فناوری

گوشی

January 6, 2024
11:28 شنبه، 16ام دیماه 1402
کد خبر: 156926

نمایشگر گوشی از «چوب شفاف» ساخته می‌شود

منبع: Digiato

در آینده‌ی نزدیک ممکن است نمایشگرهای شیشه‌ای و پلاستیکی گوشی‌ها جای خود را به نمایشگرهای چوبی بدهند.

محققان در حال حاضر روی چوب شفاف به‌عنوان جایگزینی بالقوه برای صفحه‌نمایش‌های پلاستیکی و شیشه‌ای گوشی‌ها و سایر محصولات هوشمند کار می‌کنند. طبق گزارشی از Scientific American، محققی به نام لارس برگلوند از مؤسسه‌ی فناوری سلطنتی KTH در سوئد و از محققان دانشگاه مریلند (UM)، مشغول تحقیق و کار روی چوب شفاف است.

پس از سال‌ها آزمایش، محققان چوب شفاف را آینده‌ای امیدوارکننده در کاربردهای مختلف می‌بینند. فرایند شفاف‌ کردن چوب شامل اصلاح یا حذف ماده‌ای به نام لیگنین است. این ماده‌ی چسب‌مانند، سلول‌های لوله‌مانندی که آب و مواد مغذی را در سرتاسر درخت حمل می‌کنند، نگه می‌دارد و عامل اصلی ایجاد رنگ قهوه‌ای چوب درختان است. محققان برای از بین بردن رنگ، لیگنین را حذف یا سفید کردند، سپس آن را با رزین اپوکسی پر کردند تا شفاف شود.

به گفته‌ی برگلوند و دانشمند ارشد، لیانگبینگ هو در دانشگاه مریلند، ورقه‌های چوب شفاف با ضخامت میلی‌متری (زیر یک سانتی‌متر) اجازه‌ی عبور ۸۰ تا ۹۰ درصد نور را می‌دهند.

هرچه ورق به ضخامت یک سانتی‌متر نزدیک‌تر می‌شود، عبور نور افت می‌کند. علاوه‌بر‌این آزمایش‌هایی که میزان مقاومت چوب در برابر ترک برداشتن یا شکستن تحت فشار را اندازه‌گیری کرده‌اند، نشان می‌دهند که چوب شفاف سه برابر قوی‌تر از پلکسی و ۱۰ برابر قوی‌تر از شیشه است.

ویژگی‌هایی که ورقه‌ی چوبی در ضخامت‌های پایین از خود نشان می‌دهد، آن را به جایگزینی عالی برای نمایشگرهای شیشه‌ای و پلاستیکی تبدیل می‌کند. ورقه‌ی چوبی همچنین کاندیدایی مناسب برای جایگزینی با شیشه‌ی پنجره‌ها است؛ اما پنجره‌های چوبی شفاف بیشتر به شیشه‌ی مات شباهت دارند. محققان دریافتند که می‌توان از این پنجره‌ها برای شبیه‌سازی پنجره‌های هوشمندی که از شفاف به مات تغییر می‌کنند، استفاده کرد.

چوب شفاف هنوز به‌اندازه‌ی شیشه با محیط زیست سازگار نیست، زیرا رزین اپوکسی، محصول پلاستیکیِ مشتق‌شده از نفت است.

دو گروه تحقیقاتی در حال کار روی جایگزین‌های سازگار با محیط‌ زیست مانند هیدروژن پراکسید با اشعه‌ی ماوراء بنفش و یک پلیمر زیستی که از پوست مرکبات ایجاد شده است، هستند.

باید منتظر ماند و دید آیا نمایشگرهای چوبی جای نمایشگرهای پیش‌فرض گوشی‌ها را می‌گیرند یا نه و در صورت آمدنشان چه تغییری در قیمت گوشی و سایر محصولات به‌وجود می‌آورند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.