اینترنت و شبکه

خبر اول

مخابرات فضایی

January 12, 2024
20:44 جمعه، 22ام دیماه 1402
کد خبر: 157871

چین با توپ پر به میدان منظومه‌های ماهواره‌ای و رقابت با استارلینک آمده: 26 هزار ماهواره!

ICTna.ir – پکن به نقطه عطفی در تلاش خود برای ارائه پوشش پهنای باند ماهواره ای جهانی رسیده است که می تواند با استارلینک به رقابت بپردازد. شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) اعلام کرد که ساخت سکوی پرتاب شماره یک را در اولین ایستگاه پرتاب تجاری این کشور که در حال حاضر در شهر ونچانگ، در استان جزیره ای هاینان در حال ساخت است، به پایان رسانده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ساخت سکوی پرتاب شماره دو در حال انجام است و قرار است تا پایان ماه می تکمیل شود. پس از راه اندازی کامل این سایت، این جا خانه موشک سایز متوسط ​​لانگ مارس 8 CASC خواهد بود. این موشک که به طور خاص برای حمل محموله هایی به اندازه ماهواره طراحی شده بود، اولین پرتاب خود را در اواخر سال 2020 انجام داد. هدف این است که آن را به یک موشک نیمه قابل استفاده مجدد شبیه به موشک های استفاده شده توسط اسپیس ایکس در استارلینک تبدیل کند.

طبق گزارش Nikkei ، انتظار می‌رود سکوی پرتاب و موشک‌های جدید عمدتاً توسط گروه شبکه ماهواره‌ای چین (SatNet) استفاده شود.

این نهاد دولتی وظیفه اجرای پروژه Guo Wang بعنوان شبکه ملی چین را بر عهده دارد که شاهد استقرار 13هزار ماهواره باند پهن در مدار پایین زمین (LEO) خواهد بود. این شرکت قصد دارد 1300 مورد اول را بین نیمه اول سال 2024 تا 2029 راه اندازی کند.

چین برنامه خود را برای ارائه جایگزینی برای استارلینک پنهان نکرده است.

کو وی، از آکادمی آیرودینامیک هوافضای چین (CAAA)، در مقاله ای در ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) در سال گذشته عنوان کرد که استارلینک در حال همکاری با ارتش ایالات متحده است، که می خواهد از شبکه خود به عنوان “یک پایگاه فضایی” بعنوان سیستم دفاعی و حتی تهاجمی استفاده کند. او همچنین گفت که استارلینک تهدیدی برای امنیت و حاکمیت اطلاعاتی کشورهای دیگر است و بزرگی این صورت فلکی خطر برخورد را برای سایر اپراتورهای LEO به همراه دارد.

به نظر می رسد واکنش چین این است که فضا را بیش از پیش به هم ریخته کند.

دولت شانگهای که از 13هزار ماهواره SatNet راضی نبود، در ماه جولای جزئیات شبکه برنامه ریزی شده «G60 Starlink» خود را به اشتراک گذاشت.

به گفته Nikkei ، نباید با Starlink آنها را با اسپیس ایکس اشتباه گرفت، G60 قصد دارد 12هزار ماهواره را مستقر کند که 600 ماهواره اول تا پایان سال 2025 راه اندازی می شوند. گزارش جداگانه‌ای توسط Shanghai Securities News می‌گوید اولین مرحله استقرار G60 در مجموع از 1296 ماهواره LEO تشکیل شده است.

در همین حال، در مارس 2022 ، GalaxySpace مستقر در پکن، شش ماهواره باند پهن دیگر را به مدار پایین زمین پرتاب کرد. در نهایت قصد دارد یک صورت فلکی 1000 تایی خود را راه اندازی کند، که علاوه بر ارائه اتصال داده، قادر به گرفتن عکس و فیلم نیز می باشد.

با در نظر گرفتن برنامه‌های چین برای مجموع 26هزار ماهواره LEO، همراه با 42هزار ماهواره برنامه‌ریزی شده استارلینک و 3236 ماهواره برنامه‌ریزی شده توسط پروژه کویپر، بدون توجه به 648 ماهواره OneWeb که قبلاً در مدار هستند، و به نظر می‌رسد که کمبود فضا در فضای لئو وجود دارد!

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.