خبر اول

فناوری

گوشی

January 12, 2024
20:00 جمعه، 22ام دیماه 1402
کد خبر: 157858

فناوری باتری هسته‌ای در راه است: گوشی را ۵۰ سال یک‌بار شارژ کنید

منبع: zoomit

استارتاپی چینی ظاهراً یک باتری هسته‌ای توسعه داده است که می‌تواند به مدت ۵۰ سال متوالی بدون نیاز به شارژ مجدد، انرژی الکتریکی تولید کند.

بتاولت، یک شرکت مستقر در پکن، توانسته است با گنجاندن ۶۳ ایزوتوپ هسته‌ای در ماژولی کوچک‌تر از یک سکه، انرژی اتمی را با موفقیت کوچک‌سازی کند. این باتری آینده‌نگرانه هم‌اکنون درحال طی‌کردن مراحل آزمایشی است و طبق بیانیه‌ی خبری بتاولت، برای استفاده‌ی تجاری در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌ها و پهپاد‌ها در زمانی نامعلوم به تولید انبوه خواهد رسید. مشخص نیست که استفاده از این باتری روی قیمت گوشی تأثیر می‌گذارد یا نه.

مدل اولیه‌ی باتری بتاولت به‌نام BV100، می‌تواند تنها با ابعاد ۱۵ در ۱۵ در ۱۵ میلی‌مترمکعب، ۱۰۰ میکرووات توان در ولتاژ ۳ ولت تولید کند؛ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ توان خروجی باتری‌هایش را به یک وات برساند. این باتری‌های هسته‌ای‌ را می‌توان برای دستیابی به توان‌های بیش‌تر، به‌یکدیگر متصل کرد.

باتری بتاولت انرژی‌های آزاد شده توسط ایزوتوپ‌های درحال تجزیه را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پیش‌تر ضربان‌ساز‌های اتمی قلب از فناوی مشابه استفاده می‌کردند؛ با‌این‌حال، به‌ خاطر خطرات عناصر رادیواکتیو مانند پلوتونیم، از این فناوری‌ها استقبال نشد.

برای رفع نگرانی‌های ایمنی، بتاولت در باتری‌های اتمی خود از یک لایه‌ی نیمه‌رسانای الماس و ایزوتوپ‌های درحال تجزیه‌ی نیکل استفاده می‌کند. این شرکت اطمینان داده است که هیچ‌گونه تشعشعی از باتری‌هایش به بیرون نشت نمی‌کند و هیچ ماده‌ی شیمیایی در ترکیب آن وجود ندارد. ظاهراً پس از تجزیه‌ی کامل، ایزوتوپ نیکل-۶۳ به مس تبدیل می‌شود.

بتاولت ادعا می‌کند که به لطف شیوه‌ی ساخت لایه‌لایه، باتری آن‌ها حتی در صورت له شدن و سوراخ شدن آتش نمی‌گیرد و منفجر نمی‌شود. هم‌چنین این باتری‌ها توانایی تحمل دماهای شدید بین منفی ۶۰ درجه تا مثبت ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را دارند.

عمر باتری بی‌نهایت، فناوری فریبنده‌ای است؛ اما نگرانی‌های ایمنی و تردید مردم در مواجه با مواد رادیواکتیو، استفاده‌ی عمومی از فناوری‌هایی مشابه باتری‌های بتاولت را با مشکل مواجه می‌کند. با‌این‌حال، بتاولت باور دارد که با این باتری‌ها، دستیابی به پهپاد‌هایی با زمان پرواز نامحدود و ضربان‌ساز‌هایی که هرگز نیاز به تعویض باتری ندارند، ممکن می‌شود.

چین بر اساس آخرین برنامه‌ی توسعه‌ی ۵ ساله‌‌اش قصد دارد تا با پیشرفت فناوری‌های هسته‌ای، اقتصاد خود را تقویت کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.