری را هدایت کنند. همچنین، این فناوری‌ها اغلب صنایع مرتبط متعدد را در بر می‌گیرند و ارزش قابل توجهی را از نظر رشد صنعتی و اقتصادی دارند.

آکادمی مهندسی چین افزود: فناوری‌هایی مانند باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و ربات‌ها، کاربردهای گسترده‌ای دارند که رشد انفجاری و سریعی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهند و مزایای اقتصادی و اجتماعی قابل‌توجهی را ایجاد می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.