خبر اول

هوش مصنوعی

January 9, 2024
10:20 سه شنبه، 19ام دیماه 1402
کد خبر: 157327

شرکت‌های چینی به تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی روی آورده‌اند

ICTna.ir – به نظر می رسد بزرگ ترین ذینفع تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از پیشرفت هوش مصنوعی چین، هواوی باشد. ایالات متحده در تلاش فزاینده و بیهوده خود برای به زانو درآودرن غول فناوری چین، به طور منظم برخی از محصولات تولید شده توسط شرکت های داخلی را از فروش به چینی ها ممنوع می کند. در طول سال گذشته هوش مصنوعی به عنوان یک جبهه اصلی در این جنگ ظاهر شد. احتمالاً چین در بسیاری از جنبه‌های توسعه هوش مصنوعی از ایالات متحده جلوتر است، اما همچنان به شرکت آمریکایی Nvidia برای تراشه‌های فوق قدرتمند مورد نیاز برای اجرای این فناوری متکی است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بنابراین، ایالات متحده محاسبه کرده است که انکار چین از بهترین‌هایی که انویدیا ارائه می‌کند، برتری قابل‌توجهی نسبت به چین در مسابقه هوش مصنوعی استراتژیک خواهد داشت. در سال گذشته، به نظر می‌رسد که شرکت‌های چینی از خرید تراشه‌های زیر پرچم‌دار انویدیا خوشحال بودند، بنابراین ایالات متحده تصمیم گرفت آنها را حتی بیشتر محدود کند . به نظر می رسد که ممکن است این موضوع، نقطه عطف را مشخص کرده باشد که در آن تراشه های تخریب شده بیشتر ارزش زحمت و هزینه را ندارند.

به گفته افراد مطلع به WSJ ، شرکت‌های اینترنتی چینی تراشه جدید هوش مصنوعی Ascend 910B هوآوی را خریداری کرده‌اند. استنباط واضح این است که اگرچه به خوبی بهترین انویدیا نیستند، اما از هر چیزی که ایالات متحده به انویدیا اجازه می‌دهد به چین بفروشد، بهتر یا حداقل ارزش بهتری دارند. و مطمئناً یک پیشرفت بزرگ نسبت به پیشینیان خود خواهد بود.

اطلاعات زیادی در مورد Ascend 910B وجود ندارد، اما شرکت تحلیلی TrendForce اخیراً یک یادداشت تحقیقاتی در مورد این تراشه منتشر کرده است که حدس می‌زند که این تراشه توسط کارخانه ریخته‌گری پیشرو چین SMIC در فرآیند 7 نانومتری تولید می‌شود. این هنوز چند نسل از توانایی های TSMC و سامسونگ عقب مانده است ، اما هنوز نسبتاً پیشرفته است .

مقاله WSJ نتیجه می گیرد که این پیامد اجتناب ناپذیر تحریم های ایالات متحده است. چین از زمانی که ایالات متحده خصومت های فنی را آغاز کرد، منابع خود را به بخش نیمه هادی داخلی خود سرازیر کرده است و اگرچه بعید است که هرگز به طور کامل با TSMC (که نمک قابل توجهی به زخم تایوان می افزاید) برسد، ممکن است به اندازه کافی برای رقابتی ماندن انجام دهد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.