خبر اول

فناوری

گوشی

January 3, 2024
13:14 چهارشنبه، 13ام دیماه 1402
کد خبر: 156575

21 ماهواره Direct to Cell پرتاب شد: اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های عادی نزدیک است!

اسپیس ایکس اولین گام مهم برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های عادی را برداشت.

اسپیس ایکس با پرتاب 21 ماهواره استارلینک بر روی موشک فالکون 9، سال 2024 را با قدرت آغاز کرده است. این پرتاب که از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا انجام شد، قابلیت اتصال مستقیم گوشی به ماهواره‌ای یا Direct to Cell (DTC) را ممکن خواهد کرد. ویژگی DTC به گوشی‌ها امکان می‌دهد بدون زیرساخت زمینی مستقیماً به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند.

براساس گزارش دیجیاتو از سایت Space، اسپیس ایکس 21 ماهواره را روز سه‌شنبه (12 دی‌ماه) در اولین مأموریت خود در سال 2024 پرتاب کرد. این پرتاب شامل شش ماهواره استارلینک با قابلیت اتصال مستقیم به ماهواره می‌شود. با این قابلیت اپراتورهای شبکه تلفن همراه در سراسر جهان قادر خواهند بود تا دسترسی جهانی یکپارچه به ارسال پیامک، تماس و اینترنت را در هر نقطه، حتی مکان‌های دور از دسترس، فراهم کنند.

قابلیت اتصال مستقیم گوشی به اینترنت ماهواره‌ای
قابلیت DTC به کاربران امکان می‌دهد بدون زیرساخت زمینی مستقیماً به ماهواره‌های استارلینک متصل شوند. با این قابلیت می‌توان در نقاط دورافتاده نیز تماس برقرار کرد، پیامک فرستاد و از اینترنت استفاده کرد.

پیش‌ازاین، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) به اسپیس ایکس اجازه داده بود تا یک پروژه آزمایشی برای سرویس خود انجام دهد. این پروژه استفاده از ماهواره‌ها را برای دسترسی به اینترنت گوشی‌ها در سراسر ایالات متحده با استفاده از اپراتور T-Mobile ممکن می‌کند.

FCC به اسپیس ایکس مجوز موقت آزمایشی را به مدت 180 روز داده است. این مجوز اولیه اسپیس ایکس را از انجام هر آزمایش دیگری به جز بررسی عملکرد آنتن‌های ماهواره‌ای محدود می‌کند.

اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت این مأموریت را در اواسط دسامبر به فضا پرتاب کند، اما با برخی مشکلات فنی مواجه شد که پرتاب را تا ابتدای سال 2024 به تأخیر انداخت. «ایلان ماسک» در ایکس گفت که ویژگی DTC قاعده بازی را تغییر می‌دهد و مشکل اینترنت مناطق دورافتاده را برطرف می‌کند. او همچنین گفت که ویژگی DTC با شبکه‌های اینترنت زمینی رقابت نخواهد کرد، زیرا تنها از سرعت 7 مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.