باندپهن

مخابرات فضایی

December 29, 2023
18:45 جمعه، 8ام دیماه 1402
کد خبر: 156061

چین با ابرمنظومه ماهواره‌ای G60 به مسابقه فضایی با اسپیس‌ ایکس شتاب می‌دهد

منبع: دیجیاتو

چین تلاش‌های خود را در بخش فناوری‌های فضایی بیشتر کرده است و فصل جدیدی را در رقابت فضایی برای خدمات اینترنت ماهواره‌ای رقم خواهد زد. پروژه ابرمنظومه ماهواره‌ای G60 شانگهای درحال ورود به فاز تولید است. به این ترتیب، چین به‌طور مستقیم با اسپیس ایکس وارد یک مسابقه فضایی خواهد شد.

پایگاه صنعتی «G60 استارلینک» یک کارخانه تولیدی تحت حمایت شهرداری شانگهای است و به‌تازگی تولید ماهواره‌های تجاری را آغاز کرده. این کارخانه بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر چین برای حضور گسترده در بازار ماهواره‌های تجاری است. این بازار یک ناحیه حیاتی در نوآوری‌های فناوری و رقابت‌های بین‌المللی است.

کارخانه G60 استارلینک قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ حضور خود را به‌عنوان یک زنجیره صنعتی جهانی در این بازار رقابتی تثبیت کند و اولین قدم، تولید حداقل ۱۰۸ ماهواره در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. این کارخانه زمان ساخت هر ماهواره را از چند ماه به تنها یک روز و نیم کاهش می‌دهد و ظرفیت تولید آن به‌طور کلی ۳۰۰ ماهواره در سال است.

تلاش‌های دولت چین برای تثبیت حضور این کشور در بازار ماهواره‌های تجاری، یک حرکت استراتژیک است و اهمیت این حوزه فناوری را در اقتصاد جهانی نشان می‌دهد.

با تمام این‌ موارد، باید گفت که نرخ تولید چین همچنان از اسپیس ایکس کمتر است. اسپیس ایکس روزانه شش ماهواره استارلینک تولید می‌کند. این شکاف، رقابتی‌بودن این بخش را نشان می‌دهد. چین هنوز مسیر زیادی در پیش دارد تا خود را به بازیگران تثبیت‌شده بازار ماهواره‌های تجاری برساند.

هدف دولت چین این است که خود را به برنامه استارلینک ایلان ماسک برساند و درصورت امکان از آن پیشی بگیرد. علاوه‌ بر برنامه جاه‌طلبانه G60، پروژه شبکه دولتی چین یا Guo Wang نیز عزم دولتمردان این کشور را برای مسابقه فضایی با اسپیس ایکس نشان می‌دهد.

برنامه G60 از سال ۲۰۱۶ کار خود را آغاز کرد. اما حمایت دولت شانگهای و ظرفیت‌های تولیدی پیشرفته ناحیه دلتای رودخانه یانگ‌تسه بودند که به این برنامه سرعت بخشیدند.

انتظار می‌رود حوزه ارتباطات هوافضا تا سال ۲۰۲۵ رشد چشمگیری داشته باشد. به این ترتیب، تلاش دولت چین نه فقط یک تلاش فناورانه، بلکه یک حرکت استراتژیک در اقتصاد جهانی است. ابرمنظومه ماهواره‌های اینترنتی G60 فقط یک قدم در بازار ماهواره‌های تجاری نیست، بلکه یک جزء حیاتی در یک زنجیره صنعتی بزرگ است. بخش‌های این زنجیره عبارتند از خدمات داده‌ای، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، که برای پردازش داده‌های انبوه اینترنت ماهواره‌ای لازم هستند.

این تلاش‌ها اهمیت خدمات اینترنت ماهواره‌ای و رقابت جهانی شدید در این بازار نوظهور را نشان می‌دهد. با ورود چین به این بازار، خواهیم دید که مسابقه فضایی چین با اسپیس ایکس و دیگر کمپانی‌های تجاری حوزه فضا، چگونه آینده اینترنت و فناوری را شکل می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.