سیستم‌عامل و نرم‌افزار

هوش مصنوعی

January 11, 2024
12:30 پنجشنبه، 21ام دیماه 1402
کد خبر: 157643

درآمد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به ۳۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید

 

پیش‌بینی اخیر از سوی IDC نشان می‌دهد که بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی (AI) در سراسر جهان از ۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۵۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ می‌رسد و نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) آن برابر با ۳۱.۴ درصد خواهد بود.

پیش‌بینی برای نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی شامل پلتفرم‌های هوش مصنوعی، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، نرم‌افزار زیرساخت سیستم هوش مصنوعی (SIS)، نرم‌افزار توسعه و استقرار برنامه‌های هوش مصنوعی (AD&D) به استثنای پلتفرم‌های هوش مصنوعی است. با این حال، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی تولیدی را شامل نمی‌شود، که IDC اخیراً پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۷ درآمدی معادل ۵۵.۷ میلیارد دلار داشته باشد.

نظرسنجی اخیر IDC نشان داد که در ۱۲ ماه آینده، تقریباً یک سوم پاسخ‌دهندگان بر این باورند که سازمان‌ها ترجیح می‌دهند نرم‌افزار هوش مصنوعی را از یک فروشنده بخرند یا از پشتیبانی داخلی در کنار نرم‌افزار هوش مصنوعی عرضه شده توسط فروشنده برای موارد استفاده خاص یا حوزه‌های کاربردی استفاده کنند. این نشان‌دهنده تقاضای رو به رشد برای راه‌حل‌های هوش مصنوعی است و نیاز به رویکرد‌های سفارشی‌شده بر اساس نیاز‌های کسب و کار فردی را برجسته می‌کند.

Raghunandhan Kuppuswamy، مدیر تحقیقات، هوش مصنوعی و تحقیقات اتوماسیون در IDC اظهار داشته است: «شتاب پشت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون، علیرغم عدم قطعیت اقتصادی و تغییر پویایی بازار، تزلزل ناپذیر است. کسب و کار‌ها متوجه شده‌اند که استفاده از فناوری‌های پیشرفته نه تنها یک ضرورت استراتژیک است، بلکه عاملی حیاتی در دستیابی به موفقیت بلندمدت است. علیرغم چالش‌ها و خطرات احتمالی، سازمان‌ها مطمئن هستند که استفاده از هوش مصنوعی هم‌چنان برای اثبات عملیات کسب و کارشان در آینده و جلوتر ماندن از رقبا حیاتی خواهد بود.»

اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در حال حاضر بزرگترین گروه از نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی است که تقریباً یک سوم از درآمد کلی بازار را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص می‌دهد. این گروه شامل برنامه‌های مشارکتی، مدیریت و گردش کار محتوا، مدیریت منابع سازمانی (ERM)، مدیریت زنجیره تأمین، تولید و عملیات، مهندسی و برنامه‌های کاربردی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. رشد درآمد در دسته اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی هم رشد کل بازار را با CAGR پنج ساله ۲۱.۱ درصدی دنبال خواهد کرد.

دومین دسته بزرگ از نظر درآمد سال ۲۰۲۳، پلتفرم‌های هوش مصنوعی است. پلتفرم‌های هوش مصنوعی با دومین نرخ رشد سریع در دوره پیش‌بینی یعنی ۲۰۲۳-۲۰۲۷ (۳۵.۸٪ CAGR)، بزرگترین دسته درآمد در میان گروه‌های این پیش‌بینی خواهند بود. پلتفرم‌های هوش مصنوعی توسعه مدل‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی را تسهیل می‌کنند، مانند دستیار‌های هوشمندی که می‌توانند توانایی‌های شناختی انسان را تقلید کنند.

دو دسته دیگر که کوچک‌ترین گروه هستند، یعنی نرم‌افزار زیرساخت سیستم‌های هوش مصنوعی (AI SIS) و نرم‌افزار توسعه و استقرار برنامه‌های هوش مصنوعی (AI AD&D) هستند. هر دو این گروه‌ها با CAGR‌های پنج ساله به ترتیب ۳۲.۶ و ۳۸.۷ درصد، سریع‌تر از کل بازار درآمد خواهند داشت. دسته AI SIS از ادغام با سیستم‌های نرم‌افزاری موجود سود می‌برد و به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا بینش‌های ارزشمندی را از حجم وسیعی از داده‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه و بهینه‌سازی عملیات به دست آورند.

این دسته شامل تجزیه و تحلیل، نرم‌افزار هوش کسب و کار، مدیریت داده، یکپارچه‌سازی، هماهنگ‌سازی، توسعه اپلیکیشن، کیفیت نرم‌افزار، نرم‌افزار چرخه عمر و پلتفرم‌های کاربردی است. رده AI AD&D شامل نرم‌افزار‌های تجزیه و تحلیل و هوش کسب و کار، مدیریت داده، یکپارچه‌سازی و هماهنگ‌سازی، توسعه اپلیکیشن، کیفیت نرم‌افزار و نرم‌افزار چرخه عمر و پلتفرم‌های کاربردی است.

چشم‌انداز هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است. ریتو جیوتی (Ritu Jyoti) نایب رئیس گروه تحقیقات بازار هوش مصنوعی و اتوماسیون جهانی و خدمات مشاوره‌ای در IDC گفت: «همگرایی هوش مصنوعی سنتی با هوش مصنوعی مولد به راه‌حل‌های پیشرفته‌ای منجر می‌شود که کارایی تصمیم را با نبوغ خلاق ترکیب می‌کند. از آن‌جایی که کسب و کار‌ها به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی ادامه می‌دهند، باید آماده رسیدگی به چالش‌ها و اولویت‌بندی ملاحظات اخلاقی برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه بلندمدت باشند. »

IDC نرم‌افزار هوش مصنوعی را به عنوان نرم‌افزار AI محور تعریف می‌کند. اپلیکیشن‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی باید دارای یک مؤلفه هوش مصنوعی باشند که برای اپلیکیشن بسیار مهم است. بدون این مؤلفه هوش مصنوعی، اپلیکیشن کار نخواهد کرد. IDC هم‌چنین نوع دوم نرم‌افزار هوش مصنوعی یعنی نرم‌افزار غیرمتمرکز هوش مصنوعی را تشخیص می‌دهد.

در برنامه‌های غیرمتمرکز هوش مصنوعی، مؤلفه هوش مصنوعی برای برنامه ضروری یا اساسی نیست. به عبارت دیگر، برنامه بدون گنجاندن جزء هوش مصنوعی کار خواهد کرد. این مفهوم امکان گنجاندن برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که با قابلیت‌های هوش مصنوعی بهبود یافته‌اند، اما منحصراً برای عملکرد‌های هوش مصنوعی استفاده نمی‌شوند.

گزارش IDC، پیش‌بینی نرم‌افزار هوش مصنوعی جهانی ۲۰۲۳-۲۰۲۷، پیش‌بینی بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی را در سراسر جهان را برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۷ ارائه می‌کند. این گزارش جزئیات پیش‌بینی را برای نرم‌افزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز هوش مصنوعی و هم‌چنین براساس دسته‌بندی فناوری ارائه می‌کند. رده اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی به چهار زیرمجموعه شامل مدیریت محتوا و گردش کار، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت منابع سازمانی (ERM) و سایر اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی تقسیم می‌شود. درآمد برای سه منطقه جغرافیایی و دو نوع استقرار نیز ارائه شده است.

منبع: wire19
ترجمه: پیوست

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.